Bensin vs diesel:
Den store drivstoffduellen
For bare to år siden var det dieselbiler for alle penga. Nå er det snart like mange bensinbiler på salgsstatistikken. Vi sammenligner ti modeller med diesel- og bensinmotor.
Så sent som i 2011 var mer enn tre av fire nye biler drevet av diesel. Til og med juli i år er dieselandelen sunket til 53,3 prosent, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Hybridbilene har en markedsandel på 7,1 prosent, mens elbilene andel er på 2,5 prosent blant personbilene.
Anders G. Hovde, som er TNS Gallups ekspert på nybilmarkedet, mener flere forhold ligger bak bensinbilenes kraftige vekst.
- Bilkundene har fått med seg politiske signaler, både skremselspropagandaen mot dieselbiler i storbyene vinterstid og den langt mer moderate omleggingen i avgiftene i bensinbilenes favør. Dessuten selges det flere biler i bilklasser der bensinmotor fra før har stått sterkt. Våre undersøkelser viser at drivstofføkonomi ikke er avgjørende, men at de som legger vekt på miljøvennlighet, i større grad velger bensin, sier Hovde.
Fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear trekker fram et moment til som kan passe inn i bildet.
- I løpet av noen få år har det kommet en flom av nye bensinmotorer som passer godt inn i populære bilmodeller i Norge. I all hovedsak er det snakk om turbomotorer med lavt sylindervolum, en trend som kalles downsizing. Med downsizing er det mulig å lage motorer som bruker mindre drivstoff, men som i stor grad har bedre ytelser enn den forrige generasjonen av bensinmotorer uten turbo, sier Bjørnsen.
Blant de utvalgte bilene har de fleste bensinbiler moderne turbomotor, mens andre har konvensjonell bensinmotor uten turbo. Så langt det er mulig, har vi valgt modeller der bilene i hvert par ligger nær hverandre i pris. Alle priser er hentet fra OFVs lister (juni 2013). Oppgitt pris i hvert av parene er for samme utstyrsgrad.
I de tilfeller der det er forskjeller i girkasse (manuell/automat) eller karosseri (sedan/stv.) for testede modeller, er det angitt i modellbetegnelsen samt med priser for begge versjoner.
- Slik vi vurderer dette, kan man på generell basis ikke slå fast at "nå er bensin best", eller omvendt. Dette kan variere fra merke til merke og fra modell til modell. Ett merke kan ha en topp moderne dieselmotor, men mangle en like moderne bensinmotor til en bestemt modell. For andre kan det være stikk motsatt.
- Vi oppfordrer nybilkunder til å prøve alle aktuelle utgaver og gjøre seg opp sin egen mening basert på hva bilen skal brukes til, sier Bjørnsen.
Støyer mindre, men trekker mindre
Slik leser du tabellen
Vi har plukket ut ti modellpar som finnes i bensin- og dieselutgave. Alle bilene har gjennomgått Vi Menn Bil Top Gears testprosedyrer, som blant annet omfatter måling av forbruk i en fast testrunde på 20 mil, måling av støynivå og akselerasjonstester. Biler med manuelt gir er i tabellene oppgitt med akselerasjonsmåling i 60-100 km/t i tredjegir og femtegir. Tredjegirmålingen viser maksimal akselerasjon, for eksempel til bruk under forbikjøring. Målingen for femtegir gir en pekepinn om dragkraft og behov for girskift ved normal kjøring.
Biler med automatgir er målt ved kickdown, altså full gass i automatmodus. Der det er angitt, er de også målt med girkassen låst i tredje- og femtegir.
Vi Menn Bil Top Gear har testet 350 biler siden 2010, et tidsrom som i stor grad sammenfaller med den nye bølgen av moderne bensinmotorer. Hvis vi sammenligner diesel- og bensinbiler generelt, kan en trekke ut følgende hovedtrekk fra testdataene:
* Dieselbiler bruker fortsatt generelt mindre drivstoff enn sammenlignbare bensindrevne biler.
* Jo større bil, desto større er forskjellen i forbruk i dieselbilenes favør.
* I lette biler, grovt sagt til og med kompaktbilstørrelse, er forskjellen i testforbruk relativt små. I de beste tilfellene ligger biler med bensinturbomotor tett opptil dieselbiler i forbruk.
* Bensinbiler støyer mindre, særlig når vi snakker om tomgangsstøy og kjøring i lav hastighet.
* Biler med bensinmotor har ofte best maksimalytelser, mens sammenlignbare dieselbiler har best dragkraft på lave turtall.
