Prøvekjørt: BMW X5 F15
Blir 100 000 kroner billigere
Ny norgesversjon kommer og blir 100 000 kroner billigere enn dagens rimeligste
Da BMW X5 ble introdusert i 1999, ble den omtalt som en SAV (Sports Activity Vehicle), ikke en SUV (Sports Utility Vehicle). Årsaken til SAV-benevnelsen var at den i større grad enn sine samtidige store firehjulstrekkere med høy bakkeklaring, vektla kjøreegenskapene fremfor evnene utenfor veien, ifølge BMW.
I 2007 kom andre generasjons X5. Et solid løft fra eneren. Siden 1999 er det solgt 1,3 millioner X5-er verden over. BMW har hatt såpass suksess med X-modellene at de utgjør en tredjedel av det totale salget.
Større, men lettere
Nå er tredje generasjon BMW X5 her. Den er både lengre, bredere og høyere enn dagens versjon: 4,886/1,938/1,762 meter mot dagens 4,854/1,933/1776 meter. Likevel skal den være opptil 90 kilo lettere.
X5s økte volum i kombinasjon med smartere interiørgrep gir blant annet større bagasjeplass enn forgjengeren. Bagasjeplassen er økt med 30 liter - fra 620 til 650 liter. Dersom seteryggen på baksetene legges ned, blir agasjeplassen på hele 1870 liter - mot 1750 liter i dagens versjon.
Baksetene har for øvrig fått et svært fleksibelt 40:20:40-splittoppsett. X5 kan fås som syvseter.
Utstyrsnivåene
Ikke alle bilmodeller som er i ferd med å gå over i historien har holdt seg så godt som dagens versjon av BMW X5. I motsetning til første generasjon X5 ser den ser fortsatt moderne ut og ifølge tyske Dekra er også kvaliteten svært bra. Av X5-er som har kjørt mellom 50 000 og 100 000 kilometer, er 88 prosent uten vesentlige feil.
Utgangspunktet for nye X5 er dermed godt fundamentert. Det er ikke snakk om en radikalt ny bil, men en videreutvikling som litt bedre på de fleste områdene sammenlignet med forgjengeren.
Vi har prøvekjørt X5 xDrive30d og X5 xDrive50i. Sistnevnte har en V8-er bensin med 450 hk, og blir dermed et sjeldent syn i Norge. xDrive30d har en rekkesekser på 258 hk.
X5 leveres med fire forskjellige adaptiv fjæring-pakker. Med standardpakken kan du velge mellom tre ulike kjøreinnstillinger; Eco Pro, Comfort og Sport.
I utstyrsnivået Comfort (pris 19 900) har bilen også kjøreinnstillingen Comfort+.
Dynamic-pakken(pris 36 500) har antikrenging-system og dynamisk momentfordeling.
Med Professional-pakken får du både Comfort- og Dynamic (pris 43 800). I tillegg har man da kjøreinnstillingen Sport+. Med den kan man konfigurere sportsinnstillingen til å for eksempel bare gjelde gassresponsen eller stivheten på fjæringen.
Spareprogram
Kjøremoduset Eco Pro er ny og har en "freewheel"-funksjon. Det er en drivstoffbesparende rullemodus der drivverket kobles ut når du ikke gir gass, slik at friksjonen reduseres. I Eco Pro blir styringen noe mindre kontant og klimaanlegget noe mindre effektivt fordi Eco Pro skal spare energi. Du kan følge med på speedometer-displayet hvor mange kilometer du sparer.
I tillegg har X5 drivstoffbesparende teknologier som regenerering av bremsekraft og stopp/start-teknologi.
Autobahn og hytteveier
Med standardoppsett tillater traction-kontrollen 2-4 prosent hjulspinn før elektronikken trår til. I Sport+ tillates 12-14 prosent hjulspinn før elektronikken slår inn. Det er ikke bare for moro skyld. På vanskelig føre skal Sport+ gi bedre fremkommelighet på grunn av Dynamic Traction - som fordeler momentet mellom hjulene.
Vi fikk testet systemet på grisete underlag, under veldig kontrollerte omgivelser, men systemet fungerer bra.
Du kan verken vade eller ta den offroad, men xDrive-systemet og hill descent-kontroll gjør at X5 fint bør takle dårlige hytteveier, sommer som vinter. Bruksområdet er dermed ganske bredt. Dette er tross alt en bil som man uten problemer kan kjøre i godt over 200 km/t på autobahn.
I tillegg til de nevnte pakkene fås X5 med Adaptiv M-fjæring som følger med M Sport-pakken til 48 400 kroner.
Raskere respons
Hvor mye bedre bil X5 er blitt når det gjelder kjøreegenskaper, vil delvis avhenge av hvor mye penger man putter i det adaptive understellet. Men generelt er den blitt smidigere og enda mer komfortabel. Vi mente forrige X5 hadde nærmest personbilpresis styring. Nye X5 har såkalt Electric Power Steering som kan utvides med en Active Steering-pakke som først og fremst gjør bilen mer brukervennlig i for eksempel parkeringshus.
xDrive-systemet er videreutviklet. Det reagerer raskere og har en mer presis respons og kraftfordeling. Variasjonsbredden mellom de ulike kjøreinnstillingene er større. Sportsmodus er virkelig sportslig.
