Familiebiler
11 viktige familiebiler som kommer
Du trenger ikke kjøpe stort og dyrt for å få plass.
For tjue-tretti år siden hadde de fleste bilmerkene tre-fire personbilmodeller, og ferdig med det. I dag er det helt annerledes. For eksempel har Mercedes 16 personbilserier med egne modellbetegnelser. Mange av disse seriene har igjen flere underserier - for eksempel finnes E-klasse som coupé og kabriolet i tillegg til " normalutgavene" sedan og stasjonsvogn. Det stopper ikke med det heller, for Mercedes har i tillegg Smart som et eget minibilmerke.
- Det er viktig for Mercedes å ha modeller til kundenes varierte behov, og kundene ønsker biler i stadig nye nisjer. To eksempler er suksessen med de designmessig banebrytende CLS og CLA. Samtidig gjør nye produksjonsmetoder det mulig å tilby mange modeller uten at det blir for dyrt, sier Christoffer Nøkleby, PR-sjef i Mercedes-Benz Personbil.
Endelig ny Nissan X-Trail
Nissan X-Trail kom til Europa i 2001, og er siden den gang blitt oppgradert. Nå komme den endelig i ny versjon, men nå er den blitt mer enn crossover enn SUV, Ifølge Nissan er den inspirert av Qashqai, Juke og Murano. Den kan fås som syvseter, noe som betyr at Qashqai+2 kan være på vei ut. Den har visse elementer av konseptet Hi-Cross som ble vist i Genéve i fjor, og kan kjøres med trekk på kun to hjul, 4WD eller automodus.
Den kommet med nye elektroniske systemer som Active Ride Control, som tilpasser bilens kjøremodus etter kjøreforholdene, samt Active Engine Break en slags utvidet bremseassistent samt Active Trace Control som skal bidra til å forhindre understyring. Nye X-Trail kommer til Norge neste år. Den kan fås med sikkerhetsteknologi som filskifte- og blidesonevarsler, "moving object"-varsler, 360 graders kameraovervåking og parkeringsrobot.
Nissan har ikke oppgitt data hva gjelder plass, men mye tyder på at X-Trail blir blant de større kompakt-SUV-ene
Mazda 3 under 216 000 kroner
Med SUV-en CX-5 har Mazda fått en etterlengtet suksess i Norge, og Mazda 6 regnes som en av de beste familiestasjonsvognene. Nå skal den nye Mazda 3 følge opp i kompaktklassen. Den følger samme designspråk som større søsken, og er bygd etter vekt- og forbruksbesparende prinsipper.
Bilen får de nyutviklede Skyactiv-motorene, tre alternativer med sekstrinns girkasser
* 1,5-liters bensin med 100 hk og manuell girkasse. Forbruket er oppgitt til 0,5 liter per mil med et CO2-utslipp på 118 g/km. Den fås i kun en utstyrsversjon, og skal koste 215 300 kroner.
* 2,0-liters bensin med 120 hk. Oppgitt forbruk og utslipp manuell girkasse: 0,51 liter per mil og 128 g/km. Automatgir: 0,56 liter per mil og 128 g/km. Prisene starter på 225 300 kroner.
* 2,2-liters diesel med 150 hk. Oppgitt forbruk og utslipp manuell girkasse: 0,39 liter per mil og 104 g/km. Automatgir: 0,48 liter per mil og 127 g/km. Prisene starter på 250 300 kroner.
Mazda 3 kommer med drivstoffbesparende utstyr som stopp/start-system (i-stop) og noen modeller vil også ha i-ELOOP, Mazdas system for å gjenvinne bremseenergi. Bilen skal ifølge Mazda bli den en av de aller sikreste kompakte mellomklassebilene på markedet når den kommer for salg i Europa sent i høst.
Bagasjeromsplassen er oppgitt til 364 liter.
Peugeot 308 under 220 000 kroner
Peugeots alternativ i kompaktklassen kommer i helt ny utgave. Den skal være betydelig lettere enn forgjengeren, noe som skal bidra til at den gjerrigste dieselversjonen har et oppgitt snittforbruk på 0,33 liter per mil ved landeveiskjøring, med et CO2-ustlipp under 85 gram per kilometer.
Med 470 liter er bagasjerommet blant de største i klassen. Det er er over 120 liter mer enn forgjengeren, og 90 liter mer enn nye Golf.
Motorutvalget består av tre bensinmotorer og to diesel.
