Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country

En Volvo-suksess vender tilbake

Volvo har hatt stor suksess med sine Cross Country-versjonen. Nå vender dette konseptet tilbake. 

<b>BARSKERE:</b> Volvo EX30 Cross Country har to centimeter høyere bakkeklaring enn standardversjonen og egen chassistuning. 
BARSKERE: Volvo EX30 Cross Country har to centimeter høyere bakkeklaring enn standardversjonen og egen chassistuning.  Foto: Martin Jansen
Først publisert

Det startet med V70 XC AWD i 1997. En V70 med SUV-pynt og permanent firehjulsdrift med viskosekobling. Den var sammen med Subaru Outback blant de første «hyttebilene», som etter hvert fikk selskap av likende produkter fra andre bilmerker. V70 XC AWD introduserte en æra av modeller med merkelappen Cross Country og XC, som ble veldig populære i Norge. Modeller som XC70 og V90 Cross Country er fortsatt svært populære som bruktbiler.

Les også: Den var blant de aller første "hyttebilene"

Nå vender Cross Country-konseptet tilbake på den lille SUV-en EX30, som har et barskere utseende enn standardversjonen. Den er stylet med forskjellige elementer som gjør at den visuelt skiller seg ut. Både fronten og hekken har fått mørke deksler og grillområdet er utsmykket med topografien til Kebnekaise.

Les også: Hamskifte i populært segment: "Hyttebiler" er unikt i Norge, men nå endrer det seg

<b>FØRSTE CROSS COUNTRY:</b> Vi hadde gleden av å teste Volvo V70 XC AWD i lanseringsåret 1997. Den kom med en 2,5-liters, femsylindret bensinmotor med 193 hestekrefter og permanent firehjulsdrift med viskosekobling.
FØRSTE CROSS COUNTRY: Vi hadde gleden av å teste Volvo V70 XC AWD i lanseringsåret 1997. Den kom med en 2,5-liters, femsylindret bensinmotor med 193 hestekrefter og permanent firehjulsdrift med viskosekobling. Foto: Terje Bjørnsen

Ikke bare pynt

Det dreier seg imidlertid ikke bare om pynt. CC-versjonen har skliplater foran og bak og beskyttelseslister rundt hjulbuene. I tillegg har den nesten to centimeter høyere bakkeklaring, totalt 17,6 centimeter.

Egen understellstuning har den også fått. Den er satt opp mykere enn standardversjonene for å bedre takle ujevnheter, som for eksempel humpete hyttevei. Den kommer også med større hjul, og kan sågar leveres med 18-tommers terrengdekk. Høyere bakkeklaring og større hjul går ut over rekkevidden, og EX30 CC skal greie maks 427 kilometer mot 460 kilometer for standardversjonen med firehjulsdrift.

På isbane

Vi prøvekjørte nylig EX30 Cross Country på isbane i Nord-Sverige der den ble kjørt i ulike kjøreprogrammer med traction-kontrollen/antispinn og den elektronisk stabilitetskontrollen aktiv og avslått. Det vil si, du kan ikke slå systemene helt av, men det elektroniske støttebenet har en innstillingen der det er litt mindre ivrig på inngripen. Det kan i noen tilfeller være gunstig for fremkommeligheten.

En ulempe med antispinn og ESP er at systemene innimellom bremser motorkraften såpass at fremdriften stopper opp. Isbane er ikke akkurat representativ for dagligdags kjøring, men gir et innblikk i hvordan bilen ter seg på svært glatt underlag. Bilen vi kjørte var satt opp med Michelin X-Ice North piggdekk.

<b>STØRRE HJUL:</b> EX30 CC kan leveres med 19-tommers felger. Den kan også fås med terrengdekk på 18-tommer.
STØRRE HJUL: EX30 CC kan leveres med 19-tommers felger. Den kan også fås med terrengdekk på 18-tommer. Foto: Martin Jansen

EX30 CC har som standardversjonen god styrefølelse og en firehjulsdrift som inngir følelse av kontroll selv på underlag med lite friksjon. Krefter er det nok av. 428 hestekrefter på 423 centimeter er mye, og den gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder, dog ikke på isbanen.

