Prøvekjørt: Citroën C4 Cactus
En helt spesiell opplevelse
Den nye Citroën C4 Cactus er ikke som andre rimelige biler. Det er vi veldig glade for.
Vi er på den internasjonale presselanseringen av Citroën C4 Cactus i Amsterdam. Og de hippe urbane byområdene er perfekte kulisser for en bil med et så oppsiktsvekkende og annerledes design.
For endelig tør Citroën være seg selv og det de er best på. I stedet for å følge oppgåtte stier på hva en bestemt biltype skal være, går man sine egne veier når det gjelder design og praktiske løsninger.
Eksempel: En Citroën C4 Cactus er ikke dyrere enn en VW Polo eller Toyota Yaris. Men sett dem ved siden av hverandre, eller sett deg inn i dem, og det er lett å merke hva som er mainstream og hva som ikke er det.
En drøy times kjøretur i og rundt Amsterdam gir ikke noe fasit på hvordan Citroën C4 Cactus er i daglig norsk bruk.
Det skal vi komme tilbake til i en ordentlig test av bilen på norske veier.
God årgang fra Citroën
Men om man skal dømme etter den lille smaksprøven vi fikk, er dette en god årgang fra Citroën. Innvendig følger man opp det moderne ytre, med skjermbaserte primærinstrumenter rett foran føreren og en moderne betjeningsskjerm på toppen av midtkonsollet.
Linjene i dashbordet er spennende, med ulike materialvalg som gir et livlig inntrykk. Og skal man dømme etter testbilene, er kvalitetsfølelsen bra for prisklassen. Du finner mange attraktive modellvarianter mellom 200-250 000 kroner.
Sofa og komfort
Kort om Cactus
- Citroën C4 Cactus er basert på en videreutviklet plattform av Citroën C4
- Bilen er inntil 200 kg lettere enn C4
- Den er 4,16 m lang (VW Golf er 4,25 m), 1,73 m bred og 1,48 m høy
- Cactus har "Airbumps" (luftputer) utenpå bilen som beskytter karosseriet mot småskader
- Airbag i taket gir bedre plass foran forsetepassasjer
- Spylerdyser i viskerblader gir bedre sikt og lavere forbruk av spylervæske
- Den kan leveres med panoramaglasstak med ekstra varmebeskyttelse
Det er bare bilene med automatgir som får den mye omtalte «sofaen» foran. I bilene med manuell girkasse er det mer tradisjonelle separate seter, men litt rundere og bredere i fasongen enn normalt.
Du skal ikke mer enn gjennom den første rundkjøringen eller over den første fartsdumpen før du merker at komfort er mantraet for Citroën C4 Cactus. Og bra er det. For del fleste som kjøper en bil av denne typen er sjelden opptatt av å komme fortest rundt svingene.
Altfor mange har humpet rundt og lidd for en sportslighet bare ingeniører og markedsfolk har hatt glede av.
Da kan vi leve med litt krengning og understyring når det går fort. Det er ikke slik at Citroën C4 Cactus er en moderne 2CV, men den tar tilbake litt av de tapte komfortdyder franske biler tuftet sin suksess på for mange år siden.
Den mest spennende motoren
Vi fikk kjøre Citroën C4 Cactus med den mest spennende motoren, den nye tresylindrete bensinturboen med 1,2 liter sylindervolum. I denne utgaven med 110 hk og 205 Nm dreiemoment. Den kommer først i salg til høsten, men er du bittelitt opptatt av kjøreglede, vil vi anbefale deg å vente på denne motoren.
Det gir Cactus-opplevelsen en sportslig snert. Ikke bare med det trivelige, litt snerrende lydbildet fra en treer. Men også fordi motoren setter god fart på Citroën C4 Cactus.
Det er nemlig lette greier (1020-1095 kg uten fører) og da skal det ikke mer til for å gi kjapp akselerasjon. Ikke bare når du girer ned og strekker motoren, men også om du lar dreiemomentet gjøre jobben i 4. og 5. gir.
Dvask girkasse
Skal vi helle en dråpe malurt i begeret, må det være på grunn av girskiftet. Her er veien mellom hvert gir unødvendig lang, og følelsen litt svampete.
Hvorfor ikke en girkasse med litt mer klikk-klakk-følelse, Citroën? Det hadde Cactus fortjent.
Plass- og prismessig er Citroën C4 Cactus en spennende blanding av stor småbil, liten crossover og rimelig kompaktklassebil.
Du kan bli Cactus-eier fra 189 900 kroner. Da en smør-og-brød utgave med 82 hk. Du kan lese mer om priser og utstyr i denne artikkelen.
Citroën C4 Cactus er tilgjengelig på det norske markedet fra 13. juni.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om Citroën-modeller
Dekk: Kan koste deg mellom 6000 og 10.000 kroner hvis du må bytte