* 1,2-liters VTi-motor med 82 hk og femtrinns manuell girkasse. Forbruket er oppgitt til 0,5 liter per mil ved blandet kjøring. med et CO2-utslipp på 114 g/km.
* 1,6-liters THP-motorer med sekstrinn manuell girkasse med enten 125 eller 155 hk. Oppgitt forbruk (blandet kjøring) og CO2-utslipp: 0,56 liter per mil/129 g/km
* 1,6-liters e-HDi turbodieselmotorer med sekstrinns manuell girkasse med enten 92 eller 115 hk. Oppgitt forbruk (blandet kjøring): 0,36/0,37 liter per mil g/km. CO2-utslipp: 95 g/km
Prisene starter på 219 900 kroner. Bilen kommer til Norge i oktober
Billig, og med mye plass
Spaceback blir en rimelig og romslig, med et bagasjerom på 415 liter som utvides til 1380 liter når baksetet slås ned. Som andre Skoda-modeller har Spaceback fikse løsninger som isskrape i tanklokket, holder for sikkerhetsvest under førersetet, søppelbøtte i passasjerdøren, parkeringsbillettholder og flaskeholdere foran og bak.
I Norge blir den tilgjengelig med tre bensinmotorer og to dieselmotorer. Den minst motoren blir en 86 hk bensinmotor. Rapid Spaceback GreenLine med 1,6 TDI 90 hk har et forbruk på beskjedne 0,38 liter per mil og utslipp ppå 99 g/km.
Bilen kommer til Norge i november. Prisene er ikke klare, men den vil koste omlag det samme som vanlig Rapid, altså fra rundt 230 000 kroner.
Gjerrig og romslig stasjonsvogn
Stasjonsvognversjonen av Honda Civic vil komme på markedet i løpet av første kvartal 2014. Den kan fås med bensinmotoren 1,8 i-VTEC eller 1,6 i-DTEC-diesel. Dieselmotor som er den gjerrigste motoren vi noensinne har testet. Den er også blant de aller beste. Da vi testet kombiversjonen av Honda Civic med denne motoren, konkluderte vi med at den klarte kunststykket å kombinere det laveste forbruket med de beste ytelsene i kompaktklassen.
Ifølge EU-normen for blandet kjøring skal Honda Civic 1,6 i-DTEC nøye seg med 0,37 l/mil og et CO2-utslipp på 98 g/km. Vi oppnådde et testforbruk 0,38 l/mil. Vi har faktisk aldri kjørt en bil med lavere testforbruk. Bagasjeplassen er på 624 liter fra gulvet og opp til vinduene. Den blir dermed klasseledende på plass, sammenlignet med konkurrentene.
Legger man ned ryggen på baksetene blir plassen på hele 1668 liter, ifølge Honda. Det er mindre enn i Skoda Octavia, men mer enn i VW Golf.
Lasteterskelen er senket med 137 mm sammenlignet med Civic coupé for å gjøre innlastingen enklere. Lastehøyden fra bakken er dermed på 566 mm i stasjonsvognen, mot 702 mm i coupeene. Tourer er i tillegg 235 mm lengre.
Første crossover i kompaktklassen
Suzuki SX4 S-Cross er straks i Norge, og blir Suzukis første crossover i kompaktklassen. Bagasjeplassen er på 430 liter, og den kommer med enten 1,6-liters bensinmotor eller 1,6-liters DDiS-motor.
Den billigste versjonen med bensinmotor, firehjulsdrift og manuelt gir vil koste fra 279 900 kroner. Men 1,6-liters besinmotor med 120 hk, manuelt gir og full utstyrspakke, som Suzuki kaller GLX, vil SX4 S-Cross koste 299 900 kroner. Med automat er prisen 314 900 kroner. Topputstyrt 1,6-diesel vil koste 329 900 kroner.
I utstyrspakka inngår blant annet: Sorte skinnseter, Bi-xenon, LED-kjørelys, tosone klima, DAB+ Radio, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensor foran og bak, 17-tommer aluminiumsfelger, regnsensor og automatisk avblendbart speil.
SX4 S-Cross finnes også i en dieselversjon i kombinasjon med 2WD. Den skal ha et forbruk på 0,42 liter per mil med et CO2-utslipp på 110 g/km. Den modellen blir imidlertid ikke tatt til Norge på ordinær basis.
Fornuftige franskmenn.
