Bensin vs diesel:

Den store drivstoffduellen

For bare to år siden var det dieselbiler for alle penga. Nå er det snart like mange bensinbiler på salgsstatistikken. Vi sammenligner ti modeller med diesel- og bensinmotor.

DUELL: Bensin eller diesel - that's the question. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DUELL: Bensin eller diesel - that's the question. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Så sent som i 2011 var mer enn tre av fire nye biler drevet av diesel. Til og med juli i år er dieselandelen sunket til 53,3 prosent, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Hybridbilene har en markedsandel på 7,1 prosent, mens elbilene andel er på 2,5 prosent blant personbilene.

Anders G. Hovde, som er TNS Gallups ekspert på nybilmarkedet, mener flere forhold ligger bak bensinbilenes kraftige vekst.

- Bilkundene har fått med seg politiske signaler, både skremselspropagandaen mot dieselbiler i storbyene vinterstid og den langt mer moderate omleggingen i avgiftene i bensinbilenes favør. Dessuten selges det flere biler i bilklasser der bensinmotor fra før har stått sterkt. Våre undersøkelser viser at drivstofføkonomi ikke er avgjørende, men at de som legger vekt på miljøvennlighet, i større grad velger bensin, sier Hovde.

Fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear trekker fram et moment til som kan passe inn i bildet.

- I løpet av noen få år har det kommet en flom av nye bensinmotorer som passer godt inn i populære bilmodeller i Norge. I all hovedsak er det snakk om turbomotorer med lavt sylindervolum, en trend som kalles downsizing. Med downsizing er det mulig å lage motorer som bruker mindre drivstoff, men som i stor grad har bedre ytelser enn den forrige generasjonen av bensinmotorer uten turbo, sier Bjørnsen.

GJERRIGERE: En bensinmotor trenger ikke være en tørsting. Bilder viser tripcomputeren på VW Golf med 1,4-liters bensinmotor. FOTO: Terje Bjørnsen
GJERRIGERE: En bensinmotor trenger ikke være en tørsting. Bilder viser tripcomputeren på VW Golf med 1,4-liters bensinmotor. FOTO: Terje Bjørnsen

Blant de utvalgte bilene har de fleste bensinbiler moderne turbomotor, mens andre har konvensjonell bensinmotor uten turbo. Så langt det er mulig, har vi valgt modeller der bilene i hvert par ligger nær hverandre i pris. Alle priser er hentet fra OFVs lister (juni 2013). Oppgitt pris i hvert av parene er for samme utstyrsgrad.

I de tilfeller der det er forskjeller i girkasse (manuell/automat) eller karosseri (sedan/stv.) for testede modeller, er det angitt i modellbetegnelsen samt med priser for begge versjoner.

- Slik vi vurderer dette, kan man på generell basis ikke slå fast at "nå er bensin best", eller omvendt. Dette kan variere fra merke til merke og fra modell til modell. Ett merke kan ha en topp moderne dieselmotor, men mangle en like moderne bensinmotor til en bestemt modell. For andre kan det være stikk motsatt.

- Vi oppfordrer nybilkunder til å prøve alle aktuelle utgaver og gjøre seg opp sin egen mening basert på hva bilen skal brukes til, sier Bjørnsen.

GOLFSTRØM: Golf med diesel eller bensin: Vi velger bensin. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOLFSTRØM: Golf med diesel eller bensin: Vi velger bensin. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Støyer mindre, men trekker mindre

Slik leser du tabellen

Vi har plukket ut ti modellpar som finnes i bensin- og dieselutgave. Alle bilene har gjennomgått Vi Menn Bil Top Gears testprosedyrer, som blant annet omfatter måling av forbruk i en fast testrunde på 20 mil, måling av støynivå og akselerasjonstester. Biler med manuelt gir er i tabellene oppgitt med akselerasjonsmåling i 60-100 km/t i tredjegir og femtegir. Tredjegirmålingen viser maksimal akselerasjon, for eksempel til bruk under forbikjøring. Målingen for femtegir gir en pekepinn om dragkraft og behov for girskift ved normal kjøring.

Biler med automatgir er målt ved kickdown, altså full gass i automatmodus. Der det er angitt, er de også målt med girkassen låst i tredje- og femtegir.

