Mestere i variasjon
Test av elektriske syvsetere: – Dette har tidligere personvarebiler aldri har vært i nærheten av
En ny type elbiler gjør sitt inntog: Rommelige, fleksible og i noen tilfelle ganske rimelige.
Resepten er velprøvd. Man tar utgangspunkt i en varebil og bygger den om til persontransport. Fordelen er åpenbar – en relativt rimelig bil med masse seter og variasjonsmuligheter. Og om ikke kasseformen vinner noen designpris, er plassutnyttelsen svært effektiv.
Elektrifiseringen av lette varebiler ligger ikke langt etter personbilene. Dermed dukker nå også disse opp som alternative familiebiler for dem med litt andre plass- og bilbehov enn det en crossover eller SUV kan by på.
Mercedes og PSA-familien
Vi har testet to av de aktuelle utgavene. En Mercedes EQV med utgangspunkt i Mercedes V-klasse og en Citroën e-space Tourer. Med sistnevnte kan vi egentlig si at vi har testet tre biler til, for teknisk sett er Peugeot e-Traveller, Opel Zafira e-Life og Toyota Proace Verso stort sett samme bil.
Mercedes-Benz EQV 300 er en litt større og mer påkostet bil enn e-Space Tourer, men konseptet for øvrig temmelig likt. Når vi omtaler bilene som syvsetere, er det mer en gjennomsnittsberegning, for her kan du ta ut og inn seter slik at du ender opp med alt fra to til ni seter. Men de vi kjører er altså rigget til med syv sitteplasser.
Og noe av fleksibiliteten får vi demonstrert når vi ser på Opel Zafira e-Life innredet som campingbil med soveplass for to og fullt kjøkken i bagasjerommet, eller en Peugeot e-Traveler som femseter med enormt bagasjerom og stor bakseteplass.
Rett inn i baksetene
Ved siden av variasjonsmulighetene i antall sitteplasser og plasseringen av dem, blir man også fort glad i store skyvedører på begge sider. Det gir svært enkel adkomst – her er det bare å gå rett inn og ut, ikke noe behov for å sno seg på plass i trange ekstraseter.
Sittekomforten i baksetene er også svært god, særlig i enkeltsetene med armlener og fulle individuelle justeringsmuligheter. Med full bil kan du få noen utfordringer med plassering av bagasje. I vår e-space Tourer blir bagasjeromsgulvet kort med syv sitteplasser, da blir alternativet å kjøpe versjonen med 35 cm lengre karosseri.
Der fascinasjonen for de store personfrakterne ofte falmer, er når man kommer til de rene bilegenskapene. Førerplassen er gjerne enklere, sittestillingen mer rett opp og ned. Og sammenlignet med personbiler i samme prisklasse er ikke skjermene like store, eller instrumenteringen like fancy.
Men funksjonalitet og betjening holder god standard. Vi kjørte også lange 3–4 timers turer med begge bilene, og har svært lite å utsette på førerkomforten. God utsikt, rette karosserisider og store speil kompenserer i tillegg for bilstørrelsen.
Elektrifisering hever inntrykket
Den største positive overraskelsen kommer som følge av elektrifiseringen. Standarden har vært firesylindrede dieselmotorer, ikke alltid like godt lydisolert og med behov for å jobbe hardere enn i en tilsvarende personbil. Og veiegenskaper godt unna personbilstandard.
En stillegående elmotor løfter dermed standarden enda flere hakk her enn for en personbil. Og store, tunge batterier plassert lavt og midt i bilen tilfører begge de to testbilene en dimensjon av komfort og veiegenskaper tidligere personvarebiler aldri har vært i nærheten av.
De kjører rett og slett svært stødig, tidvis inspirerende og med høy grad av komfort. Bare hjul- og vindstøy er mer merkbar enn i en veldempet SUV eller crossover.
Reddevidde
Dommen
I elektriske versjoner har de nye personvarebilene bedre egenskaper enn tidligere dieselversjoner vi har testet. Bedre totalkomfort og veiegenskaper er viktige bidragsytere, og gjør dem mer egnet til personbilbruk. Dessuten er rekkevidden ok, og elbilegenskapene ellers på et bra nivå. På akselerasjon og støynivå ligger de et stykke etter sammenlignbare personbiler. Men når det kommer til bakseteplass og fleksibilitet er de i en helt egen klasse.
Mercedes EQV er utstyrt med et batteri på 100 kWh og motor med 150 kW/204 hk, mens Citroën og resten av søskenflokken kan by på 75 kWh (finnes også med 50 kWh) og 100 kW/136 hk. Spurtegenskapene blir ikke helt i toppklasse, men umiddelbar respons og godt moment gir akseptable ytelser til husbruk.
Når vi kjører bilene på test er temperaturen fra 0 til 10 grader og dermed ikke optimale hverken for forbruk, rekkevidde og ladefart. Likevel imponerer begge to ut fra forutsetningene. Citroën bruker rundt 2-2,6 kWh/mil, mens Mercedes ligger på 2,5-2,9. Det holder til henholdsvis 290–320 km rekkevidde for Mercedes og 250–300 km for Citroën.
I tillegg er begge relativt kjappe på hurtiglading, slik at du sjelden behøver å stå noe mer enn 30–40 minutter for en god dose rekkevidde.
Fullastet
Vi testet ikke bilene fullastet. Citroën e-Space Tourer har med rundt 2,2 tonn omtrent samme egenvekt som en normal familie-elbil. Men den har 300–400 kilo høyere nyttelast og dermed en maksimal totalvekt på 3,1 tonn, mot 2,6-2,7 tonn for en vanlig elbil. Det kan gi noe høyere forbruk og kortere rekkevidde ved fullastet bil.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 37 2021