Vi har testet Norges mest solgte biler
Førsteplassen ble solgt i tre ganger så mange eksemplarer som bilen på andreplass.

Bilsalget i 2015 kan i grunn oppsummeres med to ord: Volkswagen Golf, og da kanskje først og fremst e-Golf. Mer enn annenhver Golf som ble registrert i løpet av fjoråret var elektrisk, og det bidro til at denne modellen alene hadde en markedsandel på vanvittige 10,9 prosent. Med andre ord var mer enn én av ti nyregistrerte biler i fjor en Golf.
Trendene vi har sett i bilsalget de siste årene fortsetter. Det betyr i grove trekk flere elbiler og hybrider, høyere andel biler med firehjulsdrift og lavere dieselandel. I 2014 ble det registrert drøye 18.000 elbiler her til lands, mens tallet for fjoråret endte på 25.779 - en økning på 42,5% prosent.
På fjorårets topp 10-liste er det tre helektriske biler. I tillegg er brorparten av de solgte Mitsubishi Outlanderne Plugin-hybrider. Også Golf finnes i en slik plugin-versjon, og det ble registrert 2000 slike i fjor
Etternølerne får troen
Anders Hovde er ekspert på bilmarkedet hos TNS Gallup, og mener insentivene er den klare hovedårsaken til det sterke elbilsalget. Han tror heller ikke veksten vi har sett de siste årene kommer til å bremse nevneverdig - med mindre disse fordelene forsvinner.
- Miljøet er et stykke ned på lista for de fleste elbilkjøperne. Selv om noen velger elbil av denne grunnen, er det økonomiske og praktiske viktigere for folk flest, sier han til Klikk.no.
I tillegg mener Hovde at en kombinasjon av generelt treg utskiftningstakt i bilparken og det faktum at elbilene har vært her en stund bidrar til å løfte salget.
- Nordmenn bytter ikke bil så veldig ofte, men når de gjør det synes mange det er fint å kjøpe en bil på “Tax-free”. I tillegg ser mange av etternølerne at bilene faktisk fungerer til deres bruk, og dermed velger en elbil neste gang de bytter bil.
I lista under finner du tester av de ti mest solgte bilene sortert etter salgstall.