Prøvekjørt: Polestar 2
Polestars folke-elbil imponerer
De første norske kundene får bilene sine i august. Det er bare å begynne å glede seg, for Polestar 2 imponerer.
Det kommer mange interessante elbiler i år: Volkswagen ID.3, Skoda Enyaq, Citroën ë-C4, Tesla Model Y og elektriske Volvo XC40 Recharge. Og bilen som er bygget over samme lest som nevnte XC40, Polestar 2. De første bilene har ankommet Norge og vi har prøvekjørt den noen timer.
Forventningen er høye, og det er ikke enkelt å gå i strupen på godt etablerte elbil-aktører som Tesla. Men det er Tesla og Model 3 som Polestar-eide Volvo har i siktet med Polestar 2. Og det er ikke et lite mål. I fjor solgte Tesla ikke mindre enn 15 683 Model 3 i Norge. Mer enn hver fjerde solgte elbil i fjor var med andre ord en Model 3.
Det er også påfallende hvor like disse to bilene er på mange områder. Polestar har lagt prisen så vidt under Model 3, den er en tiendedel tregere på 0–100 km/t og den har to kilowattimer mindre batteri (men har to kW/h mer som kan utnyttes), har samme ladeeffekt på vekselstrøm (hjemmelading) og en nesten identisk hastighet på hurtiglading.
Men nok om konkurrenter, la oss se nærmere på Polestar 2. Den er en helt ny bil. Her er det ikke snakk om elektrifisering av en fossilbil. Polestar 2 har likevel et tydelig slektskap med dagens Volvo-modeller. Polestar har lånt «Tors hammer» i frontlyktene og baklysene. Den har tydelige likhetstrekk med Volvo S60 og Volvo S90, bortsett fra LED-stripen som løper over bakluken.
Les også (+): Duell: Lynraske folkebiler
Polestar 2: Motor
Drivlinjen er den største nyheten. Polestar 2 har elmotor foran og bak med til sammen 408 hestekrefter. Batteriet er på 78 kWh. Det er «væskekjølt», noe som bidrar til å holde temperaturen i batteriet i sjakk – enten det er for kaldt eller for varmt. Drivlinjen er eksakt den samme som kommer i den første elbilen med Volvo i navnet, nemlig XC40 Recharge. Til Polestar 2 er det LG Chem og CATL som leverer batteriene.
Polestar 2: Rekkevidde
Polestar 2 har en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer (WLTP-standarden). Vi estimerer at man lett bør kunne nå et sted mellom 350–400 kilometer med blandet kjøring. Langturbilpotensialet avgjøres ikke bare av rekkevidden. Teslas nettverk av hurtigladere har et kraftig forsprang på konkurrenten Ionity.
Polestar 2: Underholdningssystem
Underholdnings- og informasjonssystemet man finner i Polestar 2, som også kommer i nye Volvo-modeller etter hvert, er Androidbasert (Google). Polestar 2 skal være den første bilen i verden med akkurat denne løsningen.
Skjermen i bilen er 11,15 tommer, et lite skritt opp fra, 9,3 tommers skjermen som finnes i Polestar 1. Oppløsningen skal også være høyere. Den integrerte tilgangen til Google Maps, gjør at Polestar 2 får et navigasjonssystem som alltid er oppdatert og som automatisk tilpasser seg endringer i trafikkmønsteret.
Les også: Ønsker du deg ny og ladbar SUV, blir det ikke billigere enn dette
Som i mange andre biler, kan Maps vise nærmeste ladestasjon. Underveis får man både advarsel og tips til ladestasjoner før bilen er tom for strøm. For visse stasjoner kan bilen til og med vise om ladeplass er tilgjengelig eller ikke.
Stemmestyringen, Google Assistant, fungerte fin da vi testet det. Systemet lar deg raskt endre bruker, slik at det tilpasser seg den som kjører. Kobler du telefonen til systemet, så vil innstillingene automatisk tilpasses til sjåføren. Heldigvis har Polestar 2 det samme 360-graders ryggekameraet med fugleperspektiv som du kan få til Volvo. Dette er fortsatt en av de beste løsningene på markedet.
Skjermen foran føreren er likt det man finner i dagens Volvo-modeller. Grensesnittet har blitt mer moderne og det har litt høyere oppløsning. Nå kan kartbildet vises nesten over hele skjermen. Det kjennes mer moderne ut. Sammen med oppdateringer via nettet til både underholdningssystem og bil, forsterker det følelsen av at Polestar 2 er en moderne elbil.
Polestar 2: Interiør
Polestar 2 har fått et interiør som de kaller WeaveTech, som skal minne oss om materialet i en våtdrakt. Det er altså snakk om stoffseter, og det får deg kanskje til å rynke på nesen. Men vårt inntrykk av materialet er meget godt. Det føltes ikke klamt og vi savnet ikke skinnseter. Du kan imidlertid punge ut 40 000 kroner ekstra og få ventilerte nappa skinnseter. Beholder du standardinteriøret, må du nøye deg med farger som går i blågrått og sort.
Materialvalgene kjennes jevnt over som premium. Det er likevel brukt en del plast og bilen oppfattes nok ikke som like velbygget som i en fossilbil i samme prisklasse. Men, designet er pent og funksjoner man bruker ofte har fått nyte godt av de fineste materialene.
Polestar 2 er en trivelig bil. Er du vant til en nyere Volvo vil du kjenne igjen mange av grepene og detaljene. Midtkonsollen er høy og stilig. Den har to koppholdere, der den ene er skjult under armstøtten. Girvelgeren er ikke i Orrefors-krystall som du kan få til Volvo. Bilen har 4 x USB-C kontakter, to foran og to bak. Standard lydanlegg er et 600 watts Harman Kardon Premium Sound-anlegg med 13 høyttalere. I en moderne bil der mye er digitalisert er det svært gledelig at Polestar 2 har en helt vanlig volumknapp, og takk for det.
Bakseteplassen vil mange oppleve som trang. Er du over 180 centimeter høy vil du nok kjenne at hodet stanger i taket. Dessuten blir utsikten dårlig når dørkarmen tar opp en fjerdedel av synsfeltet. Benplassen er god, og det samme er sittekomforten. Som forsetene har baksetene varme
Polestar 2: Kjøreegenskaper
Bilen vi testet hadde Performance-pakken som koster 50 000 kroner. Da får man 20 tommers felger, oppgradert bremsesystem med gule fire-stemplede Brembo-bremser foran, gule sikkerhetsbelter foran og Öhlins-dempere som kan stilles manuelt med en bryter som nås under hjulbuene. Det finnes til sammen 22 nivåer. Høyere tall gir mykere bil. I instruksjonsboken finner man tips for både mer sportslige og mer komfortable innstillinger.
Öhlins-støtdemperne medfører at Performance-versjonen er senket noen millimeter sammenlignet med vanlig versjon. Bilen vi testet hadde et stramt oppsett. Det gjorde den ikke ubehagelig i bygatene med sine trikkeskinner og fartshumper. Understellet jobber raskt og svelger unna ujevnhetene på en tilfredsstillende måte. Om standardfjærene er mykere og mer bekvemme, får vi svar på senere. Det stramme oppsettet betaler seg på svingete landevei.
For Polestar 2 med Performance-pakke snakker virkelig til de som liker å kjøre svingete veier. For dét håndterer den med glans. Firehjulstrekket, fordelingen av kreftene og balansen i bilen (vektdistribusjon er 51% foran og 49% bak) gjør at den tåler sammenligningen med en BMW 3-serie med xDrive. Styringen kan du selv justere, fra lett via passelig lett til tung. Vi hadde den i fasteste stillingen, og opplevde styringen som direkte og presis. Polestar 2 er rask, om ikke så vanvittig rask som Tesla Model 3 Performance AWD. Performance-pakken til Polestar 2 gjør den ikke raskere enn versjonene uten.
I rolig fart er det relativt stille i kupeen. Støynivået er behagelig. Det er ikke mye vindsus, og selv ikke Continental SportContact-dekkene med 245/40 R20-dimensjon gir fra seg mye rumlestøy. Polestar 2 er en behagelig bil å kjøre. Den går stabilt over det meste – selv i høy fart.
