Testsamling: Elbiler

De beste elbilene

Hver femte nybil som selges på det norske markedet er nå elektrisk, og andelen er på vei opp. Vi har testet de viktigste elbilene.

ATTRAKTIV: Volkswagen Golf har vært Norges mest solgte bilmodell fra 2008 og fram til i dag. Hittil i år har nesten 70 prosent valgt den elektriske versjonen, e-Golf.
ATTRAKTIV: Volkswagen Golf har vært Norges mest solgte bilmodell fra 2008 og fram til i dag. Hittil i år har nesten 70 prosent valgt den elektriske versjonen, e-Golf. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Volkswagen Golf er Norges soleklart mest solgte bilmodell de siste årene. Faktisk må vi bla oss tilbake til 2007 i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken for å finne sist en annen bilmodell toppet listen. Også det en Volkswagen – familiebilen Passat.

Tesla-feber til tross – det ser ikke ut til at Golf-trenden er i ferd med å snu. Etter årets tre første måneder var Golf Norges soleklart mest solgte bil med 3933 solgte og en markedsandel på 11,1 prosent.

Klikker vi oss inn på salgsstatistikken for Golf, ser vi at mer enn to av tre Golf-kjøpere velger den elektriske e-Golf (67,9 prosent, totalt 2672 solgte). 

Men det er ikke bare Golf som seiler på en elektrisk bølge. Tesla Model S var Norges nest mest solgte bil med 1532 solgte per 31.03.15, mens Nissan Leaf kapret femteplassen med 1082 solgte.

Volkswagens andre elbil, e-Up! ligger også høyt på statistikken med 485 solgte.

Marsmåned var en god måned for Renault og deres elbil Zoe. 228 personer valgte Zoe som sin nye elbil den måneden, mot beskjedne 133 i januar og februar.

Elbilen BMW i3 måtte se seg forbikjørt av Zoe i mars, men er ikke langt bak med 336 solgte i løpet av årets tre første måneder.

SVÆRT POPULÆR: Tesla Model S er enda mer populær nå som den har kommet med firehjulsdrift i versjonen P85D. Over 1500 Model S ble solgt i løpet av årets tre første måneder.
SVÆRT POPULÆR: Tesla Model S er enda mer populær nå som den har kommet med firehjulsdrift i versjonen P85D. Over 1500 Model S ble solgt i løpet av årets tre første måneder. Foto: Petter Handeland

Hvorfor ikke Soul?

Litt overraskende er det at ikke flere velger Kia Soul Electric. Vi testet Soul Electric i november 2014 og skrev følgende: Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp. Terningkast 5.

172 solgte Soul Electric hittil i år er ikke mye å skryte av. Peugeot har faktisk solgt flere iOn, en elbil som har vært på markedet siden 2011, som på lagt nær har like god rekkevidde som Soul Electric, som dessuten har en av markedets beste garantiordninger.

Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig i den norske Kia-importøren, forteller at salgstallet OFV oppgir kun dreier seg om biler som kommer rett fra fabrikk. - Vi tar inn en del biler via andre Kia-importører (gjerne Tyskland). Disse blir regnet som bruktimport selv om bilene er helt nye, sier hun, og anslår at Kia Bil Norge har levert ut cirka det dobbelte av det OFV oppgir.

– Siden lanseringen av Soul Electric i september 2014 fram til i dag, har vi kundesolgt cirka 2200 biler, avslutter hun.

Ingen Ford Focus

UNDERVURDERT: Kia Soul Electric er en artig elbil med god rekkevidde, masse utstyr for pengene og kanskje markedets beste garantiordning. Den kan likevel ikke måle seg med Leaf, Model S og e-Golf.
UNDERVURDERT: Kia Soul Electric er en artig elbil med god rekkevidde, masse utstyr for pengene og kanskje markedets beste garantiordning. Den kan likevel ikke måle seg med Leaf, Model S og e-Golf. Foto: FOTO: Petter Handeland

Videre på salgslisten følger Mitsubishi i-MiEV (samme bil som Peugeot iOn), flerbruksbilen Nissan NV200 og Mercedes B-klasse. Kun to Citroën C-Zero (den siste i i-Miev/iOn/C-Zero-trekløveret) er solgt siden nyttår, mens Ford ikke har solgt en eneste Focus Electric.

Her er våre elbiltester: