Volvo C40 Recharge

Volvo vil kutte forbrenningsmotoren. Snart skal de kun selge helt elektriske biler

Volvo C40 Recharge blir første Volvo-modell som kun fås som ren elbil. Den er således et tydelig varsel om planene fremover: Volvo skal bli et rent elbilmerke innen 2030. 

Pluss ikon
<b>KUN ELBIL:</b> Volvo C40 Recharge varsler en ny æra for Volvo. 
KUN ELBIL: Volvo C40 Recharge varsler en ny æra for Volvo. 
Først publisert

Volvo planlegger å bli et rent elbilmerke innen 2030. Fra 2030 skal selskapet utelukkende selge helt elektriske biler. Fram til det vil Volvo gradvis fase ut alle biler med forbrenningsmotor, inkludert hybridbiler, fra sitt globale sortiment.

Alle de helt elektriske modellene skal fremover kun være tilgjengelig via Volvo Cars’ onlineløsning, og dermed har man fått forklaringen på hvorfor Volvo i november 2020 sa opp forhandleravtalen med Bilia, Nordens største forhandlerkjede.

Nylig lanserte C40 er den første Volvo-modellen i historien som kun blir tilgjengelig i en helelektrisk utgave. Bilen er basert på den skalerbare Compact Modular Architecture-plattformen (CMA), som XC40 også og Polestar 2 er bygget på. Som disse to har C40 Recharge to motorer, en foran og en bak, og kommer med AWD (firehjulsdrift) som standard.

<b>SØSKEN:</b> C40 er basert på samme arkitektur som XC40 Recharge og Polestar 2. 
SØSKEN: C40 er basert på samme arkitektur som XC40 Recharge og Polestar 2. 

De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen skal greie 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Toppfarten til C40 er begrenset til 180 km/t i tråd med Volvos nye strategi (se ramme nederst). I likhet med XC40 Recharge og Polestar 2 kommer C40 med Google-programvare og et Android-operativsystem.

Les også: Her finner du alt vi har skrevet om Volvo de seneste tre årene

<b>GOOGLE-BASERT:</b> Som i XC40 Recharge kommer C40 Recharge med Volvo nye infotainmentsystem som er utviklet sammen med Google og basert på Android Automotive. Infotainmentsystemet gir sjåførene tilgang til applikasjoner og tjenester som Google Maps, Google Assistant og Google Play Store.
GOOGLE-BASERT: Som i XC40 Recharge kommer C40 Recharge med Volvo nye infotainmentsystem som er utviklet sammen med Google og basert på Android Automotive. Infotainmentsystemet gir sjåførene tilgang til applikasjoner og tjenester som Google Maps, Google Assistant og Google Play Store.

– C40 Recharge en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Det blir mulig å bestille C40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1800 kilo.

Batteriet i i C40 er på 78kWh (nominelt) og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 420 kilometer i henhold til WLTP. Den kan lades med AC-lading opptil 11kW og DC-lading opptil 150kW.

<b>ONLINE:</b> Salgsstart for C40 Recharge er planlagt til sommeren 2021. Kundene kan velge mellom å kjøpe bilen direkte på internett hjemme fra sofaen eller å få hjelp til å gjøre det i Volvo Cars’ onlineløsning via en autorisert Volvo-forhandler. Etter hvert skal Volvos elektriske modeller kun være tilgjengelig via Volvo Cars’ onlineløsning.
ONLINE: Salgsstart for C40 Recharge er planlagt til sommeren 2021. Kundene kan velge mellom å kjøpe bilen direkte på internett hjemme fra sofaen eller å få hjelp til å gjøre det i Volvo Cars’ onlineløsning via en autorisert Volvo-forhandler. Etter hvert skal Volvos elektriske modeller kun være tilgjengelig via Volvo Cars’ onlineløsning.

Salgsstart for C40 Recharge er planlagt til sommeren 2021. Kundene kan velge mellom å kjøpe bilen direkte på internett hjemme fra sofaen eller å få hjelp til å gjøre det i Volvo Cars’ onlineløsning via en autorisert Volvo-forhandler.

Volvo struper toppfarten

På 2021-modellene som Volvo Cars nå lanserer på det norske markedet, er topphastigheten begrenset til 180 km/t. Det gjelder alle nye biler fra Volvo. Selskapet oppgir at de med fartssperren ønsker å bidra til at færre skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. I tillegg kommer alle nye Volvo-modeller nå med en sikkerhetsnøkkel som gjør det mulig for eieren selv å sette ytterligere begrensninger på bilens toppfart. Hastighetsbegrensningen har ikke løpt uten kontroverser, særlig i Tyskland som fortsatt har fri fart på deler av Autobahn. Riktig nok er mange tyske biler sperret på 250 km/t, men det er stykke derfra til 180 km/t. I noen tilfeller er det også mulig å helt legalt oppheve 250-begrensningen på tyske luksusbiler, men det er ikke på tale med Volvos modeller.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr