TOYOTA HILUX

Her er 4x4-legenden som elbil i Norge

Den norske filialen er sertifisert som bilprodusent, og nå kan de bygge om legendariske Hilux til elbil.

Pluss ikon
HILUX: Dette er Tempo 4x4 som er Hilux konvertert til elbil.
HILUX: Dette er Tempo 4x4 som er Hilux konvertert til elbil. Foto: Arctic Trucks
Først publisert Sist oppdatert

Hvordan endte det opp med at du kan kjøpe elektrisk Toyota Hilux av en sertifisert bilprodusent på Solbergmoen midt mellom Hokksund og Drammen?

Vi rykker noen år tilbake. Til 1997. Da forlot kokken Ørn Thomsen hjemlandet Island og flyttet til Geilo for å jobbe som kokk og snekker. Med seg i bagasjen hadde han en Toyota Land Cruiser med 44-tommers dekk. Den vakte ikke rent lite oppmerksomhet. Mindre ble ikke oppmerksomheten når Thomsen tappet luft av de enorme gummipotene slik at Land Cruiseren kunne "flyte" på snøen. Islendingen så er marked i ombygginger av Land Cruiser og Hilux, solgte 44-bilen, fikk med seg landsmannen Eirikur Magnusson og rykket inn i gamle industrilokaler på Brakerøya i Drammen.

LES OGSÅ: Nå er det bevist: Øl er sunt

<b>COCKPIT:</b> Arctic Trucks feirer nye lokaler med elektrisk Hilux i samarbeid med nederlanskeTembo 4x4 e-LV. Arctic Trucks-bossen i Norge, Ørn Thomsen (i sidevinduet) tror det finnes et marked for en elektrisk pickup i anleggsbransjen.
COCKPIT: Arctic Trucks feirer nye lokaler med elektrisk Hilux i samarbeid med nederlanskeTembo 4x4 e-LV. Arctic Trucks-bossen i Norge, Ørn Thomsen (i sidevinduet) tror det finnes et marked for en elektrisk pickup i anleggsbransjen. Foto: Arctic Trucks

20-årsjubileum

I 1998 ble Arctic Trucks Norge AS etablert som en filial av moderselskapet på Island som ble stiftet allerede i 1990, først under navnet Toyota accessories. Arctic Trucks feiret dermed 20-årsjubileum i fjor. Det er nå ettertrykkelig markert ved at selskapet har flyttet ut av de gamle teglsteinsbygningene på Brakerøya og inn i et splitter nytt og moderne industribygg som ligger langs Drammenselv.

LES OGSÅ: Slik blir Audi Q4 e-tron

Arctic Trucks er sertifisert som bilprodusent, og utvalget av biler som tilbys ombygd har økt kraftig siden oppstartet i 1998. Hilux og Isuzu D-Max er de viktigste modellene for Arctic Trucks når det gjelder ombygginger.

GRUVEBIL: For nederlanske Tembo 4x4 e-LV har gruvenæringen vært en viktig kunde.
GRUVEBIL: For nederlanske Tembo 4x4 e-LV har gruvenæringen vært en viktig kunde. Foto: Tembo 4x4 e-LV

Ikke for det sivile markedet

Foreløpig siste skudd på Arctic Trucks-stammen i Norge, er at selskapet nå også kan bygge om Hilux til elbil. Det skjer etter at Arctic Trucks har inngått et samarbeid med nederlandske Tembo 4x4 e-LV som har konvertert Land Cruiser 70 og Hilux for elektriske drift siden 2016.

LES OGSÅ: Test av Surface Laptop 2

Det mulige skåret i gleden er at elektriske Hilux kun er beregnet for anlegg- og industrivirksomhet. Den kan levers med 28 kWh- eller 56 kWh-batteri som gir en rekkevidde på henholdsvis 60 eller 120 kilometer. El-Hilux har 15 kW-lader og det skal ta cirka 2,5 timer å lade batteriet til 80 prosent kapasitet med 240V/32A. En 25 kW-lader i bilen vil bli tilgjengelig senere i år.

TEKNISKE DATA

Maks krefter: 95 kW/125 hk

Maks dreiemoment: 250 Nm

Toppfart: 80 km/t

Maks stigning, grader: 45 %

Batteri: 28 kWh/56 kWh

Rekkevidde: 60km/120 km