BMW X5
Billigste versjon kommer neppe til Norge
Nå kommer den med mindre motor - og uten firehjulstrekk.
Da Mercedes lanserte M-klasse i 1997, svarte BMW med X5 i 1999. Andre generasjon kom i 2006, og nå er det klart for tredje generasjon av den store SUV-en X5 - eller SAV som BMW foretrekker, Sports Activity Vehicle.
Ved første øyekast kan den nye X5-en se ut som en ganske beskjeden facelift av dagens versjon, men det er ikke tilfelle. Her har det skjedd en god del.
Den største nyheten er at X5 kommer med en mindre motor, xDrive25d. Den kan også fås som en bakhjulsdrevet versjon, sDrive25d. Den kommer med en firesylindret motor på 218 hk, og har et oppgitt forbruk på 0,69 liter per mil med et CO2-utslipp på 155 g/km. Det betyr at det blir noe rimeligere å anskaffe seg den store BMW-SUV-en.
I bakhjulsdrevet versjon er det oppgitte forbruket 0,56 liter per mil med et CO2-utslipp på 149 g/km.
Med utgangspunkt i BMW 530d med eller uten XDrive vil prisdifferansen mellom xDrive25d og sDrive25d være på rundt 40 000 kroner.
- Etterspørselen bestemmer, men jeg tviler på at sDrive25d kommer på programmet i Norge. Det skyldes at X5-kundene antakelig vil ha firehjulstrekk, og i så måte blir xDrive25d en svært interessant modell, sier Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Han kan foreløpig ikke si noe om prisene på bilen.
Større plass
Nye X5 er 4,886 meter lang, 1,938 meter bred og 1,762 meter høy, hvilket betyr at den er både lengre, bredere og høyere enn dagen versjon (4,854/1,933/1776). Den er også opptil 90 kilo lettere. Bagasjeplassen er også økt med 30 liter fra 620 til 650 liter. Felles seteryggen på baksetene ned blir bagasjeplassen på hele 1870 liter - mot 1750 liter i dagens versjon.
ConnectedDrive-systemet er også oppgradert med head up-display og Night Vision som kan oppdage mennesker og dyr i mørket. Ny parkeringsassistent og surroundview med 360-graders vsining er nytt på listen over ekstrautstyr.
Det samme er filskiftevarsling (Lane Change Warning) og kjøreassistent med Lane Departure Warning, samt kollisjon- og fotgjengervarsler med automatisk bremsefunksjon.
Plus-versjon av kjøreassistenten har såkalt aktiv cruisekontroll med stopp & kjør-funksjon. Med Traffic Jam Assistant på utstyrslisten kan X5 kjøre og svinge selv. X5 kan også leveres med 10.25-tommers display og Bang & Olufsen High End Surround Sound System.
Disse motorvariantene kommer først:
Versjon |
Motor |
Hk/Nm |
0-100 km/t |
Forbruk |
CO2 |
xDrive50i: |
V8* |
450/650 |
5,0 sek |
1,04 |
242 g/km |
xDrive30d |
Rekke 6** |
258/560 |
6,9 sek |
0,62 |
162 g/km |
X5 M50d |
Rekke 6*** |
381/740 |
5,3 sek |
0,67 |
177 g/km |
* Med BMW TwinPower Turbo-teknologi, to turboladere, direkteinnsprøytning og Valvetronic
** BMW TwinPower Turbo-teknologi, turbolader med variabel geometri og common rail-innsprøytning
***Med M Performance TwinPower Turbo-teknologi, tre turboladere, inkl høytrykksturbo
Disse motorvariantene kommer senere (desember)
Versjon |
Hk |
Forbruk |
CO2 |
X5 xDrive35i |
306 |
0,85 |
199 g/km |
X5 xDrive40d |
313 |
0,64 |
169 g/km |
X5 xDrive25d |
218 |
0,69 |
155 g/km |
X5 sDrive25d |
218 |
0,56 |
149 g/km |
Her er konkurrentene
Modell |
Hk/Nm |
Forbruk |
CO2-utslipp |
204/500 |
0,63 |
165 g/km |
|
258/620 |
0,72 |
189 g/km |
|
258/600 |
0,75 |
196 g/km |
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om BMW-modeller?
Får Audi Q7 til å virke puslete