Audi quattro
Eneren quattro
Audi quattros ikonstatus er et resultat av teknologisk nytenkning og rallysuksess.
Noen ganger er det slik at et produkt eller et begrep forbindes så sterkt med et annet, at de nærmest blir komplementære. Som yin og yang.
Ost og vin, for eksempel. Eller Audi quattro og rally. Quattro hadde nemlig ikke vært quattro uten rally. Og rallyhistorien hadde ikke vært den samme uten quattro. For som mange sikkert husker, brukte Audi rallysporten til å introdusere og markedsføre et nyutviklet firehjulstrekk for personbiler, og samtidig en av de mest spennende og spektakulære bilmodellene verden har sett.
Det ble gjort med finesse. Pluss litt flaks. På 70-tallet kjørte man nemlig med bakhjulsdrift og brede sladder i rally. Firehjulstrekk var forbudt. Årsaken til det lå nok mer i det faktum at 4WD ikke var tema hos bilprodusentene. Dessuten antok alle at et slikt system ville være for tungt og komplisert til at det ville fungere godt i rallysporten.
Så da Audi i 1977 sendte inn en søknad til det internasjonale bilsportsforbundet, FIA, om å få delta i rally med firehjulstrekk, så trakk de høye herrer i Paris på skuldrene. "Hvorfor ikke?".
Om de angret seg senere, er tvilsomt. Audi quattro bidro nemlig til ytterligere legendeskapende medieoppmerksomhet rundt et rally-VM som aldri har vært like omsvermet og omtalt som på 80-tallet.
Les også: Alt du vil vite om quattro
Nøkkelpersoner
AUDI QUATTRO:
Motor: 5-sylindret turbomotor, 2144 ccm
Effekt: 200 hk
Dreiemoment: 285 Nm ved 3500 o/min.
0-100 km/t: 7,1 sek.
Toppfart: 220 km/t
Vekt: 1290 kg
Produksjonsår: 1980-1991
Antall: 11 432
YOUNGTIMER:
Et begrep som brukes om gamle bilmodeller som likevel er for nye til å være klassiske biler, eller "oldtimers". Gjerne biler fra 70-, 80- og 90-årene.
Bak store begivenheter i bilverdenen, står det alltid visjonære enkeltmennesker. Chassisingeniør Jörg Bensinger i Audis forsknings- og utviklingsavdeling var utvilsomt en pådriver for at quattro-systemet burde utvikles for bruk i Audis personbiler, og i at det kunne markedsføres gjennom suksess i den folkelige rallysporten.
At Bensinger hadde så stor tro på dette, skyldtes ikke minst at 4WD-systemet allerede var testet i jeepen VW Iltis, som var utviklet og produsert hos Audi, for den tyske hæren.
Senere satte Audi inn den femsylindrede motoren som sto i 100 5E, forsterket og tilpasset understell og girkasse, og testet Iltis på bane. De ble imponert over prestasjonene!
Bensingers daværende sjef, Ferdinand Piëch, har i årenes løp markert seg som Volkswagen-konsernets sterke mann. På 70-tallet ledet han Audis forsknings- og utviklingsavdeling, og da FIA vendte tommelen opp for søknaden om å kjøre rally med firehjulstrekk, gjorde Piëch det samme for videreutviklingen av en sportskupé med quattro. En sportskupé som ikke bare skulle være grunnlaget for et fremstøt mot rallytronen, men som også skulle hjelpe Audi til å ta steget opp til og inn i premiumklassen.
Ingeniøren og den tidligere bilsportsutøveren Walter Treser ble prosjektleder for quattro-arbeidet, og en kort tid også for rallysatsingen. Og det var han som kom opp med navnet "quattro" etter at Audi også hadde vurdert å bruke betegnelsen "Carat" - et akronym utgått fra begrepene "Coupe, Allrad AntriebTurbo".