Vi Menn Bil Top Gear har testet 350 biler siden 2010, et tidsrom som i stor grad sammenfaller med den nye bølgen av moderne bensinmotorer. Hvis vi sammenligner diesel- og bensinbiler generelt, kan en trekke ut følgende hovedtrekk fra testdataene:

* Dieselbiler bruker fortsatt generelt mindre drivstoff enn sammenlignbare bensindrevne biler.

* Jo større bil, desto større er forskjellen i forbruk i dieselbilenes favør.

* I lette biler, grovt sagt til og med kompaktbilstørrelse, er forskjellen i testforbruk relativt små. I de beste tilfellene ligger biler med bensinturbomotor tett opptil dieselbiler i forbruk.

* Bensinbiler støyer mindre, særlig når vi snakker om tomgangsstøy og kjøring i lav hastighet.

* Biler med bensinmotor har ofte best maksimalytelser, mens sammenlignbare dieselbiler har best dragkraft på lave turtall.

* Dieselbiler har i mange tilfeller høyere tillatt tilhengervekt.

* Dieselbiler er generelt ca. 40 til 80 kg tyngre enn likt utstyrte bensintvillinger (tall fra vognkort).

KOMPAKTBILER:

BILMERKE

Volkswagen

Volkswagen

MODELLBETEGNELSE

Golf 1,4 TSI Highline aut. 140 hk/250 Nm

Golf 1,6 TDI Highline aut. 105 hk/250 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1500

1500

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,47

0,39

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,4

10,7

TOPPFART, KM/T:

212

192

PRIS FRA, KR:

308 800

308 800

TESTDATA

60-100 KM/T, KICKDOWN:

4,6

7,0

STØY TOMGANG, dBA:

41,4

45,3

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,61

0,51

Kommentar VW Golf: Bensinmotoren har langt bedre maksimalytelser enn dieselmotoren - bensinmotoren kan kalles direkte sprek. Bensinmotoren har som lavest støynivå, mens diesel er best når vi kommer til forbruk.

Vårt valg: Bensinmotor.

BILMERKE

Honda

Honda

MODELLBETEGNELSE

Civic 1,8 i-VTEC Sport man. 142 hk/174 Nm

Civic 1,6i-DTEC Sport man. 120 hk/300 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1400

1500

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,61

0,37

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9,7

10,5

TOPPFART, KM/T:

215

207

PRIS FRA, KR:

277 000

261 400

TESTDATA

60-100 KM/T, 3.GIR:

7,6

5,6

60-100 KM/T, 5. GIR:

12,9

9,6

STØY TOMGANG, dBA:

40,3

48,8

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,58

0,38

Kommentar Honda Civic: Her er det en bensinmotor av den gamle skolen (uten turbo) som møter en topp moderne dieselmotor. Dieselmotoren er klart raskest, og ikke minst: Den har det laveste forbruket vi har målt i testrunden uansett bilklasse.

Vårt valg: Dieselmotor.

BILMERKE

Ford

GJERRIGST: Honda med diesel er den gjerrigste bilen vi noensinne har testet. I tillegg er ytelsene gode, så valget er enkelt. FOTO: Terje Bjørnsen
GJERRIGST: Honda med diesel er den gjerrigste bilen vi noensinne har testet. I tillegg er ytelsene gode, så valget er enkelt. FOTO: Terje Bjørnsen

Ford

MODELLBETEGNELSE

Focus 1,0 EcoBoost Tit. man. 125 hk/200 Nm

Focus 1,6 TDCi Titanium man. 115 hk/270 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1200

1200

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,50

0,42

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

10,9

10,1

TOPPFART, KM/T:

195

193

PRIS FRA, KR:

243 000

248 000

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,0

7,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

11,6

10,5

STØY TOMGANG, dBA:

37,1

48,3

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,56

0,53

Kommentar Ford Focus: Dieselmotoren støyer klart mest på tomgang og lav fart, ellers er det relativt jevn match på flere områder. Dieselmotoren er sterkest på lavt turtall.

Vårt valg: Avhenger av type kjøring. Mest småkjøring: Bensinmotor. Mest langkjøring: Dieselmotor.

SUV

BILMERKE

Mazda

KJØRESTIL: Vi ville valgt Ford Focus med liten bensinturbo dersom formålet er mye småkjøring. FOTO: Terje Bjørnsen
KJØRESTIL: Vi ville valgt Ford Focus med liten bensinturbo dersom formålet er mye småkjøring. FOTO: Terje Bjørnsen

Mazda

MODELLBETEGNELSE

CX-5 2,0 4x4 Advance man. 160 hk/208 Nm

CX-5 2,2D 4x4 Advance aut. 150 hk/380 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1800

2000

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,66

0,55

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

10,5

10,2

TOPPFART, KM/T:

197

194

PRIS FRA, KR:

351 600

370 800 (man)/390 800 (aut)

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,5

5,9

60-100 KM/T, 5. GIR:

13,2

12,6

60-100 KM/T, KICKDOWN:

-

6,0

STØY TOMGANG, dBA:

39,0

40,7

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,68

0,63

Kommentar Mazda CX-5: Her har den testede dieselbilen automatkasse (kan fås som manuell). I tillegg til kickdown er akselerasjonen også oppgitt i enkeltgir for sammenligningens skyld. Dieselbilen er raskest og gir bedre kraftfølelse - ikke uvanlig når bilene blir større og tyngre. Også i forbruk er dieselbilen best, selv om automatkasse normalt øker forbruket noe.

Vårt valg: Dieselmotor.

BILMERKE

Subaru

Subaru

MODELLBETEGNELSE

SUV: Mazda CX-5 er Norges nest mest solgte bil. De flest velger diesel, og det gjør vi også. FOTO: Terje Bjørnsen
SUV: Mazda CX-5 er Norges nest mest solgte bil. De flest velger diesel, og det gjør vi også. FOTO: Terje Bjørnsen

XV 1,6 4x4 Classic aut. 114 hk/150 Nm

XV 2,0D 4x4 Classic man. 109 hk/310 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1200

1600

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,63

0,56

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

13,8

11,3

TOPPFART, KM/T:

175

175

PRIS FRA, KR:

334 900 (man)/349 900 (aut)

349 900

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR:

-

7,0

60-100 KM/T, KICKDOWN:

8,5

-

STØY TOMGANG, dBA:

43,6

44,9

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,78

0,55

Kommentar Subaru XV: Den testede bensinbilen har her automatgir, mens dieselbilen har manuelt gir. Skal du ha automatgir i din Subaru XV, er saken klar: Du må velge bensin, for diesel fås kun med manuell girkasse. Men skal du ha mest kraft, best akselerasjon og kunne trekke den tyngste tilhengeren, er det like klart at du må velge diesel.

Vårt valg: Dieselmotor.

FAMILIEBILER:

BILMERKE

BMW

BMW

MODELLBETEGNELSE

HELST DIESEL: Skal du ga Subaru XV med automatgir, må du velge bensin. Dieselversjonen fås ikke med automat. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
HELST DIESEL: Skal du ga Subaru XV med automatgir, må du velge bensin. Dieselversjonen fås ikke med automat. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

316i aut. sedan 136 hk/220 Nm

316d aut. sedan 116 hk/260 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1100

1600

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,59

0,44

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9,2

10,9

TOPPFART, KM/T:

210

202

PRIS FRA, KR:

349 700

361 600

TESTDATA

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,4

6,5

STØY TOMGANG, dBA:

38,3

44,5

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,58

0,47

Kommentar BMW 3-serie: Bensinbilen 316i er raskest, og den bruker i bensinmålestokk lite drivstoff for bilklassen (men likevel mer enn dieselbilen). BMWs aldrende dieselmotor i 316d er grov i målet, mens bensinmotoren er stillegående.

Vårt valg: Bensinmotor.

BILMERKE

Skoda

Skoda

MODELLBETEGNELSE

Superb 1,4 TSI man. stv. 125 hk/200 Nm

Superb 1,6 TDI Gr.Line man. stv. 105 hk/250 Nm

NEI TIL TRAKTORLYD: BMWs dieselmotor bruker mindre, men støyer langt mer enn bensinmotoren, som også er raskere. FOTO: Terje Bjørnsen
NEI TIL TRAKTORLYD: BMWs dieselmotor bruker mindre, men støyer langt mer enn bensinmotoren, som også er raskere. FOTO: Terje Bjørnsen

DRIVSTOFF

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1400

1500

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,69

0,44

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

10,6

12.6

TOPPFART, KM/T:

199

187

PRIS FRA, KR:

294 500

287 500

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,1

7,6

60-100 KM/T, 5. GIR:

12,1

13,9

STØY TOMGANG, dBA:

37,9

46,1

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,68

0,50

Kommentar Skoda Superb: I begge tilfeller snakker vi her om motorer som er i grenseland små for den store bilen de sitter i, i alle fall om bilen skal lastes tungt. Igjen er bensin raskest og støyer minst, mens dieselmotoren (i forbruksoptimert GreenLine-utgave) greier testrunden med klart lavest forbruk.

Vårt valg: Bensinmotor ved moderat årlig kjørelengde, diesel om du kjører mye.

BILMERKE

Hyundai

Hyundai

MODELLBETEGNELSE

i40 2,0i Premium aut. stv. 177 hk/213 Nm

i40 stv. 1,7 CRDi Prem. aut. stv. 136 hk/325 Nm

DRIVSTOFF

LANGKJØRING: Kjører du mye med bilen, anbefaler vi Skoda Superb med diesel. FOTO: Terje Bjørnsen
LANGKJØRING: Kjører du mye med bilen, anbefaler vi Skoda Superb med diesel. FOTO: Terje Bjørnsen

Bensin

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1500

1500

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,76

0,55

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

10,8

12,0

TOPPFART, KM/T:

200

190

PRIS FRA, KR:

450 950

419 950

TESTDATA

60-100 KM/T, KICKDOWN:

6,0

6,7

STØY TOMGANG, dBA:

36,3

44,2

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,76

0,60

Kommentar Hyundai i40: Her er det snakk om en konvensjonell bensinmotor uten turbo. Bensinmotoren er raskest i en ren spurt, men dieselmotoren leverer mer kraft i de turtallsområdene man som regel ligger i ved vanlig, avslappet kjøring. Bensinmotor støyer minst, men koster 31 000 kroner mer og bruker mer drivstoff.

Vårt valg: Dieselmotor.

BILMERKE

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

MODELLBETEGNELSE

C 180 CGI aut. sedan 156 hk/250 Nm

C 180 CDI aut. stv. 120 hk/300 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

DYRERE: Bensinversjonen av Hyundai i40 er dyrere enn dieselen og forbruker mer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DYRERE: Bensinversjonen av Hyundai i40 er dyrere enn dieselen og forbruker mer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1800

1800

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,67

0,53

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,9

11,1

TOPPFART, KM/T:

223

200

PRIS FRA, KR:

396 674

394 588 (sed)/423 188 (stv)

TESTDATA

60-100 KM/T, KICKDOWN:

4,9

7,6

STØY TOMGANG, dBA:

40,8

45,6

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,69

0,60

Kommentar Mercedes C-klasse: Dieselbilen er i dette tilfellet en stasjonsvogn, mens bensinbilen er en sedan. Erfaringsmessig akselererer ei stasjonsvogn noe tregere, og forbruket er litt høyere enn for en tilsvarende sedan. Uansett karosseriforskjell er bensinbilen her klart kvikkere - dieselbilen er ikke sprek. Men i forbruk vinner diesel igjen.

Vårt valg: Bensinmotor.

SMÅBIL:

BILMERKE

Renault

Renault

MODELLBETEGNELSE

Clio 0,9 TCe Expr. man. 90 hk/135 Nm

Clio 1,5 dCi Expr. man. 90 hk/220 Nm

DRIVSTOFF

Bensin

FORSKJELLER: Uansett karosseriforskjell er Mercedes C180 bensin klart kvikkere ¿ dieselbilen er ikke sprek. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FORSKJELLER: Uansett karosseriforskjell er Mercedes C180 bensin klart kvikkere ¿ dieselbilen er ikke sprek. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Diesel

TILHENGERVEKT, KG:

1200

1200

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,45

0,34

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,2

11,7

TOPPFART, KM/T:

182

178

PRIS FRA, KR:

175 000

185 000

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,7

6,7

60-100 KM/T, 5. GIR:

18,4

13,1

STØY TOMGANG, dBA:

44,1

47,1

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,52

0,40

Kommentar Renault Clio: I mange tilfeller passer bensin bra i småbiler, men her er prisforskjellen opp til den langt sterkere, lettkjørte og gjerrige dieselmotoren relativt liten.

Vårt valg: Diesel.

Les også:

Test: Duger minimotorene i store biler?

Stortest av stasjonsvogner med små motorer

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, Mazda CX-5 2,2D og Mitsubishi 2,2 DI-D

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi, Subaru Forester 2,0D og Toyota RAV4 2,2 D-4D

OGSÅ GJERRIG: Renault Clio med diesel er en veldig sparsommelig bil. FOTO: Petter Handeland
OGSÅ GJERRIG: Renault Clio med diesel er en veldig sparsommelig bil. FOTO: Petter Handeland