Prøvekjørt: Opel Mokka-e
Trauste onkel Opel er blitt den kule fetteren fra Berlin
Med Mokka-e er Opel mer oppkvikkende enn på lenge.
Beskyldingene om mann med hatt-bil har vært mange når det gjelder Opel. Selv svært hvasse biler fra OPC har ikke kunnet bøte på det.
– Opel falt litt bakpå, erkjenner Reidar Holtedahl, merkesjef i Opel.
– Veldig mange kjenner Opel, men kanskje ikke så mange av modellene fra de seneste årene, sier Stein Pettersen, PR og informasjonssjef i Opel og Citroën.
Men det er en ny vår i Opel. Sensommeren 2017 ble Opel Automobile GmbH solgt av General Motors til Groupe PSA. På dette tidspunktet hadde Opel og PSA allerede samarbeidet i fem år, og et av de første resultatene var kompakt-SUV-en Grandland X, som deler EMP2-plattformen med blant andre Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross og DS 7.
Mokka-e er på CMP-plattformen som den deler med Citroën ë-C4 og Peugeot e-208. Opel Corsa-e er også fundamentert på CMP.
Overgangen til PSA betyr tilgang på flere elektriske plattformer, og at Opel beveger seg fra å være den trauste, tyske onkelen til å bli den kule, men sympatiske fetteren fra Berlin - fortsatt med en god dose Rüsselheim i DNA-et. For selv om Opel er blitt fransk, så har tyskerne fortsatt sitt å si. Opel skal i størst mulig grad bygges i Tyskland, bilene skal testes på Nürburgring og på Opels eget testsenter i Rodgau-Dudenhofen.
Les også (+): Test Citroën ë-C4 - Komfortnivået ligger langt over det prislappen skulle tilsi
Kortere, men kulere
Mokka har vært med oss siden 2012, og siden introduksjonen av den litt høye og stutte modellen for ni år siden er det solgt cirka 6000 biler. Nye Mokka er en langt friskere og frekkere versjon enn forgjengeren. Ingen kan beskylde Mokka-e for å være sedat.
At fronten skal være inspirert av legenden Manta A, sier sitt om hva Opel vil formidle. Det er mulig potensielle eiere vil bruke plagg på hodet, men da i form av en fancy lue eller en tidsriktig sixpence.
Mokka-e er 415 centimeter lang og 153 centimeter høy. Det betyr at Opel har kuttet 13 centimeter i begge retninger. Med korte karosserioverheng, ett hjul i hvert hjørne, fete 18-tommersfelger og lakk i to farger (tak og panser fås i svart som på gamle rallybiler), har veien fra konseptversjonen til produksjonsbilen vært meget kort.
Les også (+): Test: Peugeot e-2008, DS3 e-Tense, Peugeot e-208 og Opel Corsa-e
Mokka-e er også første Opel med selskapets nye designspråk. Både nye Crossland og Astra vil komme med mange av de samme elementene. Mellom hovedlysene det en plassert en ripefri kunststoffskjerm. Det er den som skal minne om Manta A. Mokka-e kommer med LED-lys som standard, men for 5900 kroner kan du oppdatere til blendingsfrie LED matrix-lys.
Mokka-e er lagd av PSA-deler, men Opel har likevel greid å gjøre bilen tysk. Som for eksempel oppsettet av fjæring, dempere og styring, som gjør at Mokka kjører akkurat slik den ser ut. Den er kvikk i reaksjonen og styringen er følsom og presis. Setter du den i Sport-modus blir den merkbart kvikkere i reaksjonen samtidig som styringen blir hakket strammere. Opel er fortsatt Opel, bare kulere.
Rekkevidde og lading
Batteriet er på 50 kilowattimer, motoren yter 136 hestekrefter og rekkevidden er oppgitt til 324 kilometer (WLTP). Mokka-e er utstyrt med varmepumpe. Vi fikk testet Mokka-e noen timer på en kald onsdag da termometeret lå rundt null. Vi kjørte på ingen måte spesielt fornuftig, og fikk et forbruk på 2,08 kWh/mil og en estimert rekkevidde rundt 210 kilometer.
