Ja takk - begge deler
Er en av disse din neste bil?
Tre unike bilmodeller er til salgs på det norske markedet. De er svært forskjellige, men har én viktig ting felles.
Takket være solide salgs- og bruksinsentiver, har elbilen gode vilkår her i landet. Avgiftsfrihet gir priser mange lever med, kollektivfeltet til Oslo gjør Asker til landet største elbil-kommune og i bompenge-landet Norge kan faktisk tusenlapper spares på gratis bompassering. For å nevne noe.
Men elbilen kan ikke erstatte en vanlig bil. I hvert fall er det konklusjonen hos en overveldende majoritet av norske hustander. Derfor er elbilen nesten alltid en nummer to-bil.
Vanlige hybrider? De kan kun kjøres over små distanser på ren elektrisitet, og må sees på som biler med teknologi som primært skal redusere forbruket av fossilt drivstoff.
Men det finnes en biltype som uten videre kan erstatte dagens bensin- og dieselbiler, samtidig som den kan kjøre på ren eldrift over såpass lange avstander at mange i praksis vil opptre som elbilister store deler av tiden bak rattet. Ole Brumm-bilen plug-in hybrid. Bilene som sier "ja takk, begge deler".
I dag har vi kun tre slike biler på markedet - hvis vi ikke regner med ekstreme Fisker Karma, som det finnes noen få eksemplarer av i landet. De klarer alle minst 25 kilometer på ren eldrift, i nyladet stand.
I en fersk forskningsrapport fra Rolf Hagman og Terje Assum hos Transportøkonomisk Institutt, konkluderes det med at den gjennomsnittlige kjørelengden for en bilfører i Norge i 2009 var på 13,6 kilometer. 31 prosent av turene var på under 2,9 kilometer. Selv med dårlige ladingsmuligheter ville altså mange av oss ha klart å opptre som rene elbilister store deler av tiden i en plug-in hybrid.
Likevel kan man ta hytteturen til Sjusjøen i helga, uten å planlegge stans for lading.
Derimot er slike hybrider ikke spesielt drivstoff-gjerrige på langturer, så en plug-in hybrid er ikke like interessant for alle.
Dessverre blir disse tunge bilene, med norsk avgiftspolitikk, såpass dyre at mange uansett vegrer seg. For eksempel, så har forskerne Hagman og Assum regnet ut at du må kjøre en Toyota Prius Plug-in hybrid på ren elkraft to mil om dagen i tolv år, før ekstrakostnaden på 40 000 kroner i forhold til en tradisjonell Prius (som ikke kan lades) betaler seg. Men det kan nok også lages andre og mer fordelaktige regnestykker rundt økonomien til en plug-in hybrid.
Og kanskje er det en idé at plug-in-hybrider får enda mer økonomisk dyttehjelp, og får nyte godt av flere "elbil-fordeler" enn at de kan parkere og lade på elbil-plassene. Det kunne jo også gagne lokalmiljøet, all den tid en plug in-hybrid slipper ut bare en brøkdel så mye NOx som en dieselbil (et vanlig forholdstall er at 150 hybrider slipper ut det samme som en dieselbil).
Strøm i sameier
Det finnes flere hindre enn høye priser, for at denne biltypen skal bidra til at vi når et antall av 200 000 ladbare biler på norske veier i 2020, noe som er et uttalt mål i foreningen "Grønn Bil".
Ikke minst er det et viktig punkt å kunne lade om natten. Uten den muligheten har en plug in-hybrid lite for seg.
Her er det fortsatt en stor jobb å gjøre!
Ett eksempel: det finnes over 7000 borettslag i Norge. Flere hundre tusen mennesker bor her, og mange har bil. Men få har fortsatt muligheten til å lade batterier om natten, hvis ikke borettslaget har funnet frem til en ordning der man kan bruke av fellesskapets strøm (i garasjer).
- I Oslo får borettslagene kommunal støtte til å sette opp ladepunkter. Ellers er det jo greit å vite at en bil som kjører 15 000 kilometer i året, og lades hver natt, ikke vil ta ut mer strøm enn til rundt 3000 kroner, hevder Ole Henrik Hannisdahl i organisasjonen Grønn Bil.
- Men hvis mange nok kjøper slike biler, slik at behovet for ladestrøm inn til garasjeanlegg økes kraftig, må borettslagets hovedtavle oppgraderes. Og det kan bli dyrt.
Like - og høyst forskjellige
Her er de tre plug-in hybridene som pr. i dag er til salgs på det norske markedet. Tre biler som knapt har annet til felles enn prinsippene for drivlinjen.
Motor: Bensin/Batteri - 136 hk
Forbruk EU-mix: 0,21 l/mil
Utslipp CO2: 49 g/km
Utslipp NOx: 0,7 mg/km
Rekkevidde eldrift: Ca. 25 km
Pris: 329 900,-
Pluss: Miljøvennlig (klimagasser og lokalt utslipp), kan spare 5 - 10 000 kroner på drivstoff årlig ved å kjøre mye i elmodus.
Minus: En sammenlignbar bensin-/dieselbil (størrelse/komfort/utstyr) koster gjerne 40-50 000 kroner mindre. Ikke spesielt lavt forbruk på langturer.
Motor: Bensin/Batteri - 151 hk
Forbruk EU-mix: 0,12 l/mil
Utslipp CO2: 27 g/km
Utslipp NOx: -
Rekkevidde eldrift: 40-80 km
Pris: 369 900,-
Pluss: Flotte kjøreegenskaper, miljøvennlig (klimagasser og lokalt utslipp), lang el-rekkevidde, stort sparepotensial på drivstoff.
Minus: Høy pris i forhold til sammenlignbare vanlige biler. Forbruket ikke spesielt lavt på lange turer.
Motor: Diesel/Batteri - 285 hk
Forbruk: 0,19 l/mil
Utslipp CO2: 49 g/km
Utslipp NOx:
Rekkevidde eldrift: Ca. 50 km
Pris: 649 000,-
Pluss: Fantastisk fin bil å kjøre, miljøvennlig (klimagasser), store kraftressurser ved behov, stort sparepotensial på drivstoff, 4WD.
Minus: Høy pris. Lang ventetid (utsolgt for 2012). Ikke spesielt lavt forbruk på langturer.
I løpet av de neste to-tre årene vil disse tre få selskap av et tosifret antall nye plug-in hybrider. Mange vil bygge disse på helt andre prinsipper enn Toyota, som har valgt en egen modell med et omdiskuert design til å fronte hybrid-porteføljen. VW, for eksempel, sier at deres plug-in hybrider ikke skal ha noen designmessige forskjeller fra modeller med tradisjonelle typer motorisering (for øvrig i likhet med Volvo V60 Plug-in Hybrid).
Les også:
De beste kontinentale vinterdekkene