Familie-Porschen blir 450.000 kroner billigere
Porsche Panamera har fått mer norgesvennlig motor og mye lavere pris. Vi har sjekket om den holder.
Autobahn A4, retning Köln. Panamera og jeg har rullet sakte i det som føles som en evighet forbi et veiarbeidsområde. Veien er innsnevret, fartsgrensen 80, trafikken tett.
Bilen er tilgjengelig kun et par timer, og minuttene raser unna. Jeg begynner oppriktig å lure på om jeg i det hele tatt skal få muligheten til å finne ut av hva langdistansemaskinen er god for.
Ikke det at jeg vantrives.
Jeg sitter i et interiør fôret med vakkert skinn, i et komfortabelt og støttende sportssete. Her er det ikke et eneste lite knirk fra seter, dører eller dashbord. Ikke engang 20-tommershjul (ekstrautstyr), med 295/35-dimensjon bak, greier å ødelegge en komfort Porsche har jobbet hardt for å bygge inn.
Selv med slike valser er hjulstøy og ujevnheter tilstrekkelig dempet.
Med et stereoanlegg på 100 watt er det heller ikke noe problem å kvele den støyen som finnes med musikk.
Les også:
- SUV-en Porsche Cayenne har fått dieselmotor og blitt mye billigere. Les prøvekjøringen her.
- Cayenne får du også som hybrid.

Jeg har en bråte med knapper å leke meg med - jeg kan heve og senke bilen, stramme opp understellet, gjøre den sportslig og enda mer sportslig i girskift, gasspådrag og antisladdinnstillinger. "Möglichkeiten ohne Ende" ville tyskerne sagt.
Knappene virker. Det er som om hele bilen tar sats. Den strammer musklene, senene er i høyspenn, adrenalin tilsettes bensinen. Men får jeg trykke til? Nei da, veiarbeidet slutter aldri. Min plass er inneklemt mellom to brumlebasstrailere. Den østeuropeiske foran meg pruster ut et halvt tonn dieselsot hver gang sjåføren rører gassen.
Merkverdig

Dette er et unikum av en bil. Bare 3 cm mangler på 5 meters lengde, bare 7 cm på 2 meters bredde. Den er rett og slett diger. En forutsetning da bilen ble konstruert, var at fire skulle ha god plass og utmerket sittekomfort. Jeg er 187 cm, og kan sitte bekvemt bak meg selv, i et sete like støttende som forsetet. Det er dette som er gran turismo - for en hel kjernefamilie.

Kravet til rommelighet la sterke føringer for designen. Om Panamera er pen? Mitt svar er et rungende nja. Jeg greier ikke finne ut hva jeg skal mene. Det rette ordet er kanskje slående, og det handler både om størrelsen og former en ikke kjenner fra andre steder enn Zuffenhausen. Stilen er egenrådig, og det er tøft i seg selv.
Så skjer det: Den evige "Baustelle", der det for øvrig ikke fantes en eneste veiarbeider, tar slutt. Køen løser seg opp. Lastebiler og Poloer finner sin plass til høyre, travle menn i dress og BMW raser inn i venstrefila før jeg har rukket å reagere.
Porsche-tester finner du her!
Jeg finner en åpning, setter på blinklyset, tråkker til med høyrefoten og skjærer til høyre. Dobbeltclutchkassen hopper ned flere gir i slengen, jeg rekker ikke følge med på hvor mange. Pila raser i været på den store, sentralt plasserte turtelleren, og 3,6-literen pisker alle sine 300 hk. V6-motoren rasper dempet, men tydelig.
På et blunk er høyrefilsfarta utlignet, og den går i det dobbelte av alt som er tillatt i Norge. Men Panamera V6 har mer på lager. Toppfarta er 259 km/t med PDK-kasse, og også på den andre siden av 200-merket drar den ufortrødent på.
Jo da, for meg går dette fort nok i massevis. V6-erens 400 Nm gjør at den kjennes sterk når du lunter rolig av gårde, og de 300 hestene sparker fra når turtallet nærmer seg rødmerkingen. Det er slik det skal være i en GT-bil fra en av verdens mest renommerte bilfabrikker. V8 er ikke noe absolutt krav - og uansett meningsløst dyrt (1 695 000 kroner for S, 2 365 000 kroner for Turbo).
De som har det virkelig travelt, kan dessuten senke akselerasjonstidene med 0,2 sekunder med tilleggsutstyret Sport Chrono Plus med launch control.
Trenger du mer plass enn Cayenne kan by på? Sjekk ut nye BMW 5-serie stasjonsvogn!

Mye av det meste
Tida renner ut, det haster med å finne noen fine svinger på en landevei. Jeg vil kjenne på virkningen av at motoren er bygd flatt og plassert så langt bak i motorrommet som mulig, og av at batteriet er plassert bak for å gi gunstig vektfordeling. Men trafikken har tetnet til, og noen få svinger i litt ivrig tempo er alt vi får ut av det.
Det holder til å gi en følelse: De beste bilbyggerne greier å bygge en solid dose sportslighet inn i en selv en stor og tung bil. Porsche hører med til de beste.
Pluss: God plass for fire, miksen av komfort og sportslighet, passelige ytelser

Minus: Bagasjerommet er for lite for fire på tur

Vimennbil.no har testet 500 biler. Testene finner du her!