* Dieselbiler har i mange tilfeller høyere tillatt tilhengervekt.
* Dieselbiler er generelt ca. 40 til 80 kg tyngre enn likt utstyrte bensintvillinger (tall fra vognkort).
KOMPAKTBILER:
BILMERKE |
Volkswagen |
Volkswagen |
MODELLBETEGNELSE |
|
|
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1500 |
1500 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,47 |
0,39 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
8,4 |
10,7 |
TOPPFART, KM/T: |
212 |
192 |
PRIS FRA, KR: |
308 800 |
308 800 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, KICKDOWN: |
4,6 |
7,0 |
STØY TOMGANG, dBA: |
41,4 |
45,3 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,61 |
0,51 |
Kommentar VW Golf: Bensinmotoren har langt bedre maksimalytelser enn dieselmotoren - bensinmotoren kan kalles direkte sprek. Bensinmotoren har som lavest støynivå, mens diesel er best når vi kommer til forbruk.
Vårt valg: Bensinmotor.
BILMERKE |
Honda |
Honda |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1400 |
1500 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,61 |
0,37 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
9,7 |
10,5 |
TOPPFART, KM/T: |
215 |
207 |
PRIS FRA, KR: |
277 000 |
261 400 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, 3.GIR: |
7,6 |
5,6 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
12,9 |
9,6 |
STØY TOMGANG, dBA: |
40,3 |
48,8 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,58 |
0,38 |
Kommentar Honda Civic: Her er det en bensinmotor av den gamle skolen (uten turbo) som møter en topp moderne dieselmotor. Dieselmotoren er klart raskest, og ikke minst: Den har det laveste forbruket vi har målt i testrunden uansett bilklasse.
Vårt valg: Dieselmotor.
BILMERKE |
Ford |
Ford |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1200 |
1200 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,50 |
0,42 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
10,9 |
10,1 |
TOPPFART, KM/T: |
195 |
193 |
PRIS FRA, KR: |
243 000 |
248 000 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, 3. GIR: |
7,0 |
7,1 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
11,6 |
10,5 |
STØY TOMGANG, dBA: |
37,1 |
48,3 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,56 |
0,53 |
Kommentar Ford Focus: Dieselmotoren støyer klart mest på tomgang og lav fart, ellers er det relativt jevn match på flere områder. Dieselmotoren er sterkest på lavt turtall.
Vårt valg: Avhenger av type kjøring. Mest småkjøring: Bensinmotor. Mest langkjøring: Dieselmotor.
SUV
BILMERKE |
Mazda |
Mazda |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1800 |
2000 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,66 |
0,55 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
10,5 |
10,2 |
TOPPFART, KM/T: |
197 |
194 |
PRIS FRA, KR: |
351 600 |
370 800 (man)/390 800 (aut) |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, 3. GIR: |
7,5 |
5,9 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
13,2 |
12,6 |
60-100 KM/T, KICKDOWN: |
- |
6,0 |
STØY TOMGANG, dBA: |
39,0 |
40,7 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,68 |
0,63 |
Kommentar Mazda CX-5: Her har den testede dieselbilen automatkasse (kan fås som manuell). I tillegg til kickdown er akselerasjonen også oppgitt i enkeltgir for sammenligningens skyld. Dieselbilen er raskest og gir bedre kraftfølelse - ikke uvanlig når bilene blir større og tyngre. Også i forbruk er dieselbilen best, selv om automatkasse normalt øker forbruket noe.
Vårt valg: Dieselmotor.
BILMERKE |
Subaru |
Subaru |
MODELLBETEGNELSE |
|
|
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1200 |
1600 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,63 |
0,56 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
13,8 |
11,3 |
TOPPFART, KM/T: |
175 |
175 |
PRIS FRA, KR: |
334 900 (man)/349 900 (aut) |
349 900 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, 3. GIR: |
- |
7,0 |
60-100 KM/T, KICKDOWN: |
8,5 |
- |
STØY TOMGANG, dBA: |
43,6 |
44,9 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,78 |
0,55 |
Kommentar Subaru XV: Den testede bensinbilen har her automatgir, mens dieselbilen har manuelt gir. Skal du ha automatgir i din Subaru XV, er saken klar: Du må velge bensin, for diesel fås kun med manuell girkasse. Men skal du ha mest kraft, best akselerasjon og kunne trekke den tyngste tilhengeren, er det like klart at du må velge diesel.
Vårt valg: Dieselmotor.
