Volvo V60 Polestar

En svenske som kan spurte

350 hesters Volvo V60 lanseres neste år.

FAMILIERACER: Denne raske V60-en blir å se på svenske veier neste åt. FOTO: Polestar
FAMILIERACER: Denne raske V60-en blir å se på svenske veier neste åt. FOTO: Polestar
Først publisert Sist oppdatert

Polestar er navnet på et foretak som leverer Volvo-er litt utenom det vanlige. Dette er en spesialavdeling på lik linje med Mercedes' AMG-avdeling og BMWs M-divisjon, dog med noe mindre volum.

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing. Siden den gang har Polestar konkurrert med modellene 850, S40, S60 og C30.

Foretakets kjernevirksomhet er racing, men virksomheten utviklet etterhvert et forretningsområde kalt Performance. Her finner vi trimmede biler som gjør nytte av erfaringene fra racing-divisjonen. Men i motsetning til racingbilene er dette biler ment for daglig bruk.

Spurtsterk familiebil

Tidligere i år varslet Volvo at snillere versjoner av Polestars vanvittige S60 med 508 hk, 575 Nm og firehjulstrekk ville bli produsert. Og nå er modellene klare for lansering i form av en S60 eller V60 som gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Bilene har Haldex firehjulsdrift, og under panseret sitter en sekssylindret, turboladet T6-motor. Den er piffet opp med en ny twin-scroll turbo og intercooler som gjør den i stand til å produsere 350 hk og 500 Nm. Et eksosanlegg i rustfritt stål skal besørge at kreftene akkompagneres av et passende lydbilde.

Det sekstrinn automatgiret, firehjulstrekket og traction-kontrollen er tilpasset for å kunne takle de økte ytelsere. 371 millimeters ventilerte bremseskiver og seksstemplers Brembo-kalippere skal gi tilstrekkelig bremsekraft.

BARSKERE: V60 Polestar har krefter og lyd som ingen annen V60. FOTO: Polestar
BARSKERE: V60 Polestar har krefter og lyd som ingen annen V60. FOTO: Polestar

80 prosent stivere

Det er også foretatt modifikasjoner for å bedre vridningsstivheten i chassiset. Sammenlignet med S60 R-design er fjæringene 80 prosent stivere, i tillegg er Polestar-Volvo-en satt opp med høyytelses Öhlins-dempere og 20-tommers felger.

Førermiljøet kan virke ubesudlet ved første øyekast, men detaljer i Polestar-farger avslører at dette ikke er en ordinær V60. Dessuten har Polestar satt inn nytt ratt med bedre grep og nye seter med bedre sidestøtte.

Da bilene ble varslet satt i produksjon var det snakk om at bilene kun ville bli tilgjengelige i Australia, men det er ikke tilfelle. I første omgang vil S60 og V60 Polestar bli tilgjengelige neste år i Sverige, Canada, Nederland, Japan, Sveits og Storbritannia, men flere markeder kommer på listen.

Les også:

ENDRET: Detaljer i Polestar-farger avslører at dette ikke er en ordinær V60. FOTO: Polestar
ENDRET: Detaljer i Polestar-farger avslører at dette ikke er en ordinær V60. FOTO: Polestar

Sjekk den svenske skistjernens monster-Audi

Med denne Range Rover-en blir du garantert lagt merke til

Golfen som får Golf GTI til å blekne