Test: Mercedes-Benz B Electric, 2015
Kjapp, praktisk og lettkjørt
Den er rask, lettkjørt, komfortabel og praktisk, men kan ikke hurtiglades og koster mer enn konkurrentene. Vi har testet B Electric.
Ja, du leste riktig. Når Mercedes endelig kommer med en elbil for massene (den elektriske SLS til 3,3 millioner kroner slo merkelig nok aldri helt an..), så kan den ikke hurtiglades. Dette til tross for at mye av teknologien under skallet kommer fra Tesla, som kjent har egne «superladere».
Strategien er merkelig, og vi spør oss; ville vi klart meg med en elbil uten mulighet for hurtiglading?
Kjøreegenskaper: 5
La deg ikke lure av det høyreiste og lite sportslige designet. Kjøreegenskapene til B Electric er langt frekkere enn designet tilsier og er lettbeint og kjapp i svingene. Og som så mange andre elbiler, er den svært lettkjørt både på landeveien og spesielt i bytrafikk.
La deg heller ikke lure av vekten som står oppgitt i vognkortet. 1725 kilo er tungt til kompaktklassebil å være, men det merker du fint lite til. Vekten i batteriet er samlet midt under bilen. Det senker tyngdepunktet og gjør at B Electric ligger tungt og stødig på veien og føles trygg i alt den foretar seg.
Motor: 5
Rå kraft, umiddelbar respons og helt lydløst, er de første ordene som dukker opp i hodet når elmotoren i B Electric skal beskrives.
B-klasse Electric Drive har fått motor og batteri fra Tesla. Ikke den samme vanvittige kraftpakken som i Model S, men en med mindre motor og batteri. I B Electric yter den 180 hestekrefter og 340 Newtonmeter, altså omtrent som i en toliters dieselmotor. (VW e-Golf har til sammenligning 115 hk/270 Nm).
Elmotorer kan ikke sammenlignes direkte med diesel. Mens en dieselmotor trenger tid for å bygge opp trykk, leverer elmotoren all sin kraft fra det sekundet du trykker gasspedalen mot gulvet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ytelser: 5
Resultatet er sømløs og svært god akselerasjon. Mercedes oppgir at B Electric skal klare 0–100 km/t på 7,9 sekunder, men i våre faste akselerasjonsøvelser blåser vi fra stillestående til 100 km/t på kun 7,4 sekunder.
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 7,4
- 60-100 km/t, kickdown: 3,9
- 80-120 km/t, kickdown: 5,1
- Støy 50 km/t, dBA: 64,0
- Støy 80 km/t, dBA: 67,6
- Støy 100 km/t, dBA: 70,9
Like imponerende er det hvor kjapp B Electric er i mellomakselerasjon og typiske forbikjøringsintervaller. 60–100 km/t gjør den på 3,9 sekunder, mens 80–120 km/t kun tar 5,1 sekund.
Volkswagen e-Golf var kjapp i starten, men motoren dabbet etter hvert litt av. E-Golf brukte til sammenligning 10,3 sekunder fra null til hundre og 6,0 og 8,3 sekunder i de nevnte to mellomakselerasjonsmålingene.
BMW i3 med 170 hestekrefter brukte akkurat fire sekunder fra 60–100 km/t og er nærmest B Electric i disse målingene.
Eksteriør: 4
Mercedes har «tatt en Volkswagen» og laget en elbil som ikke bare ser ut som utgangspunktet, altså B-klasse, men også ivaretar de praktiske kvalitetene. Det tror vi de gjør lurt i.
Enkelte vil kanskje hevde at det varebilaktige designet er litt kjedelig og at B Electric er for anonym. At den ikke signaliserer godt nok at den er en elbil (som for eksempel Nissan Leaf).
Er du en av disse, men likevel velger B Electric, kanskje på grunn av dens praktiske kvaliteter, kan Electric Art-pakken være en mulig løsning.
Electric Art-pakken er høyeste utstyrsnivå til B Electric og inkluderer blant annet 18-tomshjul, blå- eller hvitlakkert grill og speilhus avhengig av bilens farge og Electric Drive-betegnelse bak.
Det å kunne sette seg rett inn i bilen er for mange en viktig egenskap i jakten på en ny bil. Det gjør du definitivt i den høyreiste B Electric.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Interiør: 5
Plass er et viktig tema for mange, og her stiller B Electric sterkt. Foruten at baksetet er litt høyere montert enn i vanlige B Klasse (takhøyden er fortsatt god nok i massevis), er den innvendige plassen like god i B Electric.
Tekniske data:
- Effekt, hk: 180
- Dreiemoment, Nm: 340
- Egenvekt, kg: 1725
- Lengde/bredde/høyde, cm: 436/181/160
- Bagasjerom, liter: 501-1456
- Standard dekkdimensjon: 205/60R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0
- CO2-utslipp, g/km: 0
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,9
- Toppfart, km/t: 160
- Pris fra, kr: 271 980
- Pris testbil, kr: 345 000
Bagasjerommet har et oppgitt volum på hele 501 liter – best blant elbilene i sin klasse. E-Golf har til sammenligning 341 liter.
I kupeen er plassforholdene gode for fire. Benplassen i baksetet er omtrent som i e-Golf, men kupeen er litt smalere og egner seg best for fire totalt. Litt kort sittepute i baksetet trekker ned.
