Land Rover Discovery Sport

Er dette den tøffeste SUV-en?

Barsk utfordrer i klassen for mellomstore status-SUV-er.

Først publisert Sist oppdatert

Land Rover Discovery Sport skal konkurrere i bilnisjen der man i dag finner Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLK, og straks også Lexus NX 300h. Den tar over for Freelander, som ikke ble en stor slager i Norge.

Du trenger ikke se mye på bildene av Discovery Sport for å se at den låner designelementer fra andre nyere modeller fra det indiskeide engelske merket. Særlig er det mye som minner om Range Rover Evoque.

Sju seter

Men Discovery Sport er altså større enn den trange Evoque, og den kan fås med sju seter.

Ut fra bildene blir det trangt i tredje rad, så dette blir etter alt å dømme seter til nødbruk, ikke til langtransport.

I Europa er den mest interessante motoren en 2,2-litersdiesel med 190 hk. I Evoque kommer denne motoren også i en versjon med 150 hk. I skrivende stund vet vi ikke om den blir tilgjengelig i Discovery Sport.

En annen nyhet er en automatkasse med hele ni trinn.

RØFFERE: Biler fra Land Rover skal by på noe ekstra når det handler om terrengferdigheter. Discovery Sport skal for eksempel kunne vade i 60 centimeter dypt vann. FOTO: Land Rover
RØFFERE: Biler fra Land Rover skal by på noe ekstra når det handler om terrengferdigheter. Discovery Sport skal for eksempel kunne vade i 60 centimeter dypt vann. FOTO: Land Rover

Familievenn

Land Rover sier at de har studert hvordan familier bruker bilen sin under konstruksjonen av interiøret i Discovery Sport. Det har blant annet ført til at andre seterad er blitt løftet noen centimeter i forhold til forsetene, slik at sikten framover skal bli bedre fra baksetet.

Andre seterad kan skyves fram eller tilbake etter behov. I bakre posisjon skal det ifølge Land Rover være mer beinplass i Discovery Sport enn i Audi Q5 og den nokså trange Mercedes GLK.

Bilen kan også fås med det som for moderne familier tilsynelatende er like viktig som vann og næring: Inntil fire strømuttak og inntil seks USB-tilkoblinger.

Klar for elva

ALLSIDIG: Land Rover skryter av at Discovery Sport blir den mest allsidige bilen i klassen for mellomstore jåle-SUV-er, blant annet fordi den er den eneste som kan fås med sju seter. FOTO: Land Rover
ALLSIDIG: Land Rover skryter av at Discovery Sport blir den mest allsidige bilen i klassen for mellomstore jåle-SUV-er, blant annet fordi den er den eneste som kan fås med sju seter. FOTO: Land Rover Foto: Land Rove

Noen har spekulert i at nyheten fra Land Rover ytterligere vil markere et skille mellom bilene merket kaller nettopp Land Rover og de tre som heter Range Rover. Sistnevnte er ment å gå mest i luksuriøs retning.

Betoningen av «familievennlighet» kan tolkes slik, men samtidig bruker Land Rover - selvsagt - ordet «premium» også om Discovery Sport. Bildene av interiøret antyder imidlertid at Discovery Sport er litt mindre jålete enn for eksempel Range Rover Sport. Sistnevnte ble omtalt som «kongen av bling» av en av våre testere da vi kjørte den sist vinter.

Som alltid skal en bil fra Land Rover ha gode terrengferdigheter. Den som for eksempel måtte føle for å ta sin splitter nye SUV ut i elva, kan vade der det er 60 centimeter dypt.

Som første SUV har den fotgjenger-airbag, og autobrems er på plass. Skjermen på dashbordet er åtte tommer stor, og bilen kan fås med head up-display.

Les også:

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Alle våre saker om Land Rover og Range Rover

Så mye kan du spare på å kjøpe nyere bruktbil

Slik er nye Volvo XC90

TRANGT: På bildene fra Land Rover ser det ikke ut til å være all verden med plass i tredje seterad. Annen seterad kan skyves fram og tilbake etter behov. Alle passasjerer kan få sin egen USB-kontakt. FOTO: Land Rover
TRANGT: På bildene fra Land Rover ser det ikke ut til å være all verden med plass i tredje seterad. Annen seterad kan skyves fram og tilbake etter behov. Alle passasjerer kan få sin egen USB-kontakt. FOTO: Land Rover