Familiebiler i toppklasse:
Drømmebiler for familien
Nok av plass. Og masse gass.
Ny familiebil til våren? Hva med svær motor, ekstreme ytelser og kjøreegenskaper og all tenkelig luksus? Aston Martin Rapide, Mercedes-Benz CLS AMG Shooting Brake, BMW M6 Gran Coupe, Maserati Quattroporte og Porsche Panamera Turbo S er allerede på markedet, og nå kommer RS 7 Sportback. Valget er ditt.
Nylig kom Mercedes med noen brutale AMG-versjoner som feier det meste av motstand av banen, inkludert RS-modellene til Audi. Mercedes E 63 AMG 4MATIC S-Model har 585 hk og gjør 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Den nye og "vanlige" AMG-versjonen av E-klasse har bare 557 hk, og gjør 0-100 km/t på trege 4,2 sekunder.
AMG-en kan også fåes som stasjonsvogn. Da snakker vi lasteevne i toppklassen. Forgjengeren har et bagasjerom oppgitt til 695 liter, som med nedfelte seter blir på 1950 liter.
På bilutstillingen i Detroit viser BMW frem M6-versjonen av lekre BMW 6-serie Gran Coupe. Den har samme motor som BMW M5, noe som betyr 4,4-liters V8-er med twinturbo, 560 hester og heftige 680 Nm dreiemoment.
"Råskapens modell" kaller Audi deres nye RS 7 Sportback. Og jaggu har de rett, den svære firedørskupeen gjør 0-1 00 km/ på under fire sekunder!
Samme kraftkilde som Audi S8 og Audi RS6 Avant gjør også kommende Audi RS 7 Sportback til en latterlig rask familiebil. Vi snakker om den mildt sagt ekstreme V8-eren med to turboer som yter 560 hestekrefter og 700 Nm.
0-100 km/t går på 3,9 sekunder og velger du Dynamic Plus-pakken er toppfarten er latterlige 305 km/t. Som I normalversjon eller som "Dynamic" må du slite med en elektronisk sperre ved enten 250 eller 280 km/t. Pytt, pytt.
Blir dyr
Av konkurrenter som allerede finnes på markedet er det bare Panamera Turbo S som er raskere i starten. Den er ett tidel raskere til hundre og du kommer fattige én kilometer lenger i timen med pedalen i bånn. Raskest av dem alle er Maserati Quattroporte med en toppfart på 307 km/t.
Du ville nok ikke merket stor forskjell til de andre bilene i samlingen. De er alle sykt raske, og på typisk norsk vis stiger prisen i tak med effekten og gjør disse bilene hardt rammet av norske avgifter. Panamera Turbo S koster for eksempel fra 2,7 millioner kroner. Prisen på RS 7 er foreløpig ikke klar.
RS - Fryktinngytende
AMG Shooting Brake høres kanskje bøllete ut, men bokstavene RS skal man heller ikke kimse av. I en årrekke har Audi overgått både konkurrenter og selg selv med stadig sterkere RS-modeller, og i likhet med GTI har RS blitt et begrep forbundet med rå kraft. Og tradisjonen lever videre i RS 7 - alle RS-modeller har Quattro firehjulsdrift.
Ikke overraskende Audi lover kjøreegenskaper i toppklasse. Dette takket være luftfjæring som senker bilen to centimeter og gir føreren av bilen mulighet til å velge mellom forskjellige kjøreprogram. Er det rundetider som gjelder, skal det også nevnes at et strammere sportsunderstell med tradisjonelle stålfjærer og justerbare dempere er tilvalg.
Men fart er ikke alt, doningen skal også stoppe. Bremseskiver på 390 millimeter er standard, mens keramiske skiver på 420 millimeter kan bestilles mot en klekkelig sum penger. Friksjonen mot underlaget sikres av hjul i enten 20 eller 21" dimensjon, kledd med skikkelige gummisko.
Heftige familiebiler
Motor |
Effekt |
0-100 km/t i sek. |
Toppfart, km/t |
Bagasjerom (VDA) |
|
Porsche Panamera Turbo S |
V8 4,8 liter turbo |
550 hk 800 Nm |
3,8 |
306 |
321 |
Audi RS 7 Sportback Dynamic Plus |
V8 4,0 liter turbo |
560 hk 700 Nm |
3,9 |
305 |
535 |
Audi RS6 Avant |
V8 4.0 liter turbo |
560 hk 700 |
3,9 |
305 |
--- |
Mercedes CLS AMG Shooting Brake Performance Pack |
V8 5,5 liter turbo |
557 hk 800 Nm |
4,3 |
300+ |
590 |
BMW M6 Gran Coupe |
V8 4,4 liter turbo |
560 hk 680 Nm |
4,2 |
305 |
460 |
Maserati Quattroporte |
V8 3,8 liter turbo |
530hk 650 Nm |
4,7 |
307 |
456 |
Aston Martin Rapide |
V12 5,9 liter |
477 hk 600 Nm |
5,2 |
295 |
301 |
Mercedes E 63 AMG 4MATIC S-Model |
V8 5,5 liter biturbo |
585 hk 800 Nm |
3,6 |
250 (el sperret) |
-- |
Mercedes CLS 63 AMG 4MATIC S-Model |
V8 5,5 liter biturbo |
585 hk 800 Nm |
3,6 |
250 (el sperret) |
-- |
Skinn og karbonfiber
Interiøret i Audi RS 7 Sportback slekter på det vi finner i både A6 og A8, bare med desto mer sportslig touch. Et flatbunnet ratt med RS-logo er på plass, mens hele midtkonsollen er støpt i karbonfiber med elementer i børstet stål.
Egne RS-sportsstoler i delskinn/alcantara med integrerte hodestøtter er standard, mens seter i sort skinn med hvite kontrastsømmer koster ekstra. Også baksetene er bøtteformet for to.
Les også:
Men denne familiebilen blir råest av alle
Valget kval: Mercedes CLS, BMW 6-serie Gran Coupe eller Audi A7
Stor test: Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 508 og Hyundai i40