SUV
Best av folke-SUVene
Her er 13 gode SUV-er i kompaktklassen under 400 000 kroner
Flere av de kompakte folke-SUV-ene ligger høyt oppe på salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken, som viser hvilke biler nordmenn kjøper. Norge fjerde meste solgte bil heter Mazda CX-5.
Ved utgangen av november var det registrert 4200 helt nye CX-5 i Norge. Det er salgsrekord for SUV Norge, når perioden januar-november legges til grunn. Det nærmeste er Toyota RAV4 med 3893 solgte biler ved utgangen av november i 2007.
Og apropos RAV4. Den nye modellen er nå Norges nest mest solgte SUV, med 3210 solgte biler siden introduksjonen i mars. De to siste månedene ble det solgte noen flere RAV4 enn CX-5.
Mitsubishi Outlander selger også bra med 2839 solgte biler, mens traveren VW Tiguan holder koken med 2686. Vi tar også med crossoveren Nissan Qashqai. Helt ny modell er ventet tidlig neste år, men dagens versjon selger fortsatt bra med 2531 registrerte biler ved utgangen av november.
Er du selv i markedet for en ny kompakt-SUV?
Her er 13 gode SUV-er i kompaktklassen under 400 000 kroner som vi har testet i løpet av de siste to årene. Vi har satt som grense at bilene må være blant de 50 mest solgte bilene på Opplysningsrådet for Veitrafikkens registreringsstatistikk.
Mazda CX-5 2,2d
Mazda CX-5 ble den salgsvinneren vi tippet. Testet august 2012 og januar 2013
VI MENTE: Mazda CX-5 kombinerer gode egenskaper på mange fronter med mest kjøreglede, solid utstyrsnivå. Jevnt løp med VW Tiguan, men Mazda lurer seg foran på noen viktige områder: Bedre å kjøre, mer komfortabel og stiller med en mer harmonisk og kraftfull motor. Og om utstyr er viktig: Mazda CX-5 er vesentlig rimeligere enn en tilsvarende utstyrt Tiguan. Mazda kunne godt ha kikket litt på hvordan for eksempel VW øker trivselsfaktoren med en stilig innvendig design.
Les også test av Mazda CX-5 med toliters bensinmotor
Pris fra: 353 000 (4WD) og 285 500 (2WD)
Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D
Stor og sterk, med mulighet for sju seter. Testet november 2012
VI MENTE: Mitsubishi Outlander har et godt forhold mellom pris, utstyr og egenskaper. Kan du strekke deg over 400 000 liten tvil om at vi ville valgt automatversjonen (fra 424 500), så sant spesielle behov ikke krever en bil med manuelt gir.
Ved siden av en merkbar økning i kjørekomforten, teller det også inn at du får med en velfungerende kollisjonsvarsling og cruisekontroll med avstandsradar. Det bedrer komfortopplevelsen ytterligere. Kan fås som sjuseter
Les også test av Mitsubishi Outlandet med manuelt gir
Pris fra: 396 500 (4WD) og 299 900 (2WD)
Subaru Forester 2,0D
Den barskeste familie-SUV-en i denne klassen. Testet april 2013
VI MENTE: Subaru Forester 2,0 D er fullt og helt en norgesbil. Den er ikke bygd for dem som er jålete, men for dem som totalt sett er ute etter gjennomført gode egenskaper i en familie-SUV.
Det beste ved bilen er firehjulsdriftssystemet og en robust følelse - og ikke minst at robustheten ikke har negative konsekvenser på andre områder.
Det største minuspunktet er en navi-/infoskjerm som ikke er verdig en testbil med en totalpris som kryper opp mot halvmillionen.
Pris fra: 379 900
VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk
Drar på åra, men holder seg godt. Testet demsember 2011 med 2WD.
VI MENTE: Tiguan er kanskje ikke den mest spennende SUV-en der ute, men få andre tilbyr et like helstøpt produkt. Innstegsprisen er god, men utstyret tar Volkswagen seg godt betalt for. Den er meget lettkjørt og trygg på veien, samtidig som motor/girkasse-kombinasjonen er den beste på markedet.
Om du ikke trenger firehjulsdrift har versjonen med 2WD mange gode egenskaper sett opp mot andre familiebiler i prisområdet 300-350 000 kroner.
Les flere tester av VW Tiguan her
Pris fra: 402 500 (4Motion) og 310 600 (2WD)
Toyota RAV4 2,2 D-4D
Blant de beste på plass. Testet april 2013
VI MENTE: Den nye Toyota RAV4 er blitt en klart bedre bil enn forgjengeren. God plass i forhold til konkurrentene er dens fremste styrke. Samtidig viser kjøreegenskapene god kapasitet. Akkurat dette er det mange nordmenn som ønsker seg i sin SUV. Det gjør dessuten RAV4 til et godt alternativ til den tradisjonelle familiestasjonsvogna. RAV4 har få viktige svakheter.
Fjæringen er vel fast i lav fart, og vi opplever firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter. Men det er først og fremst svak støydemping som stopper oss i å trille til fem på terningen. Fireren er sterk.
Pris fra: 377 100 (4WD) og 311 500 (2WD)
Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift
Forrige generasjon var morsom å kjøre. Denne er fornuftig også. Testet april 2013
VI MENTE: Ford Kuga er enda en ny SUV som viser at bilfabrikkene kan når de vil: Kundene har etterspurt lavere forbruk og mer plass, og det har de nye modellene. Kuga er fortsatt ingen vinner i bagasjeplass, men den er ikke trang mer. De sterkeste sidene handler om lettbrukt hverdagskomfort.
Et smidig understell gir god fjæringskomfort ved normalt rolig kjøring. Den kan fås med topp moderne sikkerhetsutstyr til forholdsvis rimelige priser, og kvalitetsfølelsen i interiøret er over gjennomsnittet. Motor og ytelser bilens svakere sider.
Pris fra: 382 500
Honda CR-V 1,6 i-DTEC
Når det gjelder forbruk er den terningkast 6. Testet oktober 2013.
Vi mente: Den nye dieselmotoren på 1,6 liter gjør en god figur i Honda CR-V. Aller best liker vi det lave dieselforbruket: 0,48 l/mil i vår forbrukstest gjør dette til den gjerrigste SUV-modellen vi har tester.
Er du på jakt etter en rommelig familiebil og ikke trenger 4WD, kan Honda CR-V 1,6 i-DTEC være et bra valg. En nøysom og sterk motor er sammen med plassforholdene de beste egenskapene, men vi synes det er merkelig at ikke Honda også tilbyr denne motorversjonen med 4WD. Det ville utvidet bruksområdet vesentlig.
Les også test av Honda CR-V med 2,2-liters diesel med automat og firehjulsdrift
Pris fra: 379 800 (4WD) og 310 000 (2WD)
Nissan Qashqai Tekna 1,6 dCi (2WD)
Lenge vært en storselger. Flest velger 2WD.
VI MENTE: Overraskende god fjæringskomfort og fine kjøreegenskaper, gode ytelser, komplett utstyrspakke.
Litt traust både utvendig og innvendig, og man betaler dyrt for hestekrefter man ikke trenger.
Kan fås som sjuseter (+2-variant). Da får du bedre bagasjeplass enn i den vanlige Qashqai. De to bakerste setene har klar begrensninger.
Les flere tester av Nissan Qashqai her
Pris fra: 333 000 (4WD) og 221 000 (2WD)
Subaru XV 2,0DL
Svak på plass og komfort, men masse kjøreglede. Testet januar 2012.
VI MENTE: Selv om Subaru XV har litt ujevne egenskaper, holder det likevel til en solid totalkarakter og bilen er en av de mest interessante i SUV/crossoversegmentet mellom 300-400 000 kroner.
Så lenge du prioriterer kjøreglede og design fremfor komfort og bagasjeplass, vil vi sågar hevde at den er blant de aller beste. 109-hesters diesel er det beste motoralternativet, og gjør XV til en bedre bil enn med bensinmotor.
Les også langtest av Subaru XV med 1,6-liters bensinmotor
Pris fra: 300 300
Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115 hk 4WD
En braksuksess da den kom, men som etter hvert har fått mange gode konkurrenter. Testet februar 2011.
VI MENTE: Vi liker robuste vinteregenskaper, både når det gjelder fremkommelighet og kjøresikkerhet. En kraftig motor og forholdet mellom prisen og de viktigste egenskapene for øvrig, produserer en meget solid pakke.
Les også langtest av Mitsubishi ASX
Pris fra: 319 400 (4WD) og 225 500 (2WD)
Opel Mokka 1,4T 4x4
En liten og ikke altfor kostbar bil med firehjulsdrift. Testet november 2012.
VI MENTE: Det er vanskelig å sette Opel Mokka i bås. Til det er den for ulik de typiske kompakt-SUV-ene og crossovermodellene den konkurrerer mot.
Bilen har for lite plass til å fungere som familiebil, men er ypperlig om du vil ha en lettmanøvrert bil som ikke bryr seg om glatt føre. En sprek bensinmotor med turbo og et akseptabelt forbruk er noe vi setter pris på.
Den største utfordringen for Opel blir å overbevise kundene om hvorfor man skal kjøpe en liten SUV når de litt større konkurrentene koster omtrent det samme.
Pris fra: 307 900 (4WD) og 239 900 (2WD)
Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD aut
Prisgunstig, særlig uten firehjulsdrift. Testet november 2010 med 4WD
VI MENTE: Vi synes egenskapene er litt ujevne. De viktigste plussene er pris i forhold til utstyr, godt automatgir, garanti og et vellykket utseende. Samtidig har den komfortsvakheter, med stump fjæring på dårlig vei og litt mye støy som det viktigste. Vi savner også en mer firehjulsdrevet følelse.
Nøyer du deg med trekk på to hjul kommer du neppe til å bli skuffet. Du får en relativt stor, meget velutstyrt til en hyggelig pris. Du mister fremkommeligheten fra 4WD-modellen, mens veiegenskaper, komfort og ytelser ligger litt etter de noe mindre mellomklassebilene i samme prisområde
Les også test av Kia Sportage med forhjulsdrift
Pris fra: 345 300 (4WD) og 274 300 (2WD)
Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut.
Har alt du forventer av en folkelig SUV. Testet oktober 2010
Vi mente: Her får man veldig mye for pengene - uten at bilen er noe dårligere enn konkurrentene.
Gode veieegenskaper og en sterk og behagelig drivlinje sørger for driv og kjøreglede helt i toppen blant kompakt-SUV-ene. I tillegg er plassen tilstrekkelig for en familiebil og komforten akseptabel.
Og selv med «alt» utstyr, sterk dieselmotor, 4x4 og automatgir, er prisen svært hyggelig. Da er det vanskelig å unngå at Hyundai ix35 går inn som en av våre absolutte favoritter i denne populære bilklassen.
Les også: Test av Hyundai ix35 med 136 hester diesel
Pris fra: 332 990 (4WD) og 252 990 (2WD)
Les også:
Fersk undersøkelse: De beste og verste bilene
Så dyr blir Mercedes' kompakt-SUV
De vanligste tabbene på vinterføre
Denne saken ble første gang publisert 11/12 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.