Volkswagen har avduket elbil-prosjektet Gen.E
Har robot som lader bilen automatisk.

Under messen Future Mobility Days i Tyskland har Volkswagen avduket en ny forskningsplattform for elbiler kalt Gen.E.
Prosjektet er legemliggjort med en konseptelbil som ser ut som en fremtidig sportsmodell av Golf, og brukes til å demonstrere noen av de nye teknologiene bilprodusenten jobber med.
Batteriet oppgis å være basert på en type avanserte litium-ion-celler og motoreffekten sies å være optimalisert. Ifølge VW har bilen en lettvektsarkitektur som skal gi en rekkevidde på mer enn 400 km, men det er uklart om dette er ifølge den mindre troverdige NEDC-syklusen som gjerne benyttes i Europa.
Heller ikke oppgir VW noen øvrige detaljer om effekt, kapasitet eller ytelser, men det er klart at Gen.E brukes til å teste teknologi og design som skal ende opp i selskapets kommende I.D.-elbiler.
Designet på bilen er sportslig og aerodynamisk, hvor blant annet dørhåndtakene er felt inn i bilens sider og sidespeilene ser ut til å være byttet ut med mindre kameralinser.

Den kanskje mest uvanlige nyheten fra Tyskland er en mobil robotlader som testes sammen med bilen. En rekke bilprodusenter later til å være av den oppfatning at det fryktelig slitsom å plugge en ladekabel i bilen på egen hånd og jobber hardt med metoder for å automatisere prosessen.
Volkswagen sier det på denne måten:
In future, rapid charging of the electric vehicle will be extremely convenient. Mobile robots will connect up the automobile for recharging. Group Research is therefore working on charging robot concepts for underground garages and multi-story car parks. The Gen.E research vehicle is charged by the robot.
Volkswagen