Test: Volkswagen Golf GTE, 2015

Kombinerer sport og miljø på en enestående måte

Volkswagen er sjelden først ute, men når de først lanserer noe nytt, er det alltid godt gjennomarbeidet. Nå er hybriden Golf GTE her.

Først publisert Sist oppdatert

Det har vært stort fokus på elbil den siste tiden. Kanskje ikke så rart, for stadig flere velger nettopp elbil som sin nye bil. For mange er det et fornuftig valg, og så lenge insentivene er så fordelaktige som de er, er det lett og forstå hvorfor så mange velger nettopp det. Hittil i år har 70 prosent av Golf-kjøperne valgt den elektriske e-Golf.

Men elbil passer ikke for alle. Ikke alle kan leve med rekkevidde-begrensningen elbilene har, og det finnes fortsatt de som liker at det brummer under panseret. For slike folk kan hybrid helt klart være tingen.

2015 er ikke bare elbilenes år, det er hybridenes år. Hybridnyhetene – spesielt ladbare hybrider – står i kø, og vi kan glede oss til mange spennende biler med gode ytelser og lavt forbruk. Biler som kan kjøres på strøm i flere mil, før de veksler om og fortsetter som vanlig hybrid – det beste fra to verdener. Og jaggu fikk ikke hybridene en hjelpende hånd i form av en liten avgiftslettelse på statsbudsjettet for 2015, så nå for du mer for pengene enn tidligere om du velger hybrid i stedet for bil med vanlig forbrenningsmotor.

Et eksempel er Audi A3 e-tron som vi lot oss imponere og fascinere av. «Her får du 204 hestekrefter til prisen av 125», skrev vi etter å ha testet den tidligere i år. Og nå er den dens tekniske tvilling, Golf GTE, her. 

Kjøreegenskaper: 5

Vi har ved flere anledninger gitt Golf godt skussmål for kjøreegenskaper, og ikke uventet følger Golf GTE i samme spor. Den er rett og slett en herlig bil å kjøre.

For ikke bare er den lettkjørt og velkjørende, men den er trygg og forutsigbart uansett underlag. Vi kjørte GTE mens det enda var snø i høyden og fikk kjent på bilens egenskaper på alt fra tørr asfalt til våt asfalt, grus og på snødekte veier – noe den takler med stor ro og presisjon.

Likevel holder det ikke til toppkarakter. Grunnen er at GTE ikke er så sportslig som håpet på forhånd og som forventet. GTE er like lettbeint og kjapp i vendingene som for eksempel GTI. Ei heller som en vanlig Golf 1,4 TSI. GTE er for all del velkjørende og tåler å bli kjørt hardt, men fjæringen (og ikke minst dekkene, myke Nokian vinterdekk) klarer aldri å skjule at GTE er en hel del tyngre enn en vanlig Golf.

GTE leveres som standard med et fjæringsoppsett tilsvarende det vi finner i vanlig Golf, men som er tilpasset for å takle den ekstra vekten. Dette oppleves ganske stivt på dårlig vei, uten å gi utpreget sportslig følelse. GTE føles faktisk mer voksen og gir mer storbilfølelse enn vanlige Golf.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Du kan få adaptiv understell som automatisk regulerer demperne til sportsmodus i GTE-modus (knapp ved girspaken), mens differensialen er den samme XDS-differensialen som i andre Golf’er.

RÅKJAPP: Den ekstra vekten merker vi lite til i våre akselerasjonsmålinger. GTE klokker inn på 3,8 og 4,9 sekunder i intervallene 60-100 og 80-120 km/t.
RÅKJAPP: Den ekstra vekten merker vi lite til i våre akselerasjonsmålinger. GTE klokker inn på 3,8 og 4,9 sekunder i intervallene 60-100 og 80-120 km/t.

Motor: 5

Drivlinjen i Golf GTE er den samme som i hybriden Audi A3 e-tron, en 1,4-liters bensinturbomotor med drahjelp av en elmotor montert mellom motoren og girkassa – den lynkjappe, sekstrinns DSG dobbelklutsjkassa til Volkswagen.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 8,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 63
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,45

Systemet jobber sømløst og fungerer utmerket. Her får du meget gode ytelser, lavt forbruk, utrolig fleksibilitet og lettkjørthet og mange hestekrefter for pengene.

Batteripakken i GTE er på langt nær like stor som i den elektriske e-Golf, men stor nok til en oppgitt elrekkevidde på 50 kilometer. Ved normal landeveiskjøring i såkalt «e-mode», kommer vi mellom 30–35 kilometer før batteriet er tomt og bilen veksler over til bensindrift. 

I tillegg til elektrisk drift (E-mode), har GTE i likhet med A3 e-tron tre hybridinnstillinger. Den går automatisk til «Battery Hold» (tar vare på energien lagret i batteriet), men du kan også velge «Hybrid Auto» (bruker av energien i batteriet i kombinasjon med bensinmotor).

