Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Brannfare i hybrid Outlander
Mitsubishi stanser salg og produksjon av hybrid Outlander
Mitsubishi Motors Corp har stanset produksjonen av Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV etter at et litium-ion-batteri smeltet hos en forhandler og et annet tok fyr i produksjonshallen. Salget i Japan er stanset med umiddelbar virkning.
Hybride Outlander skal etter planen lanseres i Norge til høsten, men problemene med batteripakken kan forsinke lanseringen. Ifølge Automotive News jobber bilprodusenten med å spore om problemene med batteripakkene også kan omfatte elektriske biler som i-MiEV.
Firehjulsdrift og elbil
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er den første ladbare hybriden i denne SUV-klassen. Bilen er utstyrt med en batteripakke for fremdrift på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver (82 hk + 82 hk) og i tillegg en toliters bensinmotor som både kan lade og kjøre bilen direkte.
Outlander Plug-in Hybrid EV kan ifølge Mitsubishi kjøres helelektrisk i rundt 55 km - avhengig av kjøremønster, vær- og føreforhold). Bilen drives da av to elektriske motorer, en for forhjulene og en for bakhjulene, som får strøm fra litium-ion-batteripakken. Her har man firehjulsdrift tilgjengelig ved behov.
Bilen går over til å bli serie-hybrid når den starter bensinmotoren og den virker som generator for å lade fremdriftsbatteriet. Den setter i gang automatisk enten når batteripakken trenger lading eller ved kraftig akselerasjon.
I såkalt I parallell-hybrid modus skal bilen ha et forbruk på 0,61 liter per mil og et CO2-utslipp på 49 g/km. Når bilen lades via strømnettet skal det ta cirka fire timer fra utladet til full kapasitet.
Storselger i Norge
Outlander plug-in hybrid kom i salg i Japan i slutten av januar, og Mitsubishi har ifølge Automotive News allerede solgt 4000 eksemplarer av bilen. Det er langt mer enn bensinversjonen av Outlander som det er solgt 2500 av i Japan siden oktober.
Ved utgangen av mars var Mitsubishi Outlander Norges femte mest solgte bil, og en hybrid versjon av bilen med lavere forbruk og mulighet for ren elektrisk drift, vil utvilsomt være en potensiell storselger i Norge.
Les også:
SUV-test: Mitsubishi Outlander mot Honda CR-V og Mazda CX-5