Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5
Gjør det lett å like elbil
Vår første prøvekjøring av Ioniq 5 Project 45 - den hittil beste elbilen fra Sør-Korea.
Ioniq 5 er en energigiver, selv uten kontakter og ledninger. Bare det å betrakte den kule designen øker spenningen.
Førsteutgaven kalt Project 45 var utsolgt på et blunk. Pågangen fra interesserte bilkjøpere er stor. Det samme gjelder vår interesse.
Hyundai er så hyggelige at de leverer en testbil på døren til oss – før de tar den tilbake etter bare fem timer.
Det er andre som vil ha den også. Vi kunne gjerne ha brukt fem dager på å gjøre oss kjent med bilen, for den er full av nyvinninger.
Elbilens basis er den nye E-GMP-plattformen, som har mulighet for et batterisystem på 800 volt som en av sine fremste egenskaper.
Dette betyr at batteriet kan lades ekstremt raskt.
Fra før har Porsche Taycan 800-voltssystem – nå skal massene få det også. Dermed er det klart hvor vi legger turen først: til en lyn-hurtiglader.
Les også (+): Test av Porsche Taycan 4S
God plass
Vi setter oss inn. Førsteinntrykket av dørhåndtaket som kommer ut av dørsiden, er at det er en kul gadget, men at et vanlig håndtak er bedre å feste grepet i.
Da gjør interiøret sterkere inntrykk. Sjåføren og passasjeren foran sitter romslig plassert i store og trivelig seter.
De store vindusflatene, som bare brytes av smale A-søyler, gir sammen med den skyvbare midtkonsollen og det helt flate gulvet en unik plassopplevelse.
Heller ikke i baksetet er det trangt, snarere tvert imot. I fossil-SUV-er på denne størrelsen, for eksempel Audi Q5, er det mindre plass.
Bare takhøyden kan bli knapp for de aller lengste. Årsaken er at baksetepassasjerene sitter på batteriet.
På autobahn
Testbilen har det største batteriet på 72,6 kilowattimer. Batteripakken veier 453 kg og skal gi den firehjulsdrevne Ioniq-utgaven med to motorer og 306 hestekrefter en rekkevidde på 462 kilometer (eller 432 kilometer med 20-tommereshjul).
Under vår prøvekjøring er kjørecomputeren mer pessimistisk, noe som dels skyldes lave lufttemperaturer og dels at bilen like før er blitt kjørt fort på tysk autobahn. Med nesten fullt batteri anslås rekkevidden til kun 300 kilometer.
Også vi starter med å hente ut alle krefter. Grønt lys, og drøyt to tonn bil blir nærmest kastet opp i 50 km/t. Antakelig vil den nest sterkeste versjonen med 235 hestekrefter være nesten like imponerende ved en slik akselerasjon.
Også head up-displayet gjør inntrykk med sin store størrelse, men det displayet viser, kunne gjerne vært litt skarpere.
Regenerering
Etter rundt tre kilometer har vi vennet oss til den svært intuitive betjeningen. Regenereringen av energi kan reguleres i fire trinn med hjelp av en hendel på rattet.
I tillegg finnes en «i-pedal»-funksjon: Slipp gasspedalen, og bilen bremser helt ned til stillestående. Dermed kan man kjøre med kun én pedal - slik mange er vant med fra elbiler som Nissan Leaf.
Les også (+): Test av Nissan Leaf 62 kWt
De utvendige speilene har kamera som viser bilder fra området skrått bak bilen i kombi-displayet. Det kan være til god nytte hvis du skal ta til høyre i et kryss med fotgjengere og syklister.
Komforten prioritert
På autobahn finner vi ut at akselerasjonene som i første omgang tok pusten fra oss, dabber av over 140 km/t.
Over denne hastigheten holder mange dieselbiler følge, og ved 185 km/t er toppen nådd (speedometeret viser da 191 km/t). Det er nok, og nødvendig for å skåne batteriet.
Dessuten har ikke Ioniq 5 et understell som er tilpasset de høyeste hastighetene og den råeste svingkjøringen.
I stedet er komforten prioritert. Det kan vi leve godt med, selv om vi synes at den myke fjæringen ikke samsvarer helt med elbilens dynamiske utseende.
Lading
Vel framme ved hurtigladeren flyter strømmen med 91 kW ladeeffekt gjennom den tykke kabelen.
Det er langt unna de lovede 220 kilowattene, men batteriet er fortsatt ganske fullt (og da går ladingen tregere).
Dessuten vet vi at også vår langtestbil Porsche Taycan ofte lades med en effekt på dette nivået.
Og når sant skal sies, så går det uansett temmelig raskt.
Kjørecomputeren viser at det tar åtte minutter å lade fra 67 til 80 prosent. På lange strekningen kan en lade på kjappe stopp.
Med det største batteriet, firehjulsdrift, 306 hestekrefter og alt av utstyr koster Ioniq 5 så vidt over en halv million kroner. Også her gjør sørkoreanerne alt rett.
DOMMEN
Det herlige utseendet kommer i en pakke med ekstra rask lading, sterke motorkrefter, god komfort og mye plass. Det er en suksessoppskrift – så får heller fjæringen være litt for myk for noen.
TEKNISKE DATA
Hyundai Ioniq 5 Project 45 AWD 225 kW
Motor: Permanentmagnetisert synkron-elmotor
Batterikapasitet: 72,6 kWt netto
Effekt: 305 hestekrefter (225 kW)
Dreiemoment: 605 Nm
Drivhjul: alle fire
Lengde/bredde/høyde: 4635/1890/1605 millimeter
Egenvekt: 2095 kg
Bagasjeromsvolum: 499-1587 liter + 24 liter foran
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Toppfart: 185 km/t
Forbruk (WLTP): 1,76 kWt/mil
Rekkevidde: 432-462 km
Pris: 504 900 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr