Elbilbølgen skaper ladeutfordringer

Bilia-sjefen: - Infrastrukturen er en utfordring

Elbilbølgen skaper en ubalanse der ladeinfrastrukturen ikke holder tritt med elbilsalget, sier Bilia-sjef Frode Hebnes. I januar var det "en håndfull" Tesla-eiere som byttet fra Tesla til hybrid eller fossil-bil hos Bilia.

Pluss ikon
<b>GOD PLASS:</b> En superladestasjon for Tesla med god plass. Slik er det ikke alltid.
GOD PLASS: En superladestasjon for Tesla med god plass. Slik er det ikke alltid. Foto: Getty
Først publisert Sist oppdatert

Det var i Dagens Næringsliv onsdag denne uken at Bilia-sjef Frode Hebnes uttalte at de opplever et økende antall Tesla som innbyttebiler, og at disse kundene heller velger nye diesel- eller plug-in-hybrider. Utfordringer knyttet til ladeinfrastruktur og kundenes praktiske bruk av og behov for bil, var noen av årsakene kundene oppga for å bytte fra elbil til fossilbil, ifølge uttalelsen Hebnes ga til Dagens Næringsliv i går.

Les også: Modellen var den mest solgte i 2011. Nå er den tilbake.

En håndfull Tesal i januar

Hvor mange Tesla-eiere er det som bytter inn bilen sin til en hybrid- eller fossilbil hos dere?

<b>UTFORDRENDE:</b> Ladeinfrastrukturen blir en utfordring når elbil-bølgen treffer Norge for fullt i årene fremover, mener Frode Hebnes i Bilia.
UTFORDRENDE: Ladeinfrastrukturen blir en utfordring når elbil-bølgen treffer Norge for fullt i årene fremover, mener Frode Hebnes i Bilia. Foto: Bilia

- I januar i år snakker vi om en håndfull. Det som er nytt, er at i fjor var ikke dette et tema i det hele tatt. Med 20.000 solgte elbiler bare i Oslo, Asker og Bærum i fjor, bygger det seg opp en ubalanse der ladeinfrastrukturen ikke holder tritt, sier Hebnes til Side3. Det skaper utfordringer mange kanskje ikke har tenkt over før de kjøper en elbil.

Som et eksempel bruker Hebnes strekningen Oslo-Hemsedal.

- Fra Oslo-området er det mange som drar til Hemsedal i helgene. På den strekningen finnes det til sammen 40 hurtigladere. En BMW i3 bruker 45 minutter på å lade til 80 prosent på en 50 KW-lader. Dette gjør at elbilbølgen som velter inn over oss nå, vil være utfordrende med tanke på ladeinfrastrukturen, sier Hebnes.

Han viser også til at i en undersøkelse gjort av Elbilforeningen, svarer 58 prosent av elbileierne at de har opplevd ladeutfordringer knyttet til ladekapasitet.

Les også: Slik gjør det et trygt kjøp av brukt bobil

Ikke mange som bytter

Jim Roger Johansen, som driver en lukket gruppe for Tesla-eiere på Facebook, Teslanytt, kjenner ikke til at det er noe stort antall Tesla-eiere som har gått fra en helelektrisk Tesla til fossil-/hybridbil.

Etter at vi kontaktet Johansen, arrangerte han en spørreundersøkelse i Facebook-gruppen, som altså primært består av ivrige Tesla-eiere og andre Tesla-interesserte. Der har i skrivende stund 590 personer svart at de ikke kjenner noen som har byttet fra Tesla til fossil- eller hybridbil, mens 118 sier de kjenner noen som faktisk har gjort dette byttet.

-Ingen friske folk bytter fra Tesla til noe annet
Innlegg på Teslanytt

Vi fikk også stille et spørsmål i gruppen, der engasjementet er stort. Et 50-talls kommentarer inkluderer alt fra «-Ingen friske folk bytter fra Tesla til noe annet» til «Jeg har byttet fra Tesla til Toyota Avensis».

Fornøyde Tesla-eiere

Skal vi tro «Norsk kundebarometer» er Tesla-eierne blant de mest fornøyde bileierne i Norge. Tesla-eierne er ifølge den undersøkelsen de tredje mest fornøyde bileierne i Norge. Kun slått av Volvo og Toyota, men to plasser foran et annet Bilia-merke, nemlig BMW.

Kjøpe elbil nå eller vente?

I forrige uke skrev vi om ekspertnettstedet Electrec, som ber norske forbrukere tenke seg om to ganger før de kjøper ny fossilbil i Norge i 2019. Årsaken er at elbilandelen av nybilsalget, inkludert ladbare hybridbiler, i år kan nærme seg 70 prosent. I et slikt scenario bør man bekymre seg for den fremtidig bruktverdi på en fossilbil, mener nettstedet.

Frode Hebnes mener folk må gjøre sine egne vurderinger og at bruken avgjøre hvilket bilbehov den enkelte har.

- Selv har jeg en BMW i3 som bil nummer 2, men har også en fossilbil som hovedbil. Blant annet fordi jeg liker å reise til Hemsedal i helgene, sier Hebnes.

35.000 elektriske kilometer i året

En som har merket seg elbil vs. fossilbil-debatten, er Pelle Gangeskar, som forteller han de to siste årene har kjørt 78.000 kilometer med sin Tesla Model X på kryss og tvers i Norge – uten å oppleve de helt store ladeutfordringene.

- Jeg kjører de fleste langturene om vinteren siden vi driver aktivt med ski. Det mange glemmer, er at har man elbil og hjemmelading, så har man «bensinstasjonen» hjemme og starter med full tank hver dag. Jeg har for eksempel på vinteren kjørt fra Hønefoss, der jeg bor nå, til Oppdal på «en tank» uten å fylle underveis. Selv om det er ekstremt, så viser det at elbil til langtur om vinteren ikke er spesielt problematisk, sier Pelle Gangeskar.

Han forteller at når man kjører langtur med barn, så ønsker man seg uansett en pause etter 20-25 mil.

<b>FORNØYD:</b> Tesla-eier, Frode Gangeskar, kjører gjerne langt om vinteren og har ikke opplevd store ladeproblemer så langt.
FORNØYD: Tesla-eier, Frode Gangeskar, kjører gjerne langt om vinteren og har ikke opplevd store ladeproblemer så langt. Foto: Privat

- Tesla har jo forstått dette med at ladeinfrastrukturen må være på plass for at dette skal fungere, sier Gangeskar. Med unntak av noen få steder innerst i Ryfylke, mener han at Tesla er godt dekket i Sør-Norge.

Gangeskar har også erfaring med e-Golf som elbil.

- Man må skille på først og andre generasjon elbiler. Her er helt klart rekkevidden en utfordring. Da jeg kjørte e-Golfen fra Hønefoss til Gardermoen, kom jeg meg ikke hjem uten å lade. Og det å lade en kald e-Golf tar tid. Med Tesla er langkjøring og lading om vinteren en helt annen opplevelse, sier Gangeskar.

Bør alle som skal kjøpe ny bil nå vurdere en elbil?

Ja, men bare dersom du har lademuligheter der du bor, sier Gangeskar.