Audi RS 4 Avant
En familiebil litt utenom det vanlige
Du kan stille inn lyden på eksosanlegget.
Nye Audi RS 4 Avant blir definitivt ikke for den som liker å holde en lav profil. Den setter selv Audis S-familie ettertrykkelig i skyggen.
Selv om det her er snakk om noe så ordinært som en stasjonsvogn, er kreftene under panseret alt annet enn ordinære. Bilen har krefter som en superbil. Under panseret sitter en selvpustende 4.2 liters V8-er som yter 450 hk, 50 hk mer enn nye Porsche 911.
Dessuten har bilen en styling som brøler at vedkommende bak rattet neppe en sorenskriver. Støtfangeren foran har store luftinntak og en splittet spoiler og matt aluminium omkranser singelframe-grillen.
Fra siden ser man tydelig de skarpe horisontale linjene over hjulbuene - en hilsen til Audi quattro fra 1980, ifølge Audi.
Speilhusene og sidelistene er også i matt aluminium. Den kraftige støtfangeren bak og de to ovale eksospottene er klassiske RS-detaljer.
Raske saker
Motoren i nye Audi RS 4 Avant er den samme som i Audi RS 5, og har et dreiemoment på 430 Nm. Den når det maksimale turtallet ved 8250 omdreininger, og 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder.
Toppfarten er i utgangspunktet begrenset til 250 km/t.
Til tross for de temmelig generøse kreftene, skal snittforbruket ved blandet kjøring ligge under 1,1 liter per mil, ifølge Audi.
The Stig-klasse
RS 4 Avant har selvsagt også quattro permanent firehjulstrekk. Under normal kjøring fordeles 40 prosent av kreftene til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene. Ved aktiv kjøring flytter senterdifferensialen i quattro-systemet opp mot 70 prosent av kreftene til forhjulene og nær 85 prosent til bakhjulene.
Det elektroniske stabilitetsprogrammet har en egen sportsinnstilling som kan deaktiveres helt for de som føler seg i "The Stig"-klasse. En egen sportsdifferensial for bakakselen er også tilgjengelig.
RS 4 har automatgirkassen S tronic med syv trinn og dobbeltclutch. Den borger for raske girskift. En egen "Launch Control"-funksjon kan aktiveres for ekstra kraftfull akselerasjon med minimal hjulspinn.
Bilen kan leveres med enten 19-, eller 20-tommers aluminiumsfelger. Bak felgene finnes kraftige bremseskiver med sorte kalippere med RS-logo. Keramiske bremser er tilgjengelige som ekstrautstyr.
RS 4 Avant kommer med Audi Drive Select som standard. Systemet innebærer at du kan velge mellom de forskjellige kjøeoppsettene Comfort, Auto og Dynamic. Hvilken innstilling du velger påvirker bilens styring, hurtigheten i girskiftene og gassresponsen. I Dynamic strammes styringen betydelig, samtidig som gassresponsen blir kvikkere sammenlignet med Comfort. En solid bonus med bilen i Dynamic-innstilling er at lyden fra eksosanlegget blir kraftigere.
Dynamisk sportsunderstell er imidlertid ekstrautstyr på RS 4.
Nei, så vid du er blitt...
Nye Audi RS 4 Avant er to centimeter lengre, 2,4 centimeter bredere og to centimeter lavere enn en vanlig Audi A4 Avant.
Interiøret i RS 4 skiller seg også fra mer folkelige A4, og er kledd i sort, med detaljer i matt aluminium og karbon. Sportssetene leveres i sort skinn og alcantara - eller skinn.
Racing-seter eller komfortseter er ekstrautstyr.
Nye Audi RS 4 Avant kommer på veien til høsten, men prisene er ikke klare. Den vises frem på bilutstillingen i Genève i mars.
Les også:
Får naboens Porsche til å virke stusselig
Dette er verdens raskeste stasjonsvogn