Honda Civic Tourer
Bare 6000 kroner dyrere som stasjonsvogn
Kompaktklassens største bagasjeplass.
Stasjonsvognversjonen av Honda Civic kommer til Norge neste år, og med den tilspisses nybilmarkedet for kompakte stasjonsvogner ytterligere. For Honda Civic Tourer prises aggressivt. Billigste versjon blir kun 6000 kroner dyrere enn kombikupéen.
Billigste versjon er priset til 253 000 kroner med laveste utstyrsnivå og manuelt gir. Da får du dieselmotoren 1,6 i-DTEC, og det er ikke hvilken som helst motor. Vi har testet motoren i kombikupéen, og den er den gjerrigste motoren vi noensinne har testet.
I vår faste testrunde greide 1,6 i-DTEC-motoren et snittforbruk på 0,38 liter per mil. CO2-utslippet er oppgitt til 98 g/km. 120 hk og 300 Nm gjør den dessuten til en av de sterkeste i sin klasse. Når det gjelder ytelser moser den sine 1,6-liters dieselkonkurrenter i kompaktklassen. Den eneste som henger sånn noenlunde med er BMW 116d, men den blir likevel rundt sekundet bak både fra 60-100 og 80-120 km/t i 3. gir.
Ulempen med dieselversjon er at den ikke er å få med automatgir.
Gode skussmål
Billigste versjon med bensinmotor starter på 260 000 kroner - 275 000 med automat. Til den prisen får du laveste utstyrsnivå Comfort, manuelt gir og en selvpustende 1,8-liters i-VTEC bensinmotor på 142 hk. Honda følger altså ikke trenden med lavere sylindervolum og turbohjelp.
Vi har testet denne motoren i kombikupéen og ga den gode skussmål. I vår faste testrunde oppnådde vi et snittforbruk på 0,58 liter per mil. CO2-utslippet er oppgitt til 146 g/km.
Størst i klassen
Civic Tourer er 4,535 meter lang - 23,5 centimeter lengre enn kombikupéen. Til sammenligning er Skoda Octavia stasjonsvogn 4,66 meter lang, mens VW Golf stasjonvogn og Toyota Auris Touring Sports begge er 4,56 meter lange.
Ser vi på bagasjeromsmålene som bilprodusentene oppgir, er Honda stor. Bagasjeromsvolumet i Civic Tourer er oppgitt til 624 liter, som faktisk er klart størst i kompaktklassen. Med bakseteryggene nedfelt oppgis volumet til 1668 liter. Bare Skoda Octavia har større med 1740 liter oppgitt.
Med laveste utstyrsnivå Comfort får du blant annet cruisekontroll med fartsbegrensing, bakkestarthjelp, LED-lys og stopp/start-funksjon på tomgang. Går du for høyere utstyrsnivåer er adaptiv demping tilgjengelig, samt sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems i lave hastigheter, blindsonevarsler, kollisjonsalarm, filskiftevarsler, skiltgjenkjenner, automatisk skifte mellom nær- og fjernlys og monitor for kryssende trafikk.
I Norge håper Honda å selge 600 Civic Tourer neste år. Diesel vil antakelig utgjøre over 80 prosent av salget.
Sammenlignet med konkurrentene
Modell |
Motor |
Bagasjerom |
Maks bagasjerom |
Pris |
Honda Civic Tourer |
1,8 bensin 142 hk |
624 liter |
1668 |
260 000 kroner |
Toyota Auris Touring Sports |
1,33 bensin 100 hk |
530 liter |
1658 liter |
223 000 kroner |
Ford Focus |
1,0 Ecoboost bensin 100 hk |
505 liter |
1495 liter |
233 000 kroner |
Skoda Octavia |
1,2-liters bensin 115 hk |
610 liter |
1740 liter |
235 500 kroner |
VW Golf |
1,2-liters bensin 85 hk |
605 liter |
1620 liter |
242 800 kroner. |
Tall fra produsenter og Opplysningsrådet for veitrafikken
Hjelp til bakkestart
Med laveste utstyrsnivå Comfort får du blant annet cruisekontroll med fartsbegrensing, bakkestarthjelp, LED-lys og stopp/start-funksjon på tomgang.
Går du for høyere utstyrsnivåer er adaptiv demping tilgjengelig, samt sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems i lave hastigheter, blindsonevarsler, kollisjonsalarm, filskiftevarsler, skiltgjenkjenner, automatisk skifte mellom nær- og fjernlys og monitor for kryssende trafikk.
I Norge håper Honda å selge 600 Civic Tourer neste år. Diesel vil antakelig utgjøre over 80 prosent av salget.
Sammenlignet med konkurrentene
Modell |
Motor |
Bagasjerom |
Maks bagasjerom |
Pris |
Honda Civic Tourer |
1,8 bensin 142 hk |
624 liter |
1668 |
260 000 kroner |
Toyota Auris Touring Sports |
1,33 bensin 100 hk |
530 liter |
1658 liter |
223 000 kroner |
Ford Focus |
1,0 Ecoboost bensin 100 hk |
505 liter |
1495 liter |
233 000 kroner |
Skoda Octavia |
1,2-liters bensin 115 hk |
610 liter |
1740 liter |
235 500 kroner |
VW Golf |
1,2-liters bensin 85 hk |
605 liter |
1620 liter |
242 800 kroner. |
Tall fra produsenter og Opplysningsrådet for veitrafikken
Les også:
Den store drivstoffduellen: Bensin vs diesel - hva er best?
Populær familiebil er blitt enda bedre
Kombinerer det beste fra to verdener
Denne saken ble første gang publisert 29/11 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.