FAMILIEBILER:
BILMERKE |
BMW |
BMW |
MODELLBETEGNELSE |
|
|
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1100 |
1600 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,59 |
0,44 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
9,2 |
10,9 |
TOPPFART, KM/T: |
210 |
202 |
PRIS FRA, KR: |
349 700 |
361 600 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, KICKDOWN: |
5,4 |
6,5 |
STØY TOMGANG, dBA: |
38,3 |
44,5 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,58 |
0,47 |
Kommentar BMW 3-serie: Bensinbilen 316i er raskest, og den bruker i bensinmålestokk lite drivstoff for bilklassen (men likevel mer enn dieselbilen). BMWs aldrende dieselmotor i 316d er grov i målet, mens bensinmotoren er stillegående.
Vårt valg: Bensinmotor.
BILMERKE |
Skoda |
Skoda |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1400 |
1500 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,69 |
0,44 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
10,6 |
12.6 |
TOPPFART, KM/T: |
199 |
187 |
PRIS FRA, KR: |
294 500 |
287 500 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, 3. GIR: |
7,1 |
7,6 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
12,1 |
13,9 |
STØY TOMGANG, dBA: |
37,9 |
46,1 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,68 |
0,50 |
Kommentar Skoda Superb: I begge tilfeller snakker vi her om motorer som er i grenseland små for den store bilen de sitter i, i alle fall om bilen skal lastes tungt. Igjen er bensin raskest og støyer minst, mens dieselmotoren (i forbruksoptimert GreenLine-utgave) greier testrunden med klart lavest forbruk.
Vårt valg: Bensinmotor ved moderat årlig kjørelengde, diesel om du kjører mye.
BILMERKE |
Hyundai |
Hyundai |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1500 |
1500 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,76 |
0,55 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
10,8 |
12,0 |
TOPPFART, KM/T: |
200 |
190 |
PRIS FRA, KR: |
450 950 |
419 950 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, KICKDOWN: |
6,0 |
6,7 |
STØY TOMGANG, dBA: |
36,3 |
44,2 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,76 |
0,60 |
Kommentar Hyundai i40: Her er det snakk om en konvensjonell bensinmotor uten turbo. Bensinmotoren er raskest i en ren spurt, men dieselmotoren leverer mer kraft i de turtallsområdene man som regel ligger i ved vanlig, avslappet kjøring. Bensinmotor støyer minst, men koster 31 000 kroner mer og bruker mer drivstoff.
Vårt valg: Dieselmotor.
BILMERKE |
Mercedes-Benz |
Mercedes-Benz |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1800 |
1800 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,67 |
0,53 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
8,9 |
11,1 |
TOPPFART, KM/T: |
223 |
200 |
PRIS FRA, KR: |
396 674 |
394 588 (sed)/423 188 (stv) |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, KICKDOWN: |
4,9 |
7,6 |
STØY TOMGANG, dBA: |
40,8 |
45,6 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,69 |
0,60 |
Kommentar Mercedes C-klasse: Dieselbilen er i dette tilfellet en stasjonsvogn, mens bensinbilen er en sedan. Erfaringsmessig akselererer ei stasjonsvogn noe tregere, og forbruket er litt høyere enn for en tilsvarende sedan. Uansett karosseriforskjell er bensinbilen her klart kvikkere - dieselbilen er ikke sprek. Men i forbruk vinner diesel igjen.
Vårt valg: Bensinmotor.
SMÅBIL:
BILMERKE |
Renault |
Renault |
MODELLBETEGNELSE |
||
DRIVSTOFF |
Bensin |
Diesel |
TILHENGERVEKT, KG: |
1200 |
1200 |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,45 |
0,34 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
12,2 |
11,7 |
TOPPFART, KM/T: |
182 |
178 |
PRIS FRA, KR: |
175 000 |
185 000 |
TESTDATA |
||
60-100 KM/T, 3. GIR: |
7,7 |
6,7 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
18,4 |
13,1 |
STØY TOMGANG, dBA: |
44,1 |
47,1 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,52 |
0,40 |
Kommentar Renault Clio: I mange tilfeller passer bensin bra i småbiler, men her er prisforskjellen opp til den langt sterkere, lettkjørte og gjerrige dieselmotoren relativt liten.
Vårt valg: Diesel.
Les også:
Test: Duger minimotorene i store biler?
Stortest av stasjonsvogner med små motorer
Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, Mazda CX-5 2,2D og Mitsubishi 2,2 DI-D
Test: Ford Kuga 2,0 TDCi, Subaru Forester 2,0D og Toyota RAV4 2,2 D-4D