I Electric Art-pakken følger det også med en rekke interiørelementer som hever inntrykket; seter og ratt i kunstskinn og kontrastsømmer i seter, på ratt, dashbord og matter med det samme blå/hvite-temaet gir et gjennomført og ryddig inntrykk.
På material- og byggekvalitet gir B Electric et godt inntrykk. Interiøret føles solid og ergonomien for fører er god, samtidig som brukervennligheten i bilens systemer er tilfredsstillende.
Alt-i-alt trives vi godt bak rattet i B Electric.
Komfort: 4
Lettkjørtheten i elbilene trekker helt klart komfortinntrykket opp, men med en motor/drivverk som knapt lager lyd, skulle vi gjerne sett et lavere tall på støymåleren i fart. 71 desibel i 100 km/t er på langt nær imponerende.
Høyreist sittestilling gjør det enkelt å komme seg inn og ut av bilen og gir veldig fin oversikt fra førerplass, men vi sitter ikke like godt som i en lavere bil da sittestillingen er mer «rett opp og ned».
Det radarbaserte regenereringssystemet krever tilvenning og kan ødelegge litt av flyten i kjøringen. Enkelte ganger bremser det farten, andre ganger ikke.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sikkerhet: 6
Mercedes-Benz B-klasse ble testet av EuroNCAP i 2011 med svært godt resultat.
Den fikk fem av fem stjerner, men mest imponerende var 97 % score for beskyttelse av voksne. Både i front og sidekollisjon gjorde B-klasse en svært god figur.
Beskyttelse av barn fikk en score på 81 %, mens i beskyttelse av fotgjengere fikk bilen en score på 56 %.
B-klasse var tidlig ute med aktive sikkerhetssystemer blant kompaktklassebilene. Kollisjonsvarsling og bremseassistent er standard, området foran bilen er radarovervåket og systemet gir lyd- og lyssignaler for å varsle føreren om fare for å kjøre på andre biler bakfra. Attention assist følger med på kjøremønsteret og varsler om det registrerer tegn på at føreren er i ferd med å bli trett.
Pris/utstyr: 3
Mercedes B Electric er dyrere enn både e-Golf og BMW i3. Prisen starter på 277 500 kroner, men spretter fort over 300 000 kroner med det mest nødvendige ekstrautstyret på plass.
Mange forventer mer av en Mercedes enn en Nissan eller Volkswagen, og Mercedes legger lista høyt gjennom sitt slagord «Das beste oder nichts». Og skal du ha det beste, så koster det også deretter -testbilen lukter på 350 000-kronersgrensa.
Testbilen er en godt utstyrt bil som ikke bare føles mer pyntet, men er finere enn mange av konkurrentene. Den er også raskere og har bedre innvendig plass. Likevel synes vi, etter å ha levd med B Electric i en uke, at prisen er i drøyeste laget. Kanskje mest av alt fordi den rett og slett ikke kan hurtiglades og at den foreløpig ikke tilbys med varmepumpe.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Forbruk: 3
Mercedes B Electric har stort batteri i forhold til konkurrentene. Brutto batterikapasitet er hele 36 kWh. 28 kWh av disse er utnyttbare, men Mercedes tilbyr en såkalt RangePlus-pakke som lar deg utnytte enda 4 kWh, så den totale utnyttbare batterikapasiteten er 32 kWh.
Den oppgitte rekkevidden er 200 kilometer, eller 230 kilometer med RangePlus-pakken.
Vi ser tidlig at B Electric har høyere strømforbruk enn konkurrentene, og i vår faste elbil-forbrukstest bruker den hele 16,8 kW per 100 km – på en dag med ideelle kjøreforhold. De fleste andre, sammenlignbare elbiler vi har kjørt på sommeren ligger i området 13–15 kW/100 km.
Med forbruk på 16,8 kWh og utnyttbar batterikapasitet på 28 kWh regner vi oss fram seg til en rekkevidde på cirka 170 kilometer. Tar vi med de ekstra 4 kWh i RangePlus-pakken, vil den totale rekkevidden være cirka 190 kilometer.
Til sammenligning hadde E-Golf en faktisk rekkevidde på 170 kilometer, mens Kia Soul Electric imponerte med hele 195 kilometer.
Til slutt er det verdt å nevne at tidligere elbiltester har vist oss at rekkevidden kan bli svært begrenset på vinteren. I BMW i3 falt strømforbruket fra 16,2 kWh på vinteren til 11,1 kWh på sommeren.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vi synes det er merkelig at Mercedes lanserer en elbil i 2015 som ikke kan hurtiglades. Produsenten mener på sin side at de færreste har behov for hurtiglader og tilbyr derfor en veggboks med kapasitet på 11 kW.
Med den lader du batteriet fullt på tre timer, men det forplikter at du har en 3-faset kurs på 16A/400 V. Veggboksen koster 13 570 kroner.
For folk med tradisjonelt strømnett med 1-faset kurs og 230 V, tilbyr Mercedes veggboks med transformator. Det gir samme ladehastighet, men koster 31 670 kroner.
Begge disse alternativene gir lik ladehastighet som ved et offentlig type 2-ladepunkt.
Henter du strøm fra en vanlig veggkontakt, for eksempel en 16A/230 V, øker ladetiden betraktelig.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
«Litt halvveis» er inntrykket vi sitter igjen med etter å ha kjørt Mercedes B Electric på test. Bilen er praktisk, kjapp og velkjørende, men har høyt strømforbruk og kan ikke hurtiglades.
Den føles derfor ikke verdt merprisen i forhold til sine kompakte elbilkonkurrenter.