Bilnyheter
De viktigste bilene denne høsten
Mer luksus, mer sikkerhet, mer plass, mer elektrisk drift. Det er stikkord for mange av nyhetene som kommer i høst.
Det mangler sjelden på nyheter i bilverdenen. I dette utvalget ser vi på modeller som kommer i salg i Norge fram til nyttår, og som ventelig vil bli solgt i et visst omfang for sin bilklasse.
I motsetning til tidligere år er det litt lengre mellom SUV-nyhetene denne høsten, mens det er desto flere nyheter i mellomklassen - bilene vi i Norge oftest ser på veiene som familiestasjonsvogner.
Pressemeldingene fra produsentene lover, som alltid, mer luksus og mer utstyr. Typiske trekk er at sikkerhetsutstyr som autobremssystem ved kollisjonsfare, filskiftvarsling og blindsonevarsling blir mer og mer tilgjengelig, også på rimeligere modeller.
Utseendet teller
Samtidig er design viktigere enn noen gang. Utseendet kan, særlig blant de dyrere bilene, være viktigere enn maksimal plass. Det ser man for eksempel for Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Lekker å se på, men med langt mindre bagasjerom enn for eksempel en VW Passat.
Ikke uventet er det også mye snakk om hybriddrift. Med en elmotor i tillegg til forbrenningsmotoren skal mål om lavest mulig forbruk innfris. Samtidig er flere av de nye hybridene sterke og raske biler. Lave utslipp skal ikke bety at bilkjøring blir kjedelig.
Den nye Passaten er ifølge VW en premiumbil uten premiumpris. Åttende generasjon av storselgeren kommer som både sedan og stasjonsvogn til Norge i uke 48, i første omgang i utgaver med 150-hesters dieselmotor. Også et motorveislokomotiv med 240 hk blir tilgjengelig. Oppgitt bagasjevolum for stasjonsvogna er hele 650 liter. Prisene for de versjonene som kommer først, starter på 402 100 kroner.
RX 450h får en lillebror. NX 300h kommer inn som en konkurrent til SUV-er som BMW X3, Mercedes GLK og Audi Q5, med priser som starter på 523 500 kroner. I slutten av juli hadde 200 nordmenn bestilt en NX - uten å ha prøvekjørt den. NX 300h har 197 hk, firehjulsdrift og automatgir.
Scout er strengt tatt bare enda en versjon av Octavia, men siden Octavia for tida er blant Norges mest solgte biler, er den vel verdt å nevne. Den har nemlig det som skal til for å gjøre den til en prima norgesbil: Høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og typisk SUV-pynt. Sterk bensin- og dieselmotor er også på plass. Pris fra 363 400 kroner.
Såkalte facelifter er ofte mer omfattende i dag enn de var før. Peugeot 508 har en ny front der merkets løve er plassert midt i den nydesignede grillen. Panseret er hevet som for å vise muskler, og innvendig har den blant annet fått en ny berøringsskjerm som gir færre taster i midtkonsollen.
De kompakte stasjonsvognene vokser. Den nye Peugeot 308 SW har et bagasjerom på hele 610 liter - altså nesten som i Passat. Den fås blant annet med en ny tresylindret bensinturbomotor (110 eller 130 hk), som imponerte da vi prøvekjørte bilen i sommer. Pris fra 242 000 kroner.
Mercedes C-klasse stasjonsvogn
Den nye stasjonsvogna er 10 cm lengre enn forgjengeren, men bagasjevolumet har kun vokst med 5 liter til 490 liter. I stedet for maksimal plass satser Mercedes på et sporty utseende som står i stil til kjøreegenskapene - C-klasse er virkelig god å kjøre. Pris fra i underkant av 400 000 kroner.
Den nye Mondeo har vært varslet lenge, og mot slutten av året kommer den endelig. Ford lover - som VW med Passat - at dette skal være en bil på premiumnivå. Prisen skal holdes nede med små, effektive motorer - for første gang fås en så stor bil med tresylindret énliters bensinturbo. Mondeo kommer også som bensinhybrid. For første gang blir den også å få med firehjulsdrift.
Dette er den første ladbare hybriden fra VW-konsernet, og gir dermed et godt innblikk i hvordan bilgiganten tenker om hybrider. A3 e-tron har masse kraft - 204 hk og 350 Nm - men skal kunne gå på svært lite bensin om den kjøres pent og lades hyppig. Vår samarbeidspartner Top Gear har prøvekjørt den og rapporterer om en flott kjørefølelse. Pris fra rundt 340 000 kroner.
Focus får en facelift, en ganske stor en. Utvendig skilles den lett fra dagens utgave ved den nye grillen i Aston Martin-stil. Innvendig har Ford ryddet opp i knappevrimmelen på dashbordet - omtrent det eneste vi ikke har likt ved Focus. Nye motorer får den også. I Norge i oktober/november.
Det finnes i dag en BMW 2-serie som er en lav, sportslig coupé med bakhjulsdrift. Og fra september kommer en 2-serie, med tilnavnet Active Tourer, som er forhjulsdrevet, har ganske høyt tak og minner om en Mercedes B-klasse. Forvirrende? Det synes vi også. BMW lover at dette er en IKEA-vennlig bil som likevel skal ha kjøreegenskapene man venter fra en BMW.
Pulsar er Nissans nyhet i kompaktbilklassen, og dermed skal den konkurrere med storselgere som VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus. Pulsars konkurransefortrinn er, ifølge Nissan, blant annet et baksete med spesielt god beinplass. Gjerrige motorer loves også.
Kias elbil har et utseende utenom det vanlige, med sine rette, nesten kantete former. Oppgitt rekkevidde er over 200 km - men som vanlig er nok den reelle rekkevidden en god del kortere. Den kommer til Norge i september, og prisen starter en hundrelapp under 200 000 kroner.
Denne Minien skal ha et baksete som faktisk er brukbart. Femdørsmodellene er 16 cm lengre enn versjonen med tre dører, og det gir mer plass overalt innvendig. Mini lover at merkets kjøreglede er tatt vare på. I butikkene fra slutten av oktober.
Opel Corsa
Femte generasjon av Opels småbil kommer etter planen til Norge helt mot slutten av året. Også Corsa kaster seg på bølgen av knøttsmå bensinturboer, her med en tresylindret motor på 1,0 liter. Det loves sikkerhetsutstyr og elektronikk som før var forbeholdt større biler - og DAB+-radio er på plass.
Toyota Yaris
Norges mest populære småbil får en midtlivsoppgradering. Yarisene som kommer til Norge i høst, har fått et oppfrisket utseende, og innvendig lover Toyota bedre opplevd kvalitet.
Les også:
De 12 beste SUV-ene vi har testet
Den beste kompakte elbilen, helt til vi skal lade hurtig
Denne bilen koster mindre enn du tror
Denne saken ble første gang publisert 25/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.