Biltest

Test: VW e-Golf facelift - så langt går den egentlig

VW hevder deres nye elbil går 300 km. Vi har testet.

Pluss ikon
STØRRE BATTERI: e-Golf blir nå endelig levert med lenger rekkevidde.
STØRRE BATTERI: e-Golf blir nå endelig levert med lenger rekkevidde.
Først publisert Sist oppdatert

Den elektriske utgaven av e-Golf er Norges mest solgte bilmodell. Rundt 20.000 av bilen går på norske veier, noe som utgjør nesten halvparten av alle 7. generasjon Golf.

Det at e-Golf ikke forsøkte å være "sær elbil" som på død og liv skulle skille seg ut, men bare var en elektrisk utgave av Golf, gjorde den ekstra attraktiv.

Men som med så mange andre elbiler på markedet har rekkevidden vært knapp. På papiret har VW hevdet at bilen skulle gå 19 mil, mens realiteten var 10-15 avhengig av årstid.

Sterkere konkurranse

Siden den gang har konkurransen strammet seg til. Nissan oppgraderte Leaf til 250 km, Hyundai har kom med sin 280 kilometers Ioniq, BMW slo til med 300 km på oppgraderte i3 og Renault dundret til med 400 km på Zoe. Og for å gjøre verden virkelig sur, kom Opel med 520 km på Ampera-e.

VW lovte i fjor å svare med å oppgradere e-Golf til 300 km rekkevidde. Men stemningen sto neppe i taket hos den norske importøren da de fant ut at prisen ble nær identisk Opel Ampera-e som har 70% lenger rekkevidde.

Nå har det vist seg at Opel ikke klarer å levere noe i nærheten av nok av bilen fordi dette er en såkalt «compliance car» som fabrikken ikke er særlig interessert i å produsere, og Renault Zoe er billig fordi den oppleves billig. Dermed er plutselig e-Golf langt mer interessant enn vi hadde trodd på forhånd.

Nyhetene

Side3 har tidligere skrevet om hva som er nytt i den såkalte facelift-versjonen av Golf. Hvis du ønsker å vite mer om de generelle endringene, kan du lese denne saken:

Men for e-Golf konkret er det tre nyheter som er spesielt viktige:

Du kan nå fylle på mer strøm på e-Golf enn tidligere.
Du kan nå fylle på mer strøm på e-Golf enn tidligere.
  • Batterikapasiteten er økt fra 24 til 36 kWh - og dermed er teoretisk rekkevidde økt fra 190 til 300 km
  • Effekten i elmotoren er økt fra 85 til 100 kW effekt (115 til 136 hestekrefter), som reduserer 0-100 tiden fra 10,4 til 9,1 sekunder
  • Bilen er utstyrt med "CarNet", som skal gi mer intelligente rekkeviddeberegninger

På vår testbil var dessverre ikke CarNet aktivert, så denne funksjonen har vi ikke fått testet.

Motoreffekten er økt fra 85 til 100 kW.
Motoreffekten er økt fra 85 til 100 kW.

Hvor langt går den?

VW hevder at den nye e-Golf skal kunne gå 300 km ifølge den totalt urealistiske NEDC-testen. Ikke bare er denne testen urealistisk, men det varierer voldsomt hvor stort avviket er fra bil til bil. Hyundai og Tesla ser ut til å ligge mye nærmere denne rekkevidden i praksis enn for eksempel BMW og Renault.

Som vanlig la vi derfor ut på en tur fra Oslo til Töcksfors i Sverige, som er et ganske klassisk harryhandelsted. Vi har tidligere med nød og neppe klart å kjøre turen med både Zoe, i3 og Ioniq - mens Leaf ikke taklet turen.

Vi la ut på testen i det som må omtales som helt optimale forhold: Temperatur rundt 20 grader og halvskyet vær. Dette fjerner behov for både varmeapparat og aircondition.

Vi satt bilen i Eco+, som begrenser aircondition-effektiviteten og begrenser bilen til 95 km/t på speedometeret (i praksis ca 90 km/t) - og kjørte ellers som vi ville gjort på en slik tur. Bilens batterier ble fulladet dagen før.

Da vi startet turen mente bilen at vi skulle klare å kjøre 271 km, basert på tidligere forbruk. Etter en tur på 109 kilometer kom vi frem til handlesenteret, med en gjenværende rekkevidde oppgitt til 168 gjenværende rekkevidde.

Det var dermed ikke med spesielt høy puls vi startet på turen tilbake til Oslo. Hele veien så det ut til å gå med solid margin.

Da vi passerte Operatunnelen, fant vi ut at vi hadde igjen såpass mye strøm, at det var på tide å legge opp til en omvei for å komme hjem. Vi fortsatte derfor ned til Sandvika og oppover E16, før vi kjørte småveier tilbake mot Røa.

Etter hvert som rekkevidden ble stadig mindre, kom det opp nye meldinger om at både ytelse og aircondition ble deaktivert, uten at vi i praksis la merke til det i Eco+.