Leve V8
Prøvekjøringen av X5-modellene fant sted i British Columbia. Riktig nok minner landskapet om Norge, i forstørret versjon, men veistandarden er jevnt over betydelig bedre enn i Norge. Begge bilene er topputstyrte, blant annet med komfortseter, der man blant annet kan velge graden av sidestøtte. Det eneste vi savnet var ventilerte stoler (ekstrautstyr), for bak rattet på en råsterk X5 er det lett å bli ivrig.
50i med sin V8-er må være blant det ypperste innen SUV-segmentet. Den har uendelig med krefter og tar svingene som en hissig oppsatt personbil. Den gjør 0-100 km/t på fem sekunder. I tillegg er den særdeles stillegående, bortsatt fra V8-erens buldring. Men det er støy man gjerne vil ha. V8-eren er nok på vei ut, men den vil bli savnet.
Det sier seg selv at en så volumiøs motor blir svært kostbar med det norske avgiftssystemet. Skal du ha denne vidunderlige SUV-en må du punge ut med over 1,5 millioner kroner. Det er over tre ganger så mye som i USA, hvor X5 produseres.
Sterk diesel
Den langt mer norgesaktuelle diesel-treliteren med rekkesekser er heller ingen sinke. Den gjør 0-100 km/t på 6,9 sekunder og akselerasjonen mellom 60 og 120 km/t virker imponerende. Støynivået beskjedent. Her er ingen dieselknatring. I Sport-modus føles 30d svært kvikk, og i svingene merker man lite til at dette er en høy bil på over to tonn. Den kombinerer komfort og sportslig kjøring på en utmerket måte.
100 000 kroner billigere
Vi fikk ikke kjørt modellen X5 xDrive25d som er den mest norgesvennlige modellen. Av naturlige årsaker. Den går ikke i produksjon før i desember, og er ventet til Norge i januar. X5 xDrive25d vil antakelig koste rundt 790 000 kroner, som er nesten 100 000 kroner rimeligere enn dagens rimeligste versjon: X5 xDrive30d som er trimmet ned til 211hk (Pris fra 882 400 kroner)
xDrive 25d kommer med en firesylindret 2,0-liters motor på 218 hk, og har et dreiemoment på 450 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,69 liter per mil med et CO2-utslipp på 155 g/km. 25d kan også fås i en bakhjulsdrevet versjon, men den kommer ikke til Norge.
Senere kommer også en M-versjon av X5, samt en hybridversjon.
Kraftigere utseende
Ser man X5 bakfra, kan den minne om BMW X3, bare med større dimensjoner. Forfra ser den sintere ut enn forgjengeren, ikke minst takket være hovedlysene med blinklys som "øyenbryn" og tåkelysene som er flyttet opp fra skjørtet. Nyregrillene er blitt bredere og plassert høyere.
Dessuten er fronten seks centimeter høyere enn forgjengerens, noe som bidrar til et mer aggressivt utseende. Den ser også høyere ut.
Mye er ekstra
Førermiljøet har fått enda finere finish, men er i kjent stil. Her er også muligheter for flere gadgets. ConnectedDrive-systemet er oppgradert med et krystallklart head up-display som viser mer informasjon. Ny Night Vision kan oppdage både mennesker og dyr i mørket. Ny parkeringsassistent og surroundview med 360-graders visning er nytt på listen over ekstrautstyr.
Det samme er filskiftevarsling (Lane Change Warning) og kjøreassistent med Lane Departure Warning, samt kollisjon- og fotgjengervarsler med automatisk bremsefunksjon.
Plus-versjon av kjøreassistenten har såkalt aktiv cruisekontroll med stopp & kjør-funksjon. Med Traffic Jam Assistant på utstyrslisten kan X5 kjøre og svinge selv.
X5 kan også leveres med Bang & Olufsen High End Surround Sound System.
Disse motorvariantene kommer først:
Versjon |
Motor |
Hk/Nm |
0-100 km/t |
Forbruk |
CO2 |
xDrive50i: |
V8* |
450/650 |
5,0 sek |
1,04 |
242 g/km |
xDrive30d |
Rekke 6** |
258/560 |
6,9 sek |
0,62 |
162 g/km |
X5 M50d |
Rekke 6*** |
381/740 |
5,3 sek |
0,67 |
177 g/km |
* Med BMW TwinPower Turbo-teknologi, to turboladere, direkteinnsprøytning og Valvetronic
** BMW TwinPower Turbo-teknologi, turbolader med variabel geometri og common rail-innsprøytning
***Med M Performance TwinPower Turbo-teknologi, tre turboladere, inkl høytrykksturbo
Priser:
xDrive50i |
1 549 900 |
xDrive30d |
929 400 |
xDrive M50d |
1 357 100 |
Disse motorvariantene kommer senere (januar)
Versjon |
Hk |
Forbruk |
CO2 |
X5 xDrive35i |
306 |
0,85 |
199 g/km |
X5 xDrive40d |
313 |
0,64 |
169 g/km |
X5 xDrive25d |
218 |
0,69 |
155 g/km |
X5 sDrive25d |
218 |
0,56 |
149 g/km |
Her er konkurrentene
Modell |
Hk/Nm |
Forbruk |
CO2-utslipp |
211/550 |
0,74 |
195 g/km |
|
204/500 |
0,63 |
165 g/km |
|
258/620 |
0,72 |
189 g/km |
|
258/600 |
0,75 |
196 g/km |
Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Canada. BMW betalte for reisen.
Les også:
Over 700 nordmenn har bestilt bilen usett
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Så mye sparer du på å kjøpe nyere bruktbil
Denne saken ble første gang publisert 24/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.