BMW 3-serie GT
En 3-serie for Ikea
Hva har BMW 3-serie GT som ikke Sedan og Touring har? Først og fremst mer plass.
BMW 3-serie har lang fartstid som Sedan og Touring, og i stasjonsvognlandet Norge har ikke minst mange gått for den mer praktiske Touring.
Det kan endre seg nå. For med Gran Turismo har 3-serie fått en versjon som tilbyr betydelig mer plass i baksetet, og betydelig mer plass i bagasjerommet. I hvert fall hva flate angår. Og det er kanskje der de fleste av oss har bruk for plassen, mer enn i høyden (hvor ofte laster du stasjonsvogna til taket?)?
Det er det som er BMWs tanke bak 3-serie GT. Å tilby en 3-serie som forener sportslig design med god plass og praktiske løsninger. En blanding av Sedan og Touring.
Eller en kombikupé, som det også heter. En biltype vi er godt vant med, gjennom flere tiår. Biler med digre bakluker og (som regel) god bagasjeplass.
Dessuten handler det om å kunne tilby en nisjeløsning i en tid der de store bilprodusentene tilstreber å ha en bil for en hver smak og et hvert behov - fra småbiler til digre SUV-er.
Men hvor stor er egentlig GT? Sammenligner vi med Touring, er den 20 centimeter lenger, har 11 centimeter lengre akselavstand og 8,1 centimeter høyere bakkeklaring. En ganske røslig bil, altså - og faktisk bygget på den kinesiske versjonen av 3-serie, som er 11 centimeter lenger enn den som selges i Europa. Ulempen er at GT veier rundt 140 kilo mer enn en tilsvarende utstyrt Touring.
Bagasjerommet er på 520 liter, noe som er 25 liter mer enn Touring tilbyr. Og med seteryggene nede (gjøres kjapt og elegant via en spak bakerst i bilen), har du hele 1600 liter til rådighet. Rene Ikea-sluket!
Design
Hva så med designen? BMW har tidligere lansert 5-serie GT. En modell vi likte godt, men blant faktorene som trakk ned var designen.
Meningene om 3-serie GT vil selvsagt også være delte. Vi synes den ser betydelig bedre ut enn storebror fra 5-serien. Riktigere proporsjonert, og med enkelte fine designdetaljer, som rammeløse bakruter og de boomerang-formede luftslusene bak forhjulene.
Bak rattet merker du at posisjonen er høyere enn i andre versjoner av 3-serie. Svak SUV-følelse. I baksetet er benplassen imponerende, og atskillig bedre enn hva de to "brødrene" byr på. Coupélinjen merkes heller ikke her; det er god høyde under taket.
Utstyrsmessig følger GT de andre to versjonene av 3-serien, og kan fås i standard designutgave, eller utstyrt som "Sport Line", "Modern Line" eller "Luxury Line".
Kjøreopplevelse og priser
Rent teknisk er det ingenting nytt ved GT. Motorene som tilbys er velkjente.
På Sicilia, der prøvekjøringen foregår, får vi noen timer med 320d og 335i. Selvsagt gir en dieselmotor med 184 hk en annen opplevelse enn en bensinmotor med 302 hk.
Med sistnevnte motorisering og understellet innstilt på "Sport", er GT en heftig opplevelse - kraftfull og presis, med bremser og aksellerasjon som bringer frem de brede glisene.
320d blir en moderat opplevelse i sammenligning, men den skynder seg fra 0-100 km/t på høyst akseptable 7,9 sekunder. Vekta er 50-50-fordelt på akslingene, og balanse og presisjon er av velkjent BMW-standard.
Norske bilavgifter gjør at 335i vil få en startpris på over 800 000 kroner, mens 320d med 184 hk vil få en startpris på 453 000 kroner.
For øvrig kommer også den "bilavgiftsvennlige" 320d-versjonen med 163 hk til Norge. Innstegsmodellen blir 318d (136 hk) til en startpris av 423 900 kroner.
Vi tror det primært er den tradisjonelle Touring-kunden som vil vurdere GT. BMW Norge tror åpenbart ikke at veldig mange kommer til å gå for sistnevnte, med et beskjedent salgsmål på 100 biler i året.
Hvorfor så beskjedne? Antageligvis skyldes det blant annet prisen. GT blir henholdsvis 60 000 og 30 000 kroner dyrere enn tilsvarende Sedan- og Touring-versjoner. Da vil sikkert noen heller snuse på 5-serien.
BMW 3-serie Gran Turismo er i salg i Norge i juni.
Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen har funnet sted i Italia. BMW har betalt for reisen
Les også:
Blir dette Norges mest solgte bil?
I dette baksetet kan du gjøre noe du alltid har hatt lyst til