Ulempene

Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket
Pluss ikon
Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket

De mest åpenbare ulempene er som med standardversjonen trangt baksete og fravær av førerdisplay. Bortsett fra rattknapper og vindusheiser må alt gjøres med berøringsskjermen som er plassert midt på dashbordet.

Du kan lese mer om våre meninger om dette her.

Les også: Test: Volvo EX30 AWD og RWD: Briljerer på enkelte områder, men noe skurrer

Les også: Testduell: Smart Brabus #3 og Volvo EX30 AWD: Salgstallene er ekstremt ulike, svakhetene er de samme

<b>PRØVEKJØRT:</b> Vi Menn Bil har nylig prøvekjørt Volvo EX30 Cross Country på isbane i Nord-Sverige.
PRØVEKJØRT: Vi Menn Bil har nylig prøvekjørt Volvo EX30 Cross Country på isbane i Nord-Sverige. Foto: Martin Jansen

Som alle nye Volvo-biler kommer EX30 Cross Country med Google innebygd. Det betyr at man får en rekke Google-produkter som standard – inkludert Google Maps, et av verdens beste kartsystemer. Skjermen har god lysstyrke og er rask, men vi savner et lite display foran rattet med den mest essensielle informasjonen.

<b>SPARTANSK:</b> Ikke akkurat tradisjonelt Volvo. EX30 CC kan leveres i interiørversjonene er Indigo og Pine. Bildet viser Pine, som er inspirert av nordisk furuskog. 
SPARTANSK: Ikke akkurat tradisjonelt Volvo. EX30 CC kan leveres i interiørversjonene er Indigo og Pine. Bildet viser Pine, som er inspirert av nordisk furuskog.  Foto: Martin Jansen

Ekstrautstyr

EX30 Cross Country er ventet til Norge i juli og koster fra 487 900 kroner. Den er i første omgang kun tilgjengelig med to elmotorer og firehjulsdrift samt utstyrsnivå Ultra, som er øverste utstyrsnivå. Det omfatter blant annet varmepumpe, 360-graders kamera med fugleperspektiv, panoramatak, elektrisk justerbare forseter og et interiør delvis belagt med resirkulert denim som toner ned det spartanske inntrykket noe.

EX30 Cross Country er fra salgsstart kun tilgjengelig med utstyrsnivå Ultra og drivlinjen Twin Motor Performance. Takstativet med kurv er ekstrautstyr. 
EX30 Cross Country er fra salgsstart kun tilgjengelig med utstyrsnivå Ultra og drivlinjen Twin Motor Performance. Takstativet med kurv er ekstrautstyr.  Foto: Daniel Ahlgren

For de spesielt interesserte kan bilen leveres med en Cross Country Experience-pakke til 38 920 kroner som omfatter 18-tommers terrengdekk, skvettlapper foran og bak, og takstativ med lastekurv. EX30 CC kan trekke henger på opptil 1600 kilo. Innfellbart hengerfeste koster 15 900 kroner ekstra.

TEKNISKE DATA

Bilmerke:  Volvo  Volvo

Modell:  EX30 CC EX30 AWD  

Motor:  2xEL  2xEL

Effekt, kW/hk:  315/428 315/428 

Dreiemoment, Nm:  543  543

Egenvekt, kg:  1983 1960

Tilhengervekt, kg:  1600  1600

Maks taklast, kg: 75 75

Lengde/bredde/høyde, cm:  423/184/156  

Akselavstand, cm: 265 265

Bakkeklaring, cm: 19,5 17,6

Bagasjerom, liter:  318–904  318-904

Standard dekkdimensjon: 235/50 R19 245/45 R19

Batterikapasitet, kWh:  65 65

Rekkevidde, WLTP km:  427 460  

Maks ladehastighet, DC: 150 150

Forbruk, WLTP, kWh/mil:  1,87 1,63  

0–100 km/t, fabrikk, sek:  3,7 3,6  

Toppfart, km/t:  180 180 

Pris fra, kr:  440 900 487 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn