Volvo

Enorm avgiftsforskjell på to nesten like biler

Dette er årsaken.

AVGIFTSKLØFT: Volvo-en til venstre er en hybrid med et oppgitt CO2-utslipp 48 g/km. Volvo-en til høyre er en dieselversjon med et over dobbelt så høyt CO2-utslipp. Likevel er bilen med det minste utslippet mye tyngre avgiftsbelagt enn bilen med det høyeste utslipp. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
AVGIFTSKLØFT: Volvo-en til venstre er en hybrid med et oppgitt CO2-utslipp 48 g/km. Volvo-en til høyre er en dieselversjon med et over dobbelt så høyt CO2-utslipp. Likevel er bilen med det minste utslippet mye tyngre avgiftsbelagt enn bilen med det høyeste utslipp. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

En ladbar Volvo V60 har et betydelig lavere CO2-utslipp enn en 115 hesters dieselvariant. Likevel er Volvo-modellen med det laveste CO2-utslipp påført nesten 100 000 flere avgiftskroner enn dieselvarianten.

Det kan virke ubegripelig, men det skyldes hestekreftene. For nettopp hestekreftene er hybridbilenes problem, særlig når det er mange av dem som i den ladbare Volvo-ens tilfelle. De blir de uforholdsmessig dyre fordi den høye effekten straffes med avgifter.

- Her i Norge mangler vi dessverre de politiske incentivene som kan gjøre disse modellene interessante på lik linje med elbiler, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

- Den største utfordringen er avgiften på hestekreftene som fullstendig spiser opp avslaget hybridbilene får når det gjelder CO2-utslipp. Hybridbilene er etterspurte i Europa, men den stopper ved den norske grensen, sier Øystein Herland, administrerende direktør Volvo Personbil Norge.

Avgiftspolitikken gir dermed noen utslag som kan virke rare:

En Volvo V60 med en 115 hesters diesel som har et CO2-utslipp på 119 g/km, avgiftsbelegges med minst 65 000 kroner.

En V60 plug-in hybrid med et CO2-utslipp på 48 g/km er derimot avgiftsbelagt med 160 000 kroner.

En Volvo V60 D2 med 115 hk koster dermed fra 362 300 kroner, mens hybriden starter på hele 617 300 kroner.

- Avgiftssystemet er feilplassert og rettet mot konvensjonelle og fossile drivlinjer. Det er ikke tilpasset ny teknologi som etter vårt skjønn er langt mer bærekraftig og som skal sette oss i stand til å nå målet om lavere utslipp, mener Herland.

KOSTBAR: Ladbare Volvo V60 har vært en avgiftsvinner de siste årene, ifølge statssekretær Kjetil Lund men den er likevel vesentlig tyngre avgiftsbelagt enn en dieselversjon som slipper ut mer CO2. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KOSTBAR: Ladbare Volvo V60 har vært en avgiftsvinner de siste årene, ifølge statssekretær Kjetil Lund men den er likevel vesentlig tyngre avgiftsbelagt enn en dieselversjon som slipper ut mer CO2. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Er jo avgiftsvinner

Statssekretær i Finansdepartementet, Kjetil Lund, gir Herland helt rett i at dette ikke lenger er en klar sammenheng mellom effekt og utslipp.

- Men jeg synes nesten det er skamløst at Herland av alle klager over Regjeringens omlegging av bilavgiftene. Volvo-hybriden er jo avgiftsvinneren. Siden regjeringen startet arbeidet med å legge om avgiftene i 2006, er avgiftene kuttet med 150 000 kroner på denne bilen. Senest da vi tidligere i år økte vektfradraget for ladbare hybridbiler fra 10 til 15 prosent, ble den 18 000 kroner billigere, uttaler Lund.

- Men den er fortsatt mye høyere avgiftsbelagt enn diesel-V60?

- Effektkomponenten er der ennå, men vi skal fortsette arbeidet med å legge om avgiftene for å stimulere salget av biler med moderne teknologi og lave utslipp, sier Lund.

Hva mener så den påtroppende regjeringen om det rådende avgiftsregimet? Vi har spurt Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann Frp og nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

- I forbindelse med den politiske plattformen som Høyre og FrP er blitt enige om, så står at vi vil; foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg, uttaler Hoksrud.

Les også:

SKJEVT: Dieselversjonen slipper ut dobbelt så mye CO2 som hybridmodellen, men er likevel belagt med langt mindre avgifter fordi den har færre hestekrefter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SKJEVT: Dieselversjonen slipper ut dobbelt så mye CO2 som hybridmodellen, men er likevel belagt med langt mindre avgifter fordi den har færre hestekrefter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

To tredeler dyrere i Norge enn i Sverige

Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1 800 000 kroner

Så mye koster ekstrautstyret på bilene

Billigere med bruktimport

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også