Les også: (+) Elbilen vi trengte nå
Orker man ikke å kjøre selv, er Pilot Assistant standard. Energigjenvinningen har forskjellige nivåer der du selv velger nivået via bilmenyen på berøringsskjermen. På sitt mest energiske trenger du knapt bruke bremsepedalen før farten blir høy.
Bør jeg kjøpe Polestar 2?
Vi har alt konstatert at baksetet ikke er noe for passasjerer som drar seg over 180 centimeter, så dette er ikke den perfekte familiebilen. Kombiluken bak gjør det litt lettere å laste inn bagasjen enn for eksempel i Model 3.
Bagasjerommet i Polestar 2 rommer 405 liter, pluss 41 liter under gulvet. Feller du ned bakseteryggene er bagasjeplassen oppgitt til 1095 liter. Frunken, plassen under panseret, tar 35 liter - noe som holder akkurat til ladekablene dine.
Polestar 2 har skiluke, som vil glede mange nordmenn. Dessuten har den en smart skillevegg i bagasjerommet som kalles felles opp. Den er utstyrt med kroker og strikk, smart med tanke på handleposer. En familie på fire, der barna fortsatt er små, bør kunne greie seg bra med Polestar 2, så lenge ikke digre barnevogner må med.
Takboks kan monteres med maks 75 kilo tillatt last, men det vil gå ut over rekkevidden. Bilen kan også utstyres med semielektrisk hengerfest (13 000 kroner), og kan trekke hengere inntil 1,5 tonn.
Polestar og hurtiglading
På bilens venstre side finner du tanklokket med ladeporten for standard AC og DC. Polestar 2 sine 400V litiumion-batteri er integrert i gulver. 324 poseceller fordelt på 27 lukkede moduler i en stiv aluminiumkasse.
Dersom du bruker en veggboks på 11 kW skal det ta 8-10 timer å lade Polestar 2 fra 0 til 100 %. Med hurtiglading opptil 150 kW skal det ta 30-40 minutter å lade fra 10 til 80 %.
Verken Polestar eller Volvo er enn så lenge med i Ionity-nettverket for hurtiglading. Det betyr at det kan bli dyrt å hurtiglade en Polestar 2. Ionity-nettverket har ambisiøse utbyggingsplaner og andre aktører bygger stadig ut mer ladekapasitet. Det gjør at vi ikke tror at hurtiglading av Polestar 2 vil by på store utfordringer, men det vil koste mer enn for en Tesla-eier.
Skal du fullade en Polestar 2 på en Ionity-lader, er prisen i Norge 8,4 kroner per kilowattime. Ganger du det med batteristørrelsen på 78 kW, blir prisen for «full tank» på 655,2 kroner. For det får du 43,7 liter diesel om literprisen er 15 kroner. Med et forbruk på cirka 2 kW per mil, får du en drivstoffpris per mil på 16,8 kroner. Da er det nok mange som kanskje tenker at fossilt drivstoff ikke er så dyrt likevel.
Verdt å merke seg er at de aller fleste dager i året, vil man lade hjemme. Slik strømprisen har vært i år, snakker vi da heller om 60–80 kroner for full tank og en pris per mil på rundt to kroner per mil med en «normal» strømpris.
Covid-19 har forskjøvet forsyningene av Polestar 2, men de første kundene kan forvente å få bilene sine i august.
Motor, cm³: 2xEL
Effekt, kW/hk: 300/408
Dreiemoment, Nm: 660
Egenvekt, m/fører, kg: 2123
Lengde/bredde/høyde, cm: 461/186/150
Akselavstand, cm: 274
Bakkeklaring,cm: 15,1
Bagasjerom, liter: 405 - 1095
Standard dekkdimensjon: 245/45R19
Batterikapasitet, netto kWh: 78
Rekkevidde, WLTP km: 470
Strømforbruk, WLTP, kWh/100 km: 15,6
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,7
Toppfart, km/t: 205
Pris fra, kr: 470 000
Denne saken ble første gang publisert 02/07 2020, og sist oppdatert 07/07 2020.