Takket være støtte for 100 kW hurtiglading, kan 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter. Mokka-e kommer standard med 7,4 kW ombordlader, men kan fås med 3-fas 11 kW ombordlader (5000 kroner) Med veggboks (15 950 kroner) skal du da kunne lade 100 kilometer på 90 minutter.
Detox-kur
Opel har lagt ned omtanke i detaljarbeidet. Bagasjeromsgulvet er dobbelt, og fint kledd med stoff. Panseret blir stående oppe av seg selv takket være to gassdempere, og luken til ladeporten er stor og solid. Innvendig er instrumenter og multimediesystemet fordelt på to skjermer som til sammen utgjør 22 tommer, cirka 50 centimeter. Instrumentdisplayet er på 12 tommer, mens berøringsskjermen er på 10 tommer.
Skjermene er standard på de to høyeste utstyrsnivåene GS Line Pack og Ultimate. På de to laveste utstyrsnivåene, Edition og Elegance, er instrumentpanel og berøringsskjerm på syv tommer hver. Apple CarPlay og Android Auto er standard, unntatt på lavest utstyrsnivå.
Skjermenes plassering og oppsett er basert på et ideal som Opel har kalt detox, som i dette tilfellet dreier seg om å fokusere og rydde unna overflødighet. Oppsettet skal i tillegg være autobahn-proof. Det er en selvfølgelighet i Tyskland at man skulle kunne betjene skjermene uten unødig risiko selv om man holder høy hastighet på autobahn.
Les også: Her finner du alle våre ferskeste elbil-tester
Selv om skjermene dominerer dashbordet, så har Opel beholdt hurtigknapper og egen bryter for lydvolum. I tillegg kan funksjoner som lyd styres med knappene på rattet. Klima betjenes også helt og fullt med knapper. Enkelt og greit.
Midtkonsollen er utstyrt med smart utformede koppholder og plass til mobilen med sklisikker matte. Materialvalget er er greit, med noe hardplast i pianolakk. Et lite ankepunkt er at stemningen er litt kullgruve.
Den forfriskende grønnfargen i eksteriøret kunne gjerne ha smittet noe over på interiøret. Opel satser på gode seter, og setene i Mokka-e er intet unntak.
Mye komfort- og sikkerhetsutstyr er også standard, men du opp på de høyeste utstyrsnivåene for å få adaptiv fartsholder med kø-funksjon samt automatisk filholder, som posisjonerer bilen midt i kjørebanen, inkludert i prisen.
Noe plassvidunder er Mokka-e ikke. Rett nok har den beholdt det meste av forgjengerens bagasjeromsvolum (300 til 1060 liter), men en fullverdig bil for fire voksne er den ikke. Ifølge Opel er det heller ikke poenget med Mokka – den som trenger mer plass, skal heller se på Crossland. Den som skal ha den kuleste bilen, kjører Mokka-e.
TEKNISKE DATA
Opel Mokka-e
Motor: Elmotor, plassert foran
Drivlinje: Forhjulsdrift, ett gir
Effekt, hk: 136
Dreiemoment, Nm: 260
Batteri, kWt: 50
L/B/H, cm: 415/179/153
Akselavstand, cm: 256
Bakkeklaring, cm: 19,4
Egenvekt: 1523 kg
Bagasjeromsvolum: 310–1060 liter
Standard dekkdimensjon: 215/55R18
0–100 km/t: 9,0 sekunder
Toppfart: 150 km/t
Forbruk: 1,74 kWt/mil
Rekkevidde: 324 kilometer
Pris: Fra 279 900 kroner
Pris, testbil: 331 900 kroner (topputstyrt Ultimate)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr