Prøvekjørt: Citroën C4 Picasso:

En god og gjennomtenkt familiebil

Nye Citroën C4 Picasso vil gjerne være den moderne familiens følgesvenn. Har den det som skal til?

FAMILIEIDYLL? C4 Picasso retter seg mot barnefamiliene. FOTO: Geir Svardal
FAMILIEIDYLL? C4 Picasso retter seg mot barnefamiliene. FOTO: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

Portugals hovedstad Lisboa ligger værhardt til ved Atlanterhavet. Et paradis, altså - for surfere! Men Lisboa er også et paradis for taggere. Dette er byen der uvanlig mange kvadratmetere med mur og gamle vakre keramiske fliser er dekket av graffiti.

Kanskje er det all graffitien og den spraymalte husvegg-kunsten som gjør at Citroën velger å presentere sin nye generasjon av en modell oppkalt etter Picasso der?

Modellen er en såkalt MPV - et akronym for "flerbruksbil". Altså en bil som primært skal være praktisk, fleksibel, økonomisk og potensielt passe en barnefamilie.

Nye C4 Picasso har for øvrig seteplass til fem, noe de fleste europeiske barnefamilier klarer seg med. Til høsten kommer en Grand-versjon med syv seter, og den vil normalt være den bestselgende versjonen i Norge.

Flerbruksbiler er ment å være et alternativ til stasjonsvognene så mange barnefamilier heller til. Fordelen til førstnevnte segment, som er temmelig lite i Norge, er fleksibiliteten, med bakseter som kan omplasseres og noen ganger tas ut, og stuverom (som det heter i båtene) til alt mulig ræl som gjerne følger med barnefamilier i farta.

Ulempen er bagasjerommene, som ikke er like store og praktiske som i en sammenlignbar stasjonsvogn.

Design

C4 Picasso er faktisk noen centimeter kortere enn forgjengeren, men takket være 55 millimeter lengre akselavstand har den bedre benplass bak, samt 40 liter større bagasjerom. I tillegg er den - takket være bruk av lettvektmaterialer - 140 kilo lettere blitt.

NEDFELLBARE: Bakseteryggene kan felles ned - ganske vanlig i dag. men de tre enkeltsetene kan også skyves frem og tilbake. FOTO: Citroën
NEDFELLBARE: Bakseteryggene kan felles ned - ganske vanlig i dag. men de tre enkeltsetene kan også skyves frem og tilbake. FOTO: Citroën

Kortere og mer bredbent enn før, fremstår C4 Picasso som temmelig kompakt. Citroën er stolte av designen; kanskje særlig av fronten, med sine LED-lykter fordelt på tre "etasjer".

Nå er det opp til kunden å vurdere designen på bilen som vurderes kjøpt. Men etter vår mening ser C4 Picasso både moderne og pen ut, dog uten å være et blikkfang. Noe MPV'er sjelden er.

Lys kupé

Som det alltid er med nye biler i dag, har produsenten hatt fokus på vekt, forbruk og utslipp av giftige gasser som CO2 og NOx. Når en 150 hk diesel kommer senere i år (BlueHDi), er den godkjent etter Euro 6-normen, med et svært lavt utslipp av byforgifter-gassen NOx.

C4 Picasso har et motorutvalg bestående av to bensinmotorer og tre dieselmotorer. I Portugal blir vi presentert for to av dem - en 115 hk diesel og en 156 hk bensin, begge med sekstrinns manuelle girkasser (muligens utelot Citroën med vilje sin elektronisk styrte manuelle girkasse, siden motorjournalister flest har mislikt den sterkt).

KOMPAKT: C4 Picasso er en kompakt MPV. FOTO: Citroën
KOMPAKT: C4 Picasso er en kompakt MPV. FOTO: Citroën

Det første som møter oss bak rattet er et materialvalg som virker solid og skikkelig, pluss en frontrute med glassflate et akvarium verdig. Den drar seg innover i taket, og gir panoramautsikt for liten og stor, og bidrar til en lys og trivelig kupé.

Men den slipper også inn mye varme når sola står på. Og hva koster det å skifte en slik gigantrute? Her bør en ikke glemme bilglassforsikring!

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Store instrumentskjermer

Instrumentene er fordelt på to "etasjer", og domineres av to skjermer. Du kan, via rattet, endre en del på innholdet i den øverste 12-tommersskjermen, der speedometeret selvsagt er fast innslag. Mens den nederste 7-tommeren - en berøringsskjerm - er kommandosentral for klimaanlegg, musikk, navigasjon, radio, telefon og diverse nett-applikasjoner og parkeringshjelp vi har stor moro av å teste (både lukeparkering og vanlig rygge inn-parkering).

LYS KUPÉ: Store glassflater bidrar til en lys kupé. FOTO: Citroën
LYS KUPÉ: Store glassflater bidrar til en lys kupé. FOTO: Citroën

Tallene og annen informasjon er store og tydelige, og kommandosentralen er enkel og intuitiv å bruke. Men du må jo likevel et par hakk inn i systemet for å finne hva du leter etter. En antageligvis utilsiktet bivirkning er at folk med lett nærsynthet (som undertegnede) nå kan bruke briller og lese instrumentene uten å titte under/over brillekanten.

Fakta C4 Picasso

Ny plattform, EMP2

Redusert overheng og lavere tyngdepunkt

Lengde: 4,43 meter

Bredde: 1,83 meter

Høyde: 1,61 meter

Akselavstand: 2785 mm

Bagasjerom: 537 liter (630 hvis alle tre bakseter er i fremste posisjon)

Svingradius: 10,8 meter

Utstyrsnivåer: Attraction, Seduction, Intensive, Exclusive

Selvsagt har C4 Picasso alskens tilknytningspunkter for diverse data, lagret elegant bak en plate. Kjekt å kunne spille iTunes-musikken sin via bilens eget audio-system, men at man kan laste inn bilder og ta dem frem på den øverste skjermen, vil neppe inngå på listen over bilindustriens mest nyttige innovasjoner.

Myk kjøreopplevelse

Seter er en individuell vurdering, og de fleste bør her kunne justere seg frem til en bra sittestilling. Rattet virker litt spinkelt å holde i med en gang, men følelsen er bare midlertidig.

Vi kjører avgårde på portugisiske veier som stort sett er av en langt bedre standard enn hva du finner i oljerike Norge. Først med dieselversjonen. Den virker ikke akkurat sprek, og vi savner også mer moment. Men den går pent og støysvakt, og bidrar i kjent fransk stil mer til en myk komfortopplevelse enn dynamisk kjøreglede.

MODERNE: To store skjermer dominerer dashbordet. FOTO: Citroën
MODERNE: To store skjermer dominerer dashbordet. FOTO: Citroën

Girkassen kunne godt ha vært noe mer presis, men er på den andre siden bedre enn mye annet fransk vi har hatt grautsleiv-opplevelser med.

Bensinversjonen er selvsagt langt friskere, og gir en betydelig mer dynamisk kjøreopplevelse, selv om den elektrisk drevne servostyringen er i letteste laget etter vår mening. Uansett innbyr heller ikke denne versjonen til annet enn familievennlig defensiv kjøring, og det blir jo gjerne mindre oppkast i baksetene av slikt.

Bilene vi prøver har ekstrautstyr som massasje (dropp det) og en elektrisk drevet fotskammel i passasjersetet. Da er det mer interessant å se hvordan det står til med fleksibiliteten. Bak er det tre egne og like store seter, som hver for seg kan skyves frem og tilbake. De kan ikke tas ut, men seteryggene kan felles ned.

Alt i alt virker C4 Picasso som en god og gjennomtenkt kompakt MPV-pakke. Vi kommer selvsagt tilbake med skikkelig test til høsten.

HDi 115

THP 155

Motor

Diesel

Bensin

Effekt

115 hk ved 3600 0/min

156 v. 6000 o/min

Dreiemoment

270 Nm v. 1750-2500 o/min

240 Nm v. 1400-4000 o/min

0-100 km/t

11,8 sek.

9,0 sek.

Toppfart

189 km/t

209 km/t

Girkasse

6-trinns manuell

6-trinns manuell

Forbruk, EU-mix

0,4 l/mil

0,6 l/mil

CO2-utslipp

105 g/km

139 g/km

Pris

279 900 kroner (Attraction)

322 900 kroner (Seduction)

PSA's elektronisk styrte manuelle girkasse kommer senere, i en ny versjon. I 2014 fås bensinversjonene av C4 Picasso med en sekstrinns helautomatisk girkasse.

Vi gjør oppmerksom på at bilen er prøvekjørt i Portugal. Citroën betalte for oppholdet

Les også:

Med trekk på seks hjul

Kia Carens - billig flerbruksbil

Elsykkel-test

HØY KOMFORT: C4 Picasso er mer en komfortabel enn en dynamisk kjøreopplevelse. FOTO: Citroën
HØY KOMFORT: C4 Picasso er mer en komfortabel enn en dynamisk kjøreopplevelse. FOTO: Citroën

Nytt skilt å passe seg for