prøvekjørt: mercedes-benz eqc 400 4matic
Den beste nyheten handler for en gangs skyld om pris og utstyr
Kan trekke 1,8 tonn og har typisk Mercedes-komfort. Men noen svakheter kommer vi ikke utenom.
Det er en av de maidagene du må dobbeltsjekke kalenderen. Er det virkelig ikke mars måned? En stiv bris fra nord feier iskalde sluddbyger innover flyplassen på Eggemoen. Her har Mercedes plassert sin «product hub» under verdenslanseringen av elbilen EQC 400 4Matic.
Lagt til Norge på grunn av vår langt fremskredne tilrettelegging for elektrifisert transport på fire hjul. Ikke det milde klimaet. Vi får håpe det elektriske showcaset varmer de utenlandske gjestene mer enn nordavinden.
Prestisje-SUV
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic er nest siste bil ut i det store elektriske SUV-slippet fra de fire prestisjeprodusentene. Først ut var Jaguar med I-PACE høsten 2018, så kom Audi e-tron i mars 2019, mens vi fortsatt venter på BMW iX3 med planlagt lansering i 2020.
I forhold til Audis voldsomme hausing av e-tron, har Mercedes gått mer stille i dørene når det gjelder EQC. Om ikke annet blir fallhøyden mindre.
Solide kraftresursser
Den første etappen går på E16 fra Gardermoen til Eggemoen ved Hønefoss. Værmeldernes dystre spådom om vinterføre i denne delen av Østlandsområdet slår heldigvis ikke til. Det er våt asfalt som gjelder under sommerdekkene.
Dommedagsprofetiene har i det minste en positiv effekt: Den vanligvis tungt trafikkerte strekningen har vi nesten for oss selv. En og annen værskremt bilist i 60 km/t gir anledning til å kjenne på forbikjøringskreftene. De er som ventet elbiltypiske, med umiddelbar respons og solide kraftressurser.
To elmotorer med 408 hk
300 kW/408 hk og 760 Nm har du til disposisjon fra de to elmotorene. Det gir den snaut 2,5 tonn tunge bilen en 0-100 km/t-akselerasjon på 5,1 sekunder. Ikke klasseledende, men for alle praktiske formål mer enn nok på norske veier.
Det kalde været passer perfekt til å sette forbruk og rekkevidde på prøve. Alle med en smule elbilerfaring i Norge vet hvilke innhogg kulde og tunge kjøreforhold kan gjøre i rekkevidden.
Rekkevidde og forbruk
Vi ruller inn på Eggemoen med 3 kWhR per mil på forbruksmåleren og synes det er i meste laget.
En kjapp oppklaringsrunde avdekker at Mercedes fortsatt kjører samme forbrukspolicy som med B-klasse: Bilen viser ikke det reelle forbruket under kjøring, men inkluderer et estimert ladetap på 15 %.
Vi liker ikke å bli minnet om det, men noe av strømmen fra hjemme- eller hurtiglader forsvinner altså på vei til batteriet.
Ærlighet varer lengst, synes å være mantraet i Stuttgart. At du kan bli en smule forvirret – for eksempel ved at forbruket tilsier kortere rekkevidde enn bilens rekkeviddemåler – får vi håpe er en forbigående tilstand i EQC-eierens liv.
Uansett – når vi har kjørt dagens tilmålte 160 km viser kalkulatoren at kjøreforbruket ligger rundt 2,5 kWh per mil etter at ladetapet er trukket fra. Med bilens 80 kWh netto batterikapasitet er den teoretiske rekkevidden 32 mil. Ved bruk av 80 % batterikapasitet ville vi kommet rundt 26 mil.
Sett opp mot erfaringene fra testkjøringen i vinter av Jaguar I-PACE (1,9 til 2,6 kWh/mil) og Audi e-tron (2,0 til 2,8 kWh/mil) legger EQC 400 4Matic seg dermed i den øvre delen av forbruksområdet.
Fasit får vi komme tilbake til på høstparten, når produksjonsutgaver av EQC kan sammenlignes direkte med konkurrentene under like kjøreforhold.
Syklisten i veien
Flystripa på Eggemoen gir mulighet for å kjenne på de aktive sikkerhetssystemene i bilen. Kort fortalt går det ut på å vise at hvis du treffer noe eller noen, er det hvert fall ikke bilens feil.