Vel hjemme hadde vi tilbakelagt 241 km, og hadde fortsatt igjen 17 km rekkevidde - altså totalt nesten 260 km. Noe mer kunne nok vært mulig å presse ut, ved å kjøre enda mer økonomisk - men samtidig hadde vi helt optimale kjøreforhold.

Etter 241 km kjøring, hadde vi fortsatt igjen 17 km rekkeveidde.
Etter 241 km kjøring, hadde vi fortsatt igjen 17 km rekkeveidde.

Til sammenligning kom vi 217 og 225 km med henholdsvis Hyundai Ioniq og BMW i3. Det er riktignok vikitig å understreke at dette var på vinteren, uten varmeapparat aktivert.

Vi ser derimot frem til å teste bilen på vinterstid, for å se hvor langt vi da kommer.

Det nye heldigitale instrumentpanelet.
Det nye heldigitale instrumentpanelet.

Fortsatt en god Golf

Utover rekkevidden, fremstår den oppgraderte e-Golf som en litt bedre bil enn tidligere. Den har blitt litt tyngre, men har til gjengjeld fått betydelig mer krefter. Dette gjør bilen mer kjøreglad - selv om bilen fortsatt står litt tilbake for i3 og Ampera-e i effekt. Komforten er beholdt og støynivået er også bra.

Hvis du vipper girspaken til høyre eller venstre, justerer du hvor hard motoren skal være på regenerering.
Hvis du vipper girspaken til høyre eller venstre, justerer du hvor hard motoren skal være på regenerering.

Dessuten er e-Golf en av de mer "allrighte" elbilene å kjøre, blant annet på grunn av sin 4-trinns styring av strømregenerering som enkelt styres fra girspaken.

Interiøret er oppgradert med blant annet det heldigitale instrumentpanelet og den forbedrede infotainmentløsningen med Apple CarPlay og Android Auto-støtte. Vi er ikke i tvil om at e-Golf nå tilbyr det aller beste interiøret av sammenlignbare elbiler.

Bakseteplassen er som på andre Golfer, og bagasjeplassen er faktisk en anelse bedre enn på Golf GTE.

Det er litt plass under gulvplaten i bagasjerommet, men som regel blir ladekablene liggende og ta litt plass. Dessverre er ikke e-Golf tilgjengelig i stasjonsvognutgave.
Det er litt plass under gulvplaten i bagasjerommet, men som regel blir ladekablene liggende og ta litt plass. Dessverre er ikke e-Golf tilgjengelig i stasjonsvognutgave.

Dessverre har ikke VW tatt seg bryet med å oppgradere hurtigladingen på bilen. Med 40 kW hurtiglader, legger bilen seg 10 kW lavere enn Ampera-e. Til gjengjeld har bilen støtte for lading på 13 ampere på vanlig stikkontakt, mens Ampera-e bare klarer 10 ampere.

Mens Ampera-e stopper på 10Amp på vanlig ladekontakt, kan e-Golf utnytte kapasiteten bedre.
Mens Ampera-e stopper på 10Amp på vanlig ladekontakt, kan e-Golf utnytte kapasiteten bedre.

Mest attraktive rimelige elbil

Med nye e-Golf har VW sørget for at de beholder grepet om elbilmarkedet i Norge. Vi var overbeviste om at Ampera-e skulle ta innersvingen på e-Golf, men Opel har gjort seg til en parantes i elbilmarkedet ved å ha uakseptabel leveringstid.

Hvis vi likevel tar sammenligningen direkte, tilbyr Ampera-e betydelig mer rekkevidde for pengene - og også raskere hurtiglading - mens Golf tilbyr det som er «godt nok» for de fleste. Ampera-e er også hakket sprekere.

e-Golf er på sin side en mer komfortabel bil å kjøre, og har også et bedre interiør.

VW e-golf facelift (300 km)

Motor: Elmotor
Effekt: 100 kW / 136 HK  v/ 1 RPM
Dreiemoment: 290 Nm v/1 RPM
Girkasse: 1-trinn
Batteri: Li-ion, 35,8 kWh
Oppgitt rekkevidde (NEDC): 300 km
Hurtiglader: 40 kW
Drift: FWD
Størrelse: 4270/1799/1473 mm
Egenvekt: 1540 kg
Bagasjeplass: 341/1231 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 150 km/t
0-100: 9,1 sekunder
Oppgitt forbruk: 1,66 kWh/mil

Modell: 299.300 kroner (OVF)
Testbil: Ca 340.000 kroner

Det gode

  • Oppleves på alle måter som en vanlig Golf, bare med elmotor
  • Har fått en rekkevidde som holder for de fleste
  • Interiøret er klasseledende
  • Lavt støynivå
  • Svært komfortabel
  • Er faktisk mulig å få tak i - selv om ventetiden er 4-6 mnd
  • Støtte for 13 ampere fra vanlig stikkontakt

Det dårlige

  • Kun 40 kW hurtiglader
  • Ikke tilgjengelig i stasjonsvognutgave
  • Elmotoren kunne vært enda sprekere

Det grusomme

  • Dyr sammenlignet med Ampera-e