Ford Mondeo og VW Passat
Årets store familiebilduell
Høstens viktigste duell: Ford Mondeo vs VW Passat.
Høstens store familiebilduell står utvilsomt mellom Ford Mondeo og VW Passat. Mondeo skulle egentlig vært lansert for to år siden, men finansuro, problemer med fagforeningen ved produksjonanlegget i Belgia, samt flytting av produksjonen til Spania, har gjort Mondeo kraftig forsinket. Dermed må den lanseres samtidig med erkekonkurrenten Passat.
Koster fra 328 000 kroner
Nå har Ford endelig avslørt hvor mye introduksjonsmodellene vi koste. Mondeo stasjonsvogn med 1,6-liters TDCi-diesel på 115 hk og utstyrsnivå Titanium, vil koste fra 328 000 kroner.
Ønsker man kraftigere motor og automatgir (Powershift) vil stasjonsvognen med 2,0-liters TDCi-diesel som yter 150 hk, koste fra 378 000 kroner - med ustyrsnivå Titanium. Ford opererte tidligere med fire utstyrsnivåer på Mondeo: Trend, Titanium, Premium og Titanium S - der Trend var laveste nivå.
Nye Mondeo selges med kun to utstyrsnivåer, Trend og Titanium.
Prisene på Passat med liten motor klare
VW Passat stasjonsvogn med 1,6-liters TDI-diesel på 120 hk vil koste fra 355 500 kroner med utstyrsnivå Comfortline.
Med 2,0-liters TDI-diesel med 150 hk, DSG-automatgir og utstyrsnivå Comfortline, vil Passat stasjonsvogn koste fra fra 402 100 kroner. Passat tilbys med to utstyrsnivåer, Comfortline og Highline.
Billigste Passat stasjonvogn vil koste fra 352 800 kroner, da med 1,4-liters TSI-bensinmotor med 125 hk.
Kommer med firehjulsdrift
- Vi er overbevist om at en pris fra 328 000 kroner for Titanium-versjon er meget gode nyheter for de som nå vurderer å kjøpe en bil i denne klassen, sier Steve Kimber, administrerende direktør i Ford Motor Norge.
Senere kommer andre motoriseringer, men der er prisene ikke klare ennå. Mondeo kan blant annet fås med en kraftig 2.0-liters TDCi-dieselmotor med doble turboer som gir 210 hk og et dreiemoment på 450 Nm. Dobbel sekvensiell turbomating skal eliminere turboforsinkelsen helt.
Den modifiserte 2.0-liters TDCi-motoren med enkel variabel geometri turbo - enten 150 eller 180 hk - kan fås i kombinasjon med firehjulsdrift. Systemet overvåker kontinuerlig veigrepet hvert 16. millisekund, ifølge Ford, og kan justere effektoverføringen til det enkelte hjul på 100 millisekunder.
Liten bensinmotor
Mondeo vil også bli den første bilen i sin klasse med 1.0-liters EcoBoost bensinmotor - som i 2014 ble kåret til Årets Internasjonale Motor for tredje år på rad. Motoren som er tilgjengelig i nye Mondeo er på 125 hk og har et oppgitt CO2-utslipp på 119 g/km CO2. Fords nye 1.5-liters EcoBoost-motor vil også bli å finne i Mondeo-serien. Denne motoren utvikler 160 hk, mens en 2.0-liters EcoBoost er tilgjengelig med 203 og 240 hk.
En ECOnetic Technology-modell vil bli tilgjengelig med en 1,6-liters dieselmotor med et forventet CO2-utslipp på 94 g/km.
Hybrid Mondeo
Nye Mondeo blir også den første hybridbilen fra Ford produsert i Europa. Bilen har et oppgitt CO2-utslipp på 99 g/km. Hybriden drives av en spesialutviklet 2,0-liters bensinmotor, samt to elektriske motorer, en som driver hjulene og en annen som produserer regenerert lading. Bilen har et 1,4 kWh litium-ion-batteri med en forventet levetid på 10 år og 240 000 kilometer, ifølge Ford.
0,2 liter per mil
En ny VW Passat er rett rundt hjørnet, og importøren har ifølge informasjonsansvarlig i VW Anita Svanes registrert over 500 bestillinger på bilen selv om ikke alle drivlinjer er mulig å bestille ennå. Inntil nylig var det kun mulig å forhåndsbestille de kraftigste motorene som 2,0 TDI med 150 hk og 2,0BiTDI med 240 hk, DSG og 4Motion.
Den kanskje viktigste utgaven av Passat kommer senere, nemlig Passat GTE. Dette er en ladbar hybrid som kan kjøres opptil 50 km på ren eldrift og helt uten utslipp. Det er også den førsteladbare hybriden fra VW som tilbys som sedan og stasjonsvogn. Med fullt batteri og med full tank skal rekkevidden være 1000 kilometer, mens drivstofforbruket er oppgitt til 0,20 liter per mil - med et CO2-utslipp på 45 g/km.
Plug in-hybriden får krefter både fra bensinmotoren (TSI) og fra et oppladbart litium-ion batteri. Med en knapp ved siden av girspaken kan sjåføren aktivere den heleelektriske modusen, slik at bilen blir helt utslippsfri. I GTE-modus yter bilen 218 hestekrefter. Da blir både gassresponsen og styringen blir mer sportslig, ifølge Volkswagen.
Man kan også kjøre i "hybrid-mode", hvor bilen automatisk velger den ideelle kombinasjonen av bensin/strøm etter forholdene, eller en "charge-mode" som gjør at man lader batteriene maksimalt ved hjelp av bensinmotoren.
Suksess for Audi
Dersom vi dømmer etter antall forhåndsbestillinger har Audi i Norge allerede hatt stor suksess med A3 e-tron, som er en ladbar hybrid som Passat GTE og Golf GTE. Det er liten grunn til å tro at interessen rundt Passat GTE blir mindre selv om den er i et annet segment.
Les også:
Her er årets vinterdekk-vinnere