Premien til dagens tapreste (og sannsynligvis kaldeste) går til mannen på sykkel som tråkker rundt i kulingen for å vise at EQC oppdager syklister på alle bauger og kanter.
Ladekapasitet
Returen til Oslo går på E16 med innlagt ladestopp ved Ionitys hurtigladestasjon på Vik. Tross det kjølige været tråkker laderen umiddelbart til med 95 kW ved 30 % på batteriet.
Når vi plukker opp bilen en drøy halvtime senere har vi 86 % batterikapasitet og Ionity-laderen dytter fortsatt på med 47 kW. Ifølge Mercedes ladeekspert er de maksimale 110 kW noe man bare vil se i kortere perioder av en typisk hurtigladesyklus.
Mercedes-komfort
Valget av E16 for hoveddelen av ruta tilsier at vi ikke får mulighet til å kjenne på de eventuelle dynamiske kvalitetene EQC måtte besitte. I stedet får vi føling med en utmerket komfortfølelse.
Disse veistrekningene har typisk grov norsk asfalt, ofte med dundrende dekkstøy som konsekvens. Den uteblir nesten fullstendig i EQC, på tross av relativt voksne Michelin Pilot Sport 4 SUV 21-tommers sommerdekk. I tillegg føles fjæringen silkemyk, slik vi tror nesten bare Mercedes kan få det til.
Over et nakent EQC-chassis i utstillingshallen møter jeg to av ingeniørene med ansvaret for de behagelige egenskapene. Begge overgår hverandre i entusiastisk iver for å forklare hvordan de har fått til det.
Jeg får en leksjon som overgår både min fatteevne og hva man skal utsette sine lesere for. Kort oppsummert: Uten best mulig grunnstruktur, ingen suksess. Uten nitid detaljarbeid hjelper det heller ikke hvor god grunnstrukturen er.
Spesielt stolte er gutta av måten drivverket er isolert fra hjelperammen på og hvordan den igjen er isolert fra karosseriet. Og forteller at en bensin- eller dieselmotor har sine fortrinn når det gjelder å kamuflere annen støy i bilen.
I EQC dukker det opp lyder man må finne lure metoder for å isolere eller fjerne uten hjelp av tradisjonell motorlyd.
Jeg er dum nok til å si at det er fint med elmotorer, for de er jo stillegående likevel. Etter et tungt sukk og lett hoderysting, får jeg et hyggelig «hør nå her gutten min»-foredrag om de finere nyansene med elmotorer, deres støy- og vibrasjonsforhold. Og takker for meg når jeg har blitt vist alle de lure stedene ingeniørene har puttet inn støydempende materialer.
Når bilen veier 2,4 tonn, gjør det ikke noe å bruke noen ekstra kilo av beste kvalitet her og der, er avskjedsreplikken.
TEKNISKE DATA
Motor: To elmotorer; en foran, en bak
Effekt, hk/kW: 408/300
Dreiemoment, Nm: 760
Egenvekt, m/fører, kg: 2495
Tilhengervekt, kg: 1800/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 476/188/162
Bagasjerom, liter: 500-1460
Standard dekkdimensjon: Foran: 235/55-19 Bak: 255/50-19
Batterikapasitet netto, kWh: 80
Rekkevidde, WLTP km: 374-417
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,23-2,5
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,1
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 616 900
Mercedes-Benz EQC 400 4 Matic: Pris
Den beste nyheten handler for en gangs skyld om pris og utstyr. Ikke så ofte hos et tysk premiummerke.
En Mercedes-Benz EQC 400 4Matic starter på 616 900 kroner, med det Mercedes-importøren sier er 70 000 kroner inkludert i utstyr, sammenlignet med søstermodellen GLC. I tillegg kommer du langt med fornuftige utstyrspakker til konkurransedyktige priser.
En fint utstyrt EQC havner dermed rundt 700 000 kroner. Det lar seg høre i selskap med e-tron, I-PACE og Model X.
Leveringstid
Fikk du plutselig lyst på en EQC? Problemet er det samme som for de fleste andre elbiler: Du står bakerst i en lang kø. Mercedes-importøren antar de får levert ut et par hundre biler i løpet av 4. kvartal i 2019.
Deretter avhenger ventetiden av hvor mange av de 2300 reservasjonsholderne som bestiller bilen. Sensommeren 2020 er et mulig leveringstidspunkt hvis du bestemmer deg for å bestille en EQC nå.
Denne saken ble første gang publisert 15/05 2019, og sist oppdatert 15/05 2019.