Det vil si - Tresers forslag var egentlig "quaddro", etter at ingeniørene hos Audi klaget over at "Carat" minnet om en parfymeflaske ved samme navn. Men Ferdinand Piëch syntes også "quaddro" lød litt soft, og endret det til " quattro".
Tresers erfaring med å bruke motorsport som markedsføringskanal for et gatebilprodukt skulle noen år senere ende like mislykket som quattro-prosjektet ble vellykket. Da startet nemlig Treser produksjon av en Golf-basert sportsbil oppkalt etter ham selv, og brukte den norsksponsede bilsportsserien Hydro Aluminium Cup som salgsplakat. Det endte i grøfta.
Designeren bak Audi Quattro var Martin Smith, som i dag er sjefsdesigner for Ford. Smith begynte hos Audi i 1977, og pangstartet karrieren med å tegne en legende, under ledelse av den daværende sjefsdesigneren Hartmut Warkuss.
Målet var å designe en bil som så ut til å være limt fast til bakken. "Kapasitet" var stikkordet. Og Audi quattro med sine skarpe kanter er da også mildt sagt mer kraftfull enn elegant.
Historisk lansering
Som utgangspunkt for denne sportskupéen, ble Audi 80 Coupé valgt. Den hadde nemlig gode forutsetninger for drift på alle fire, og mange komponenter kunne overføres direkte. Motoren satt dessuten på langs, girkassen hadde en gunstig plassering bak forakselen, og styringsmekanismen satt høyt oppe.
I mars 1980 ble Audi quattro for første gang presentert, på den store bilutstillingen i Genève. Eller rettere sagt - på en innendørs skøytebane like i nærheten av utstillingshallen.
Modellen var en sensasjon! En høytidsstemt Ferdinand Piëch var fullstendig klar over at Audi der og da skapte bilhistorie, og avsluttet sin tale med følgende: "I dag ser vi starten på firehjulsdrift i personbiler."
Quattro var en femseters kupé, 4404 millimeter lang. Under panseret satt det en femsylindret turbomotor på 2144 ccm. Med maksimalt turbotrykk utviklet den 200 hk.
Det var åpenbart for alle at Audi med quattro hadde laget en kjøremaskin for entusiasten. Og vi kan gjerne legge til "den bemidlede". For quattro kostet i Tyskland omtrent det samme som en Porsche 911.
På samme måten som rally ble et utstillingsvindu for quattro, ble quattro det samme for selve 4WD-systemet. Som jo etter hvert skulle implementeres i alle Audis modeller.
Rallysuksess
Audi brukte sesongene 1980 og -81 til testing og utvikling av rallybilene. Men det viste seg fort at konkurrentene ble parkert fra første gasspådrag.
Hannu Mikkola kjørte for eksempel en Audi quattro som kontrollbil i et rally. Noen tok tiden på ham. Hadde Mikkola vært regulær deltager ville han ha vunnet. Med ni minutter!
UTVIKLING:
1980: Lansering av Audi quattro.
1981: Debut i rally.
1982: Wirestyring av differensialsperrer erstattes med brytere.
1982: Audi introduserer quattro på flere andre modeller.
1983: Høyreratt, nytt digitalt instrumentbord med stemmevarsling, nye brede frontlykter med integrerte tåkelys, ABS-bremser som opsjon
1984: Audi Sport Quattro nytt våpen i rally. 214 gatebiler produseres. De koster dobbelt så mye som en Porsche 911 Turbo.
1984: Ur-Quattroens negrobrune velourinteriør erstattes med brunt stoff. Nytt fireekers skinnratt fra Audi 100, nytt instrumentpanel med nye brytere. Senket understell med lavere fjærer.
1985: Stor facelift. Endret grill og nye frontlykter, sorte baklykter, hekkspoiler i bilens farge, økt bruk av quattro-logoer, ABS-bremser blir standard, det velkjente "brune" interiøret erstattes med sort og grått.
1988: Ny motor, men samme effekt som før (200 hk). Litt raskere akselerasjon, samme topphastighet. Nye LCD- instrumenter med rød belysning. Ny Torsen-differensial tillater variabel kraftfordeling mellom akslingene.
