Prøvekjørt: Opel Ampera

Elbilen som ikke går tom for strøm

Elbilen uten rekkeviddeangst er kommet til Norge. Dette må du vite om den.

Først publisert Sist oppdatert

Opel Ampera er ikke helt elbil. Ikke er den vanlig hybrid heller. Og den er langt ifra en vanlig bensinbil.

Så hva er den?

Vi har hatt vår første lille prøverunde med Ampera på norske veier. Vi har kjørt altfor kort til å komme med bombastiske utsagn, men har fått et lite innblikk i hva Ampera er og hvordan den fungerer.

For å ta basisegenskapene først:

Med en lengde på 4,45 meter er Ampera i ytre mål å regne som en litt forlenget kompaktbil. Sammenligner vi med for eksempel en Ford Focus, er Ampera 9 cm lengre, 3 cm smalere og 4 cm lavere.

At den er relativt lav, er med på å gi miljøbilen en ganske sportslig utvendig design. Det er ikke noe dølt og miljøtreigt over dette, hvis du skulle være redd for det.

PLUSS OG MINUS: Opel kaller Ampera for en elbil med rekkeviddeforlengelse. Lader du hver gang du stopper, og kjører stort sett korte turer, er den en ren elbil. FOTO: Øyvind Jakobsen
PLUSS OG MINUS: Opel kaller Ampera for en elbil med rekkeviddeforlengelse. Lader du hver gang du stopper, og kjører stort sett korte turer, er den en ren elbil. FOTO: Øyvind Jakobsen

Innvendig er det plass til fire, men i baksetet er takhøyden knapp og beinplassen relativt beskjeden. Bagasjerommet er oppgitt til rett over 300 liter, som er mindre enn i en vanlig kompaktbil.

Opel Ampera

Pris Enjoy: 369 900 kroner

Pris Cosmo: 379 900 kroner

L/B/H: 4,45/1,79/1,44 m

Vekt: 1700 kg

Bagasjerom: 300 l

Elmotor: 150 hk/111kW/370 Nm

Bensinmotor: 1,4 l/83 hk

Forbruk: 0,12 l/mil*

CO2-utslipp: 27 g/km*

Rekkevidde elmotor: 40-80 km

0-100 km/t: 9 sek

Toppfart: 160 km/t

Ladetid: Tre timer ved 230 V/16 A stikkontakt

Sikkert: 5 stjerner (EuroNCAP)

*Foreløpig info

Kilde: Produsent

Det er batteripakken som har skylden for at Ampera bare har fire seter og et trangt bagasjerom. Batteriene går i T-form fra forkanten av bagasjerommet og i en "tunnel" framover i midten av bilen.

Med vanlig ratt, gass- og bremsepedal og automatgirspak har Ampera slike ting normale biler har. Men den har mer: To store skjermer har blant annet til hensikt å få deg til å kjøre smartere (les: mer økonomisk).

Det kan godt hende at noen vil synes at det blir vel mye info i litt for fancy grafikk.

Displayene er på norsk, noe vi liker. Språket er derimot ikke helt godt, for eksempel står det "akseler" der Opel trolig mener "akselererer".

Men hvordan virker den?

Opel kaller Ampera for en elbil med rekkeviddeforlengelse. Den kan også kalles plugg-inn-hybrid, men da med langt større batterikapasitet enn hva for eksempel Toyota Prius Plug-In har.

I praksis fungerer Ampera best hvis du plugger inn kontakten når du forlater den. Du må ikke gjøre det, men det gir best mulig utnyttelse av bilens fortrinn.

Fulladede batterier skal sørge for at du kan kjøre helelektrisk i 40-80 km, avhengig av kjøremønster, temperatur og andre forhold. Det er langt kortere enn rene elbiler som Nissan Leaf, Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsibishi i-MiEV.

RUND: Aerodynamikken har til en viss grad diktert formene. Ampera er relativt lav, og de tunge delene av drivverket er plassert lavt og inn mot midten av bilen. FOTO: Øyvind Jakobsen
RUND: Aerodynamikken har til en viss grad diktert formene. Ampera er relativt lav, og de tunge delene av drivverket er plassert lavt og inn mot midten av bilen. FOTO: Øyvind Jakobsen

Med tanke på at en gjennomsnittlig nordmann (over 13 år) ifølge Transportøkonomisk institutt reiser 42,1 km daglig, skal Ampera likevel kunne greie oppgaven nesten utelukkende med eldrift. Det forutsetter imidlertid at den starter dagen med fulle batterier, og at det kun er reisebehovet til én person som skal dekkes.

Opel anslår at en som reiser 60 km med bil hver dag, vil spare opp mot 1700 liter bensin i året.

Og det er nettopp rekkevidden som skiller Ampera fra en vanlig elbil.

I likhet med en hybridbil har Ampera også en bensinmotor. Her brukes 1,4-literen med 83 hk til å drive et aggregat som leverer strøm til hoved-elmotoren. Batteriene lades når sjåføren slipper gasspedalen eller trykker på bremsepedalen.

LETTKJØRT: På sitt beste får elmotor og batteri en forbrenningsmotor til å virke gammeldags. Det er lite støy i Ampera så lenge forbrenningsmotoren holder seg stille. FOTO: Øyvind Jakobsen
LETTKJØRT: På sitt beste får elmotor og batteri en forbrenningsmotor til å virke gammeldags. Det er lite støy i Ampera så lenge forbrenningsmotoren holder seg stille. FOTO: Øyvind Jakobsen

(Det har vært en del diskusjon om Ampera og søsterbilen Chevrolet Volt kun drives av elmotor eller om forbrenningsmotoren også står for direkte drift. Vi har ikke hatt anledning til å skru Ampera fra hverandre, og lar derfor den biten ligge.)

At Ampera også har forbrenningsmotor, betyr at du ikke trenger å ha rekkeviddeangst. Opel oppgir rekkevidden ved bruk av bensinmotoren til 500 km, eller Trondheim-Oslo via Østerdalen.

Hvordan føles det?

I vår lille prøvekjøring opplever vi elmotoren som kraftig - Ampera føles rett og slett kvikk, selv om den er over 1,7 tonn tung. 370 Nm dreiemoment som leverer straks du krever, er forklaringen.

Effekten er på 150 hk, og under prøvekjøringen tenker vi aldri at bilen er undermotorisert.

TO SKJERMER: Displayene har blant annet til hensikt å få deg til å kjøre mer økonomisk. En slags ball på den ene skjermen skal helst flyte i grønn sone, og det er temmelig enkelt å holde ballen der. Den øverste utstyrsversjonen (10.000 kroner ekstra) byr på masse elektronikk, skinnseter og litt billig plastkvalitet. FOTO: Øyvind Jakobsen
TO SKJERMER: Displayene har blant annet til hensikt å få deg til å kjøre mer økonomisk. En slags ball på den ene skjermen skal helst flyte i grønn sone, og det er temmelig enkelt å holde ballen der. Den øverste utstyrsversjonen (10.000 kroner ekstra) byr på masse elektronikk, skinnseter og litt billig plastkvalitet. FOTO: Øyvind Jakobsen

Tyngden gjør at det føles som om Ampera ligger stabilt veien. Det er stille i kupeen, et jevnt sus fra vinterdekkene er eneste lydkilde. Elmotoren høres ikke.

I styrefølelse og veiegenskaper er Ampera et godt steg framover sammenlignet med elbiler som Nissan Leaf og trillingene C-Zero, iOn og i-MiEV. Førsteinntrykket under normal kjøring er at Ampera i hovedsak kjører som en vanlig bil.

I ivrige svinger kjennes derimot vekten godt.

Under vår prøvekjøring er det fire kuldegrader, og det synes Ampera er så kaldt at den i en kort periode starter opp bensinmotoren. I displayet får vi beskjed om at det er lav temperatur som er grunnen. Bensinmotoren går i noen få minutter, og slår seg deretter av igjen.

Kjøreopplevelsen er mer spesiell når bensinmotoren er på enn når den ikke er det. Lyden står ikke i stil til det gassfoten ber om, og turtallet går opp og ned mer eller mindre av seg selv.

Opel Ampera kommer i norske butikker i janua, med en startpris på 369 900 kroner. Det koster å yte litt ekstra for miljøet.

Les også:

KONSEPT: Slik så Ampera ut da den første gang ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Det endelige resultatet er litt mer ordinært. FOTO: Opel
KONSEPT: Slik så Ampera ut da den første gang ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2007. Det endelige resultatet er litt mer ordinært. FOTO: Opel

Alle våre Opel-tester

Vi har testet over 600 biler

Bråstopp for dieselbil-interessen