Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV

Brannfare i hybrid Outlander

Mitsubishi stanser salg og produksjon av hybrid Outlander

BRANNFARE: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV skal etter planen lanseres i Norge til høsten, men nå kan problemer med batteriene forpurrer planene. FOTO: Newspress
BRANNFARE: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV skal etter planen lanseres i Norge til høsten, men nå kan problemer med batteriene forpurrer planene. FOTO: Newspress
Først publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Motors Corp har stanset produksjonen av Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV etter at et litium-ion-batteri smeltet hos en forhandler og et annet tok fyr i produksjonshallen. Salget i Japan er stanset med umiddelbar virkning.

Hybride Outlander skal etter planen lanseres i Norge til høsten, men problemene med batteripakken kan forsinke lanseringen. Ifølge Automotive News jobber bilprodusenten med å spore om problemene med batteripakkene også kan omfatte elektriske biler som i-MiEV.

Firehjulsdrift og elbil

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er den første ladbare hybriden i denne SUV-klassen. Bilen er utstyrt med en batteripakke for fremdrift på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver (82 hk + 82 hk) og i tillegg en toliters bensinmotor som både kan lade og kjøre bilen direkte.

Outlander Plug-in Hybrid EV kan ifølge Mitsubishi kjøres helelektrisk i rundt 55 km - avhengig av kjøremønster, vær- og føreforhold). Bilen drives da av to elektriske motorer, en for forhjulene og en for bakhjulene, som får strøm fra litium-ion-batteripakken. Her har man firehjulsdrift tilgjengelig ved behov.

Bilen går over til å bli serie-hybrid når den starter bensinmotoren og den virker som generator for å lade fremdriftsbatteriet. Den setter i gang automatisk enten når batteripakken trenger lading eller ved kraftig akselerasjon.

I såkalt I parallell-hybrid modus skal bilen ha et forbruk på 0,61 liter per mil og et CO2-utslipp på 49 g/km. Når bilen lades via strømnettet skal det ta cirka fire timer fra utladet til full kapasitet.

I SALG: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV har vært i salg i Japan siden januar. Salget er nå stanset grunnet problemene med batteriene. FOTO: Newspress
I SALG: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV har vært i salg i Japan siden januar. Salget er nå stanset grunnet problemene med batteriene. FOTO: Newspress

Storselger i Norge

Outlander plug-in hybrid kom i salg i Japan i slutten av januar, og Mitsubishi har ifølge Automotive News allerede solgt 4000 eksemplarer av bilen. Det er langt mer enn bensinversjonen av Outlander som det er solgt 2500 av i Japan siden oktober.

Ved utgangen av mars var Mitsubishi Outlander Norges femte mest solgte bil, og en hybrid versjon av bilen med lavere forbruk og mulighet for ren elektrisk drift, vil utvilsomt være en potensiell storselger i Norge.

Les også:

Årets 10 viktigste biler

SUV-test: Mitsubishi Outlander mot Honda CR-V og Mazda CX-5

SUV-enes absolutte konge

En av de beste til 200 000