1989: Ny 20-ventilers motor med 220 hk. Mer kultivert, jevnere gange, sterkere. 01-00 kmT7 på 6,3 sekunder, toppfart på 230 km/t. Fullforsinket karosseri.
1991: I mai innstilles produksjonen av Audi Quattro. Men quattro lever videre.
Og da Audi quattro i 1981 for første gang stilte til start i et ordinært rally - Jänner-rallyet, med Frank Wittman bak rattet - ble løpet vunnet med nesten 21 minutter.
Og forspranget lå utvilsomt i teknikken. Quattro-systemet fungerte til de grader, og nå fikk konkurrentene det bråtravelt med å utvikle sine egne 4WD-systemer til nye rallysesonger.
Og hvilke sesonger det skulle bli! I 1982 inntok rallybiler produsert etter Gruppe B-reglementet arenaen. Dette var de raskeste og mest teknisk sofistikerte rallybilene verden har sett. Og de farligste! Flere ulykker med fatal utgang gjorde at Gruppe B ble lagt ned etter 1986-sesongen.
Men før den tid gjorde Audi quattro seg mer enn bemerket. Dette var faktisk fortsatt en rallybil laget etter Gruppe 4-reglement, men den overlegne firehjulsdriften og den finske rattvirtuosen Hannu Mikkola sørget for at VM-tittelen for førere gikk til Audi i 1983.
I 1984 gjentok Audi bedriften, nå med svensken Stig Blomqvist bak rattet. Men midtveis ute i det året dukket også Peugeot opp med firehjulsdrift på sin lette og ekornkvikke 205 T16, og ble en umiddelbar trussel. Det var i realiteten skriften på veggen for Audi.
I 1985 prøvde Audi å slå tilbake med en kortere versjon - Sport Quattro. Den ble etterfulgt av oppdateringen Sport Quattro S1. Med kortere akselavstand, 600 hk under panseret, og en front som nærmest så ut som en snøplog. Men tiden var ute for Gruppe B - og for Audis tid i rallysporten. 1986 ble den siste sesongen.
Fra 1981 til 1985 vant Audi quattro 23 runder i rally-VM; hovedsakelig i sesongene 1982 og -84, da Audi også tok VM for konstruktører. Også i Norge ble quattro benyttet, både i rally og i rallycross.
Et flott punktum ble satt ved at Michelle Mouton, Bobby Unser og Walter Rörhl sørget for hat trick (1985-87)for Audi quattro i verdens mest berømte bakkeløp, Pikes Peak.
Ekstremt dyre
Audi quattro - ofte også kalt "Urquattro" - ble produsert i tidsrommet 1980-1991, og i et anselig antall av drøye 11 000 biler. Hva med Norge? Kun fem quattro ble tatt inn av importør Harald A. Møller AS.
- Prisen var jo høy. 700 000 kroner i 1983. Du kunne kjøpe syv Golf GTI'er for prisen av en Ur-quattro, forteller Jon Røhrt hos Harald A. Møller AS.
En del quattro er privatimportert i årenes løp, men er i svært varierende grad vedlikehold. Ofte er det enten eller - i "mint condition" eller rimelig skamkjørt. Et rimelig velholdt eksemplar må du gjerne ut med rundt 200 000 kroner for.
Saken stiller seg helt annerledes med gateversjoner av Sport quattro. Homologeringsreglene i Gruppe B gjorde at noen få gateversjoner av disse ble laget, men vi snakker om et lite antall, og prisen for en av dem i dag er skyhøy.
Men om kjøremaskinen og rallylegenden Audi quattro alltid har vært et sjeldent syn på norske veier, ser du i dag personbiler med firehjulsdrift overalt. Quattro var ikke først med dette, men var uten tvil modellen som startet skredet.
Les også:
Her er de første bildene av nye Audi A3
Nye Audi A6 Allroad - drømmebil for norsk veistandard