Test av rekkevidde på elbil (2018)
Stor test: Så langt går elbilene egentlig
Nissan og Jaguar til bunns i stor test av rekkevidde på elbil, men én bil gikk faktisk lenger enn rekkevidden produsenten oppgir.
Det nordmenn vegrer seg aller mest for ved kjøp av ny elbil i dag, er manglende rekkevidde.
Det viser tall fra Elbilbarometeret 2018, som er en årlig undersøkelse utført av Opinion for Norsk Elbilforening.
Frem til i år har elbilens forbruk og rekkevidde tatt utgangspunkt i den gamle målemetoden NEDC, som sist ble oppdatert i 1997. Det har resultert i urealistisk lang offisiell rekkevidde både på fossil- og elbiler.
Stor test av rekkevidde på elbiler
For elbilistene har det medført overraskelser, ettersom bilen ikke er i nærheten av å klare rekkevidden som er oppgitt fra produsent.
Nå har vi imidlertid fått en ny og strengere målestandard, WLTP. Denne er mer realistisk, og tar hensyn til «virkelig kjøreatferd». Les mer om det her.
Med 31 motorjournalister har Autobest i sommer utført den første uavhengige testen av rekkevidden på ti av de mest populære elbilene på markedet akkurat nå.
Det er Bilogmotorbloggen som først omtalte saken i Norge.
Realistisk rekkevidde
Hensikten er ikke å tyne flest mulig kilometer ut av hver enkelt bil, men å finne realistisk rekkevidde ved normal kjøring. De omfattende testene er utført under identiske forhold i Spania sommeren 2018, både på landevei, motorvei og i by.
For at bilene ikke skulle stoppe langs veien, er hver øvelse avsluttet på bane med en gjennomsnittsfart på 70 km/t – før batteriene tømmes helt.
Hele testen er utført to ganger slik at resultatene er et snitt av de to testrundene.
Topp 5: Her er elbilene med minst rekkevidde
Tesla med lengst rekkevidde
Ettersom testen foregikk samme uke som den internasjonale lanseringen av Hyundai Kona Electric, rakk ikke den å være med. Ellers er listen over biler nokså komplett:
BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X og VW e-Golf. Begge Teslaene var 100 kWt-versjoner.
Etter flere tester er tallenes tale klar. Halvparten av bilene møtte eller overgikk oppgitt rekkevidde målt etter WLTP-syklusen. Dermed er det ingen tvil om at den er langt mer realistisk sammenlignet med den tidligere NEDC-normen.
Blant samtlige biler er det ikke overraskende at Tesla Model S 100 er bilen som går lengst. Resultatet sier 422,65 kilometer mot 461 kilometer, som er estimert WLTP-rekkevidde.
Bilen som derimot skiller seg klart best ut i forhold til oppgitte tall er Kia Soul. Den kjører nemlig 18 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde.
Her skal det nevnes at WLTP-rekkevidden på noen biler er estimert, ettersom produsenten ikke har tallene klare selv enda. Se mer i tabellen nederst i saken.
Svein ble skuffet over hybriden – byttet til dieselbil i stedet
Nissan og Jaguar på bunn
Den store skuffelsen i testen er det Jaguar I-Pace som står for. Den er oppgitt til 480 kilometer, mens resultatet av rekkevidde-testen endte på 313,56 kilometer. Altså oppnår bilen bare 65,3 prosent av oppgitt rekkevidde.
I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen, og uten siste programvareoppdatering.
Heller ikke storselgeren Nissan Leaf oppnår de beste resultatene. Mens oppgitt rekkevidde er 285 kilometer – viser resultatet i stedet 227,99 kilometer.
I tabellen under kan du se de komplette resultatene fra Autobest sin «Real Range EV» test.
Model | Test_1 | Test_2 | Average | NEDC1* | WLTP2* | AUTOBEST EV 1 Real Range/WLTP | Consumption | AUTOBEST EV 2 Real Range/kwh |
BMW i3 | 237,670 km | 225,820 km | 231,745 km | 300 km | 225 km | 103 % | 14,8 kw/h | 6.98 |
Hyundai Ioniq EV | 224,070 km | 199,730 km | 211,900 km | 280 km | 204 km | 103,8% | 12,2 kw/h | 6.95 |
Jaguar I-Pace | 319,270 km | 307,850 km | 313,560 km | ND | 480 km | 65,3% | 27,5 kw/h | 3.48 |
Kia Soul | 222,520 km | 214,330 km | 218,425 km | 250 km | 185 km* | 118% | 13,6 kw/h | 6.62 |
Nissan Leaf | 220,330 km | 235,650 km | 227,990 km | 378 km | 285 km | 80% | 16,3 kw/h | 5.70 |
Opel Ampera-e | 375,200 km | 379,200 km | 377,200 km | 520 km | 380 km | 99,3% | 16,1 kw/h | 6.29 |
Renault Zoe 40 | 295,440 km | 273,100 km | 284,270 km | 400 km | 300 km | 94,7% | 14,6 kw/h | 6.93 |
Tesla Model S | 433,660 km | 411,640 km | 422,650 km | 632 km | 461 km* | 91,6% | 20,6 kw/h | 4.23 |
Tesla Model X | 395,250 km | 404,890 km | 400,070 km | 565 km | 430 km* | 93% | 23,4 kw/h | 4.00 |
VW e-Golf | 244,890 km | 218,630 km | 231,760 km | 300 km | 219 km | 105,8% | 12,4 kw/h | 6.4 |
*Estimated range WLTP. Those cars do not yet have an official figure. *1NEDC protocol. *2WLTP protocol. Mandatory for all new cars in Europe from September 1st. Kilde: Autobest.org
Se video: Her er elektriske Kona på plass i Norge
Artikkelen er først publisert på broom.no.
Denne saken ble første gang publisert 22/08 2018, og sist oppdatert 22/08 2018.