I «Battery Charge» bidrar bensinmotoren aktivt til å øke energinivået i batteriet, en funksjon i første rekke ment for å kunne kjøre gjennom en nullutslippssone uten å stoppe for batterilading først.

Når du slipper gasspedalen, vil drivverket i hovedsak kobles ut, og bilen triller av gårde. Det er først når du bremser, eller skifter til sportsmodus i girkassen, at du regenerer energi til batteriet.

Det hele virker ganske smidig, men du merker noen rykk og vibrasjoner når de to motorene kobler ut og inn.

Ytelser: 6

De to motorene yter henholdsvis 150 og 75 hestekrefter. Som i andre hybrider kan ikke hestekreftene legges sammen, da de spiser noe av hverandre. Totalen er 204 hestekrefter, noe som er mer enn nok til å sette god fart på GTE.

På ren eldrift har du nok krefter til å henge med i normal trafikk (toppfarten er begrenset til 130 km/t), og skulle du brått trenge mer, hiver bensinmotoren seg på om du trykker gassen i bunn.

Under hybriddrift har du god kombinert effekt, og det er sjelden du trenger å bruke mer enn halv gass for å oppleve småfrisk akselerasjon.

Ifølge Volkswagen skal GTE sprinte fra 0–100 km/t på 7,6 sekunder. Vi prøver å måle dette, men grepet i de smale, myke vinterdekkene er ikke godt nok til at vi får til en måling uten hjulspinn og blir strupet av antispinn. Likevel lyser 8,2 sekunder mot oss på målerdisplayet.

Vi kjører også akselerasjonsmålinger i intervallene 60–100 og 80–120 km/t, og GTE gjør helt klart en god figur med 3,8 og 4,9 sekunder. Til sammenligning gjør en VW Golf GTI samme øvelsen på 3,4 sekunder, mens en Audi A3 1,8 TFSI med 180 hk bruker 4,1 sekunder. Ikke så mye å spore av de ekstra kiloene her, med andre ord.

KJØRER BRA: Golf GTE er en velkjørende og artig bil, men den ekstra vekten (300 kg) gjør at den ikke føles like lettbeint som en vanlig Golf. Spesielt ikke med myke vinterdekk på tørr asfalt.
KJØRER BRA: Golf GTE er en velkjørende og artig bil, men den ekstra vekten (300 kg) gjør at den ikke føles like lettbeint som en vanlig Golf. Spesielt ikke med myke vinterdekk på tørr asfalt. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Volkswagen er ikke kjent for å gjøre store designmessige krumspring. De holder som oftest en nøytral og nøktern linje. Det har de også gjort med GTE, som foruten GTE-merkene foran og bak, lett kan forveksles med en vanlig Golf til man går GTE grundigere etter i sømmene.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 8,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 63
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,45

I tillegg til for- og bakfanger med sportsligere design i form av større luftinntak (foran), har GTE den samme linjen som GTI fra ytterkant av frontlyktene og gjennom grillen. I GTE er den blå og ikke rød, og signaliserer på typisk Volkswagen-vis at GTE er et mer miljøvennlig valg enn GTI (BlueMotion).

Doble eksosenderør vitner om at det bor noe ekstra under panseret i GTE, som har barske aluminiumsfelger og blålakkerte bremsekalippere.

Interiør: 5

Gang på gang har vi skrytt av interiøret i Golf. Volkswagen er flinke til å få folk til å trives, både bak rattet og ellers i kupeen. Det har med helhetsinntrykket å gjøre – sittestilling, oversikt, brukervennlighet, kvalitetsfølelse og ikke minst interiørdesign. Ting er gjort ordentlig.

I likhet med eksteriøret, kjører Volkswagen en klar GTI-inspirert linje også for interiøret. Sportssetene er de samme som i GTI, altså i rutet stoff (standard) eller skinn (ekstrautstyr). Det samme er sportsrattet og girspakmansjetten som har blå sømmer i stedet for røde.

Plassforholdene i kupeen er like i GTE som i vanlige Golf, altså blant de rommeligste i kompaktklassen. Bagasjerommet, der bensintanken er plassert høyere enn vanlig på grunn av batteripakken under baksetet, er ikke like dypt i GTE, som har 272 liter bagasjeromsvolum mot 380 i Golf (produsentens egne tall).

TOPPKLASSE: Førermiljøet er - som det pleier å være i Volkswagen-sammenheng - akkurat slik vi vil ha det. Ergonomi, brukervennlighet og kvalitetsfølelse er i toppklasse.
TOPPKLASSE: Førermiljøet er - som det pleier å være i Volkswagen-sammenheng - akkurat slik vi vil ha det. Ergonomi, brukervennlighet og kvalitetsfølelse er i toppklasse.

Komfort: 4

De skinnkledde sportsstolene i GTE gir meget god sittekomfort og har all den støtten man ønsker og trenger både i siden og under lårene. Ergonomien for fører er meget god, samtidig som brukervennligheten til bilens systemer er i toppklasse.

Men, det er faktisk litt støy i Golf GTE, hvor vi måler 69,7 desibel ved førerplass i 100 km/t. Det er nokså høyt i en til dels påkostet bil med myke, piggfrie vinterdekk.

Fjæringen, som er tilpasset den ekstra vekten, er etter vår mening i stiveste laget. Greit nok ved aktiv kjøring, men en anelse for stivt på langtur. I GTEs forsvar, skal det sies at testen fant sted på verst tenkelig tidspunkt (vinterens telehiv hadde enda ikke lagt seg), men spesielt på korte, brå ujevnheter burde fjæringen ta brodden av skarpe ujevnheter i større grad.

Sikkerhet: 5

Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode:

For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 % score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 %, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 %.

I kommentarene til testen framhever EuroNCAP solid karosseristruktur og god beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med barriere. Fullt så bra går det ikke i sidekollisjon med stolpe. Der betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.

Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer, noe som blir stadig mer vanlig i denne bilklassen.

Som ekstrautstyr i GTE får du både adaptiv cruisekontroll (fungerer utmerket) og filvarsler/filholder.

IKKE PÅVIRKET: Plassen i kupeen er den samme i GTE som i vanlige Golf. Det vil si blant de beste i kompaktklassen.
IKKE PÅVIRKET: Plassen i kupeen er den samme i GTE som i vanlige Golf. Det vil si blant de beste i kompaktklassen.

Pris/utstyr: 5

Selv om Golf GTE er en kostbar kompaktklassebil, gir den uten tvil mye bil for pengene. Grunnen er at du ikke betaler avgift for den ekstra motorkraften i elmotoren. Du får med andre ord mer effekt for samme pris.

Et dykk i prislista avslører at GTE kun koster 4300 kroner mer enn Golf 1,4 TSI DSG (150 hestekrefter) Highline. Du får altså 54 hestekrefter og 100 Newtonmeter ekstra til «samme pris». Det er et godt salgsargument.

Grunnprisen på GTE er 338 200 kroner. Testbilen var lesset med ekstrautstyr som skinninteriør til 18 300 kroner, lakk med perlemorseffekt til 7600 kroner, parkeringsvarmer til 7600 kroner, 8 toms navigasjon med touchskjerm til 18 300 kroner og mer til, og bikket så vidt 400 000 kroner.

Er du litt mer selektiv, er vi sikre på at du triller ut av forhandlerens lokaler med en godt utstyrt bil for rundt 370 000 kroner.

Generelt sett har Golf tålt tidens tann godt, vært lite plaget av tekniske problemer og holdt seg godt i verdi, og framstår som relativt trygg investering.

Forbruk: 5

Golf GTE har oppgitt forbruk og cO2-utslipp på 0,17 l/mil og 37 gr/km. Det er lavt, og ekstremt lavt tatt ytelsene i betraktning. Men som hybrider flest, er det faktiske forbruket mye høyere. Bilene i dag er optimalisert for å oppnå så lavt forbruk og utslipp som overhodet mulig i EU-syklusen, som ikke på noen måte kan sammenlignes normal bilkjøring.

I vår faste forbrukstest, en 20 mil lange runde i variert norsk terreng, der vi stiller til start med fulladet batteri, ruller GTE de første 29 kilometerne på ren eldrift. Derfra og ut lar vi systemet jobbe på egen hånd.

Ikke uventet stiger forbruket jevnt og trutt, og ved endt runde tanker vi opp 8,95 liter. Det tilsvarer et forbruk på 0,45 l/mil, noe som er et meget godt resultat. Vi snakker tross alt om en bil på 1500 kilo med svært gode ytelser.

Vi tester også forbruk ved normal pendlerkjøring på motorvei. På en strekning på 50 kilometer, nøyer GTE seg med et forbruk på rundt 0,2 liter per mil.

Vi hadde ikke anledning til å ta med Golf GTE på en skikkelig langtur, men det gjorde vi med Audi A3 e-tron, hvor snittforbruket lå rundt 0,6 l/mil etter 55 kjørte mil.

VESENTLIG MINDRE: På grunn av batteripakken sitter bensintanken høyere montert i GTE. Oppgitt bagasjeromsvolum er kun 272 liter, mot 380 liter i Golf.
VESENTLIG MINDRE: På grunn av batteripakken sitter bensintanken høyere montert i GTE. Oppgitt bagasjeromsvolum er kun 272 liter, mot 380 liter i Golf.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Med GTE klarer Volkswagen å fylle hullet mellom den elektriske e-Golf og Golf med tradisjonelle forbrenningsmotorer på mesterlig vis. Du får rett og slett mer for pengene om du velger GTE enn om du velger en normal Golf. Da er det nok mange som kan ta til takke med et mindre bagasjerom.

Med på kjøpet får du også lavere kjørekostnader, for så lenge du har lademulighet og ikke kjører mange mil mellom hver lading, kan du kjøre GTE nesten utelukket på strøm fra stikkontakten. Og er du i godlune, ja så har du 204 hestekrefter å rutte med.