Nye Citroën C4 Picasso er lansert i Norge, og snart kommer storebror Grand C4 Picasso. Den nye Grand C4 Picasso har samme lengde som sin forgjenger (4,59 m), men takket være den nye plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2), er akselavstanden trukket til 2,84 meter det lengste i denne bilkategorien, ifølge Citroën.
Det skal blant annet gi klasseledende plass på rad to og tre. Spesielt er det blitt enklere å komme til rad tre med bedre tilpassede døråpninger. Bagasjerommet har økt med 69 liter, noe som totalt gir 645 liter (VDA) og mer enn 700 liter når seterad to er skjøvet helt frem.
Grand C4 Picasso kommer med i versjon med et CO2-utslipp på 98 g/km. Den innvier også Citroëns nye BlueHDi-teknologi med en 150 hesters versjon som skal ha et CO2-utslipp på 110 g/km.
Endelig med firehjulsdrift og hybrid
Vi har prøvekjørt den amerikanske versjonen av Mondeo, og dersom den europeiske varianten som lanseres i 2014 blir like bra, kan vi ha noe å glede oss til i mellomklassen. Først og fremst kjennes det ut som om Mondeo er blitt en mer behagelig og premiumaktig bil.
Mondeo blir også endelig å få som firehjulstrekker, og kommer også som hybrid. Den kombinerer forbrenningsmotor med elektrisk motor og batteri, og kan komme opp i en toppfart på 136 km på ren elektrisk kraft. Forbrenningsmotoren overtar når det er behov for mer effekt og lader batteriet mens den elektriske motoren brukes til å kjøre igang fra stillestående og ved lave hastigheter. Mondeo Hybrid tar mål av seg til et forbruk på under 0,45 l/mil km og CO2-utslipp på under 99 g/km.
Mondeo er ventet til Norge i løpet av andre halvdel i 2014. Det er ventet at versjonen med firehjulsdrift skal bli tilgjengelig samtidig. Mondeo kommer også i en mer eksklusiv utgave i 2015. Den modellen skal hete Vignale.
Opels Geilo-frakter
Opel Insignia får et ansiktsløft og i den forbindelse lanserer Opel en "Geilo-versjonen" á la VW Passat Alltrack og Skoda Superb 4Drive.
Opel Insignia Country Tourer har to centimeter høyere bakkeklaring enn vanlige Insignia, SUV-inspirerte pyntelister, samt firehjulsdrift.
I den norgesaktuelle versjonen leveres Haldex-systemet i kombinasjon med sekstrinns automatgir. Til Norge kommer den med 2,0-liters CDTI med 163 hk og et maksimalt dreiemoment på 380 Nm.
Forhjulsdrevet Merce-crossover
Mercedes GLA kommer til Norge i mars og vil etter alt å drømme få en startpris under 400 000 kroner. Den ser ut som en Mercedes A-klasse med SUV-pynt og litt høyere bakkeklaring
Bilen er i utgangspunktet forhjulsdrevet, men kan fås med Mercedes' system for firehjulsdrift, 4Matic.
Motorutvalget består av to bensinmotorer, GLA 200 med 156 hk og GLA 250 med 211 hk, samt to dieselmotorer; GLA 200 CDI og GLA 220 CDI med henholdsvis 136 hk og 170 hk.
GLA 250 og de to dieselvariantene kan fås med 4Matic. Bagasjeplassen er på 421 liter. Med ryggen på baksetene nedfelt øker plassen til 836 liter.
Høy Golf med masse plass
VW Golf Sportsvan er den nye versjonen av Golf Plus. Sammenlignet med den vanlige Golfen, har Plus-modellen vokst i alle retninger. Nærmere bestemt åtte centimeter i både bredden og lengden samt 13 i høyden. Akselavstanden er også økt for å bedre den innvendige plassen.
Baksetet kan legges ned i den vanlige 60/40-konfigurasjonen, men kan også flyttes 18 centimeter i lengderetningen.
Med setene i den bakerste posisjonen har du 498 liter til rådighet. Det er drøyt 100 liter mer enn den vanlige Golfen og 74 liter mer enn forgjengeren. Flytter du setene helt frem, har du relativt respektable 585 liter tilgjengelig.
Du må nok lete en stund for å finne en annen bil på 4,3 meter med det samme volumet helt bakerst. Den maksimale lasteplass er på mer enn 1500 liter, ifølge Volkswagen
Les også:
Test deg selv: Allround-quiz om bil
Her er 4x4-bilene vi har testet i år
To av Norges beste familiebiler i duell
Vi sliter med å finne en svakhet ved denne familiebilen