Oppgradert: Skoda Superb
Baksetevinneren er frisket opp
Skarpere utseende og mer utstyr for bagasje- og baksetemesteren Skoda Superb.
Navnet skjemmer ingen, og intet navn er mer pretensiøst enn Superb. Nå kommer Skodas store familiebil med oppgraderinger både i det ytre og det indre.
Slik skal den kunne konkurrere mot de andre familiestasjonsvognene på markedet også i siste halvdel av sitt generasjonsliv. (Mer om konkurrentene lenger nede i teksten.)
Typisk for slike facelifter er at bilen kommer med mer utstyr. Fra og med norgeslanseringen i slutten av juni vil Superb ha ni kollisjonsputer, trøtthetsvarsler, bakkestartassistent og dekktrykkontroll som standard.
0,42 l/mil
Den kan dessuten nå fås med bixenonlys og integrerte LED-kjørelys. Også baklysene er nye, både i form og innhold: Mer LED og designmessig kvassere linjer. Mer utpregede linjer er det også i selve bakluka.
I tillegg sier Skoda at forbruket nå er redusert, og start/stopp-system er nå standard på de viktigste modellene. Med 1,6 TDI-motoren i GreenLine-utgave skal Superb bruke kun 0,42 l/mil.
God plass til knærne
Hovedformene, derimot, er akkurat som før. For familier som trenger god plass i bilen sin, er det bra. For Superb er blant de aller mest rommelige stasjonsvognene som finnes, i alle fall på denne siden av Atlanterhavet.
Fra vår testdatabase, der vi har notert bakseteplass for alle biler vi har testet, vet vi dessuten at Superb har beinplass som bare ytterst få andre biler kan måle seg med. Ingen stasjonsvogner har like god plass til knærne - det er det bare enkelte flerbruksbiler og noen få luksusbiler som har.
Svært mye plass
Stasjonsvogna - for det der den det handler om med Superb, selv om den også fås i en Twindoor-utgave med kombinert sedan- og kombibakluke - har en oppgitt bagasjeplass på 633 liter.
Dermed har den det største bagasjerommet ifølge fabrikkenes oppgitte tall (prisene er frapris for billigste modell):
Sammenlignet med konkurrentene
Merke og modell |
Pris fra (importør) |
Bagasjerom, nomalt i liter |
Skoda Superb |
296 000 |
633 |
235 600 |
610 |
|
242 800 |
605 |
|
338 800 |
603 |
|
356 900 |
560 |
|
278 950 |
553 |
|
333 700 |
549 |
|
279 700 |
543 |
|
319 000 |
540 |
|
---- |
530 |
|
324 900 |
522 |
Også når den sammenlignes med stasjonsvognene i storbilklassen, når Superb høyt opp:
585 000 |
695 |
|
Skoda Superb |
296 000 |
633 |
495 700 |
565 |
|
536 400 |
560 |
|
421 900 |
555 |
Kilde: OFV
Inn med et basketballag
Da Superb kom i 2009, plasserte vi fem menn med en samlet høyde på tett på ti meter i bilen (jo, selvfølgelig handlet det om et basketballag). Det gikk fint, selv om sjåføren var 207 cm.
Når det gjelder versjonen som har vært i salg fram til nå, kjenner vi den som en trygg og stabil familiebil.
Et fortrinn sammenlignet med flere konkurrenter, er at den kan fås med firehjulsdrift i flere utgaver (billigste stasjonsvogn med 4x4 fra knapt 400.000 kroner), og at flere alternativene også kan fås med seks- eller sjutrinns DSG-gir.
Best i rimelige versjoner
Sammenlignet med konkurrentene synes vi Superb er på sitt beste i de relativt rimelige utgavene - det er da den virkelig er mye for penga. Også utstyrsprisene er noenlunde sympatiske.
I de dyreste utgavene, som halvmillionkroners-utgaven Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, synes vi komfort og opplevd interiørkvalitet faller igjennom målt mot biler i samme prisområde. Vi vet foreløpig ikke om oppgraderingene vil endre på denne oppfatningen.
Priser for utvalgte utgaver av Skoda Superb stasjonsvogn, sortert etter de rimeligste utstyrsversjonene ulike motor-/girvarianter er tilgjengelig i:
Utstyrsnivå Active
1,4 TSI 125 hk 303.400
1,6 TDI 105 hk GreenLine 296.000
1,6 TDI 105 hk 7-trinns DSG (aut.) 321.900
Utstyrsnivå Ambition Business
2,0 TDI 140 hk 6-trinns DSG (aut.) 372.300
2,0 TDI 140 hk 4X4 397.300
2,0 TDI 170 hk 4X4 6-trinns DSG (Aut.) 450 400
Elegance
1,8 TSI 160 hk 7-trinns DSG (aut.) 420 000
2,0 TFSI 200 hk 6-trinns DSG (aut.) 480 400
Les også:
Priskrig på populære stasjonsvogner
Tesla Model S endelig grundig testet i Norge
Ingen familie-SUV har bedre bein- og bagasjeplass
Et hav av bagasjeplass, men ingen stasjonsvogn