BMW M2 GTS by Alpha-N Performance
Standardversjonen slo pusten ut av oss
Standardversjonen slo pusten ut av oss. Denne er ikke bare ett, men flere hakk råere. Hils på BMW M2 GTS by Alpha-N Performance.
"Å kjøre den er som å gå en runde i bokseringen med verdensmester Klytsjko", skrev vi etter å ha testet fjorårets kanskje kuleste BMW, den illsinte vepsen M2, med følgende begrunnelse:
"Før jeg rekker å si hjææælp, har bilen giret ned et par hakk, motoren hestesparket til bakhjulene, som halvkalde og uten særlig feste, tverrstiller bilen med faretruende kurs for nærmeste autovern. Det er som om jeg har fiket til Vladimir Klytsjko, han løfter meg etter kragen, ser meg dypt inn i øyene og sier klart fra: Gjør du det igjen, smeller det på ordentlig."
Under panseret i M2 jobber en treliters rekkesekser med twinscroll-turbo, med et alt annet enn beskjedent effektuttak, på typisk BMW M-vis. Motoren pumper ut massive 465 Newtonmeter allerede ved 1400 omdreininger, og skyvet vedvarer helt opp til turtallsnåla passerer 5500-merket.
Tro ikke at det stopper der. Fra 5500 omdreininger og opp er det nemlig hestene som tar over, og dem er det nesten like mange av.
370, for å være presis. Og som om ikke det skulle holde i den kompakte bilen; en overboostfunksjon hever dreiemomentet til 500 Newtonmeter fra 1350-4750 omdreininger.
Kickdown er et realt hestespark i ryggen. La oss bare si det slik; vi savner aldri mer motorkraft. Aldri!
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Henter ut mer
Det finnes alltid noen som vil ha mer, og heldigvis finnes det noen som kan hjelpe til med akkurat det. Alpha-N Performance, for eksempel, som har lagt mekanikervantene på den gromme BMWen. Hils på den 450 hestekrefter sterke M2 GTS.
Og som ikke det er nok; Alpha-N lover mer effekt i kommende versjoner!
Men det er ikke bare motoren Alpha-N har lagt vantene på. I påvente av en egen M2 GTS fra BMW selv, har Alpha-N gått gjennom og modifisert både karosseri, hjuloppheng og bremser.
Sistnevnte er hentet rett fra BMW M4 GTS og er av den keramiske typen, mens det fullt justerbare hjulopphenget er signert velrenommerte Öhlins.
En rekke karosseridetaljer er byttet ut til fordel for paneler i karbonfiber eller kevlar. Panser, frontspoiler, sideskjørt, hekkdiffusor og en massiv hekkspoiler er på plass. Det samme er 20-toms BMW M Competition-felger fra BMW M4 GTS.
Vi tipper resultatet er en bil over middels grom å kjøre...
Denne saken ble første gang publisert 04/01 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.