Test: Audi e-tron 50

Mindre batteri, kortere rekkevidde, lavere pris. Kan det være en suksessoppskrift?

Audi e-tron er Norges mest solgte elbil i 2020.

Pluss ikon
<b>SAMME EGENSKAPER:</b> Rekkevidden skiller de to e-tron-variantene. Ellers gjør e-tron 50 jobben minst like bra som 55-varianten. 
SAMME EGENSKAPER: Rekkevidden skiller de to e-tron-variantene. Ellers gjør e-tron 50 jobben minst like bra som 55-varianten.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Audi e-tron er Norges mest solgte elbil i 2020, det ble solgt 11 158 biler. Her er testen vi gjorde av Audi e-tron 50:

Det hevet seg et og annet øyebryn da Audi annonserte at e-tron 50 ble den neste modellversjonen av salgssuksessen.

Hele 5 400 biler gjorde at luksus-SUV-en endte på en imponerende 4. plass i 2019. Men selv om velstående nordmenn gikk bananas hos Audi-forhandlerne, kunne ikke det dekke over at e-tron 55 var et ordentlig strømsluk, med en ganske skuffende rekkevidde som resultat.

Så hvorfor lansere en ny modell med enda mindre batterikapasitet (brutto 71 mot 95 kWh, netto 64,7 mot 86,5) og ditto kortere rekkevidde (335 mot 440 km) ifølge WLTP-normen?

<b>SOLID:</b> Finish og kvalitetsfølelse er på vanlig høyt Audi-nivå.
SOLID: Finish og kvalitetsfølelse er på vanlig høyt Audi-nivå. Foto: Terje Bjørnsen

Solid prisavslag

Det enkle svaret er en langt hyggeligere pris. Advanced Sport-utgaven vi kjører på test koster 598 000 kroner. Den tilsvarende e-tron 55 er drøyt 130 000 kroner dyrere. Og basisutgaven får du for under 500 000 kroner. Ingen kan ta fra e-tron at den kjennes ut som en luksusbil til en million. Hvor viktig blir da maksimal rekkevidde?

For mange elbilkjøpere kan 30 mil være nok. Kanskje er du ikke av den typen som stikker av gårde på langtur annenhver helg. Kommer du fra en i3, Leaf eller e-Golf vil rekkevidden til e-tron 50 være en solid forbedring. Vi tester ut hvordan det fungerer i praksis.

Det fineste med e-tron 50 er utvilsomt bilegenskapene. Høy totalkomfort der den scorer best; med nydelig seter, behagelig sittestilling og svært lavt støynivå som glansnummer. Også fjæringskomforten er god, men bilen blir en smule stram på de skarpeste ujevnhetene.

Bilen setter seg ikke over bakhjulene i dumper slik vi har opplevd på 55-utgavene vi har testet tidligere.

Kanskje har det med 115 kilo lavere egenvekt eller fintuning av luftfjæringen å gjøre.

<b>LADELUKE:</b> Automatisk åpning og lukking er ikke alltid praktisk når det fryser eller er veldig møkkete forhold.  
LADELUKE: Automatisk åpning og lukking er ikke alltid praktisk når det fryser eller er veldig møkkete forhold.   Foto: Terje Bjørnsen

Hvor langt er nok?

Med egenvekt på snaut 2440 kilo sier det seg selv at e-tron 50 ikke kjennes veldig dynamisk på vinterveier, men så er det heller ingen bil med sportslige ambisjoner.

Følger du signalene fra ESP-systemet og er forsiktig med farten inn i glatte svinger, virker bilen likevel sikker på glatta.

Bedre effektivitet

Kun et snaut år etter lanseringen har Audi lansert en oppgradert utgave av e-tron. Bilen har blitt kritisert for høyt forbruk og tiltakene er rettet mot bedre effektivitet. Det skal bety inntil 25 km lengre rekkevidde. Hovedpunktene er som følger:

* Motoren foran er koblet ut helt til det trengs mer kraft. Motoren bak står for normal drift.

* Bedre rekuprasjon og lavere bremseslep

* Mer effektiv kjøling av høyspenningsystem

* Større netto batterikapasitet (e-tron 55)

Men til hovedspørsmålet: Hvor langt kommer du i e-tron 50? På de snaut 800 km med testkjøring varierte den maksimale rekkevidden fra 210 til 280 km og forbruket lå mellom 2,23 til 2,85 kWh per mil.

<b>FRUNK:</b> Lasteplassen foran er praktisk for et knippe relativt klumpete ladeenheter. 
FRUNK: Lasteplassen foran er praktisk for et knippe relativt klumpete ladeenheter.  Foto: Terje Bjørnsen

Lavest på landevei og høyest på motorvei. Kjører du opp 80 % av batterikapasiteten kommer du mellom 17 til 23 mil. Siden hurtigladefarten holder seg bra opp til rundt 90 % batterikapasitet, er det en realistisk øvelse på langtur.

Kjøre- og ladeforholdene bar preg av mild vinter, med overveiende bar vei og temperatur mellom -3 til +7 grader. e-tron 50 har også noe lavere effekt enn 55-modellen. 313 hk/213 kW og 540 Nm mot 360 og 561 Nm. Det er en avstand du fint kan leve med. Bilen har ytelser alle kan leve godt med og fremstår som velmotorisert og kjapp. Vi klokker 0–100 km/t på raske 6,8 sekunder og forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t ligger på 3,2 sekunder. e-tron 55 gjør til sammenligning det samme på 5,8 og 2,7 sekunder.

Vi Menn Bil mener

Audi e-tron 50 fyller tilsynelatende et hull i elbilmarkedet. For de av bilkundene der rekkevidde ikke har størst betydning, men å kjøre en prestisjefylt luksusbil betyr desto mer. På basis av våre testmålinger virker det som om Audi har redusert forbruket noe, men effektiviteten er ennå ikke på Tesla-nivå.

TEKNISKE DATA Audi e-tron 50

Motor, cm³: 2xEL

Effekt, hk/kW: 313/230

Dreiemoment, Nm ved o/min: 540

Egenvekt, m/fører, kg: 2511

Tilhengervekt, kg: 1800/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 490/194/163

Bagasjerom, liter: 660–1725

Standard dekkdimensjon: 255/55-19

Batterikapasitet, kWh: 71

Rekkevidde, WLTP km: 335

Rekkevidde i 200 km test: 280

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 2,49

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,8

Toppfart, km/t: 190

Pris fra, kr: 487 720

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 6,8

60–100 km/t, kickdown: 3,2

80–120 km/t, kickdown: 4,2

Støy 50 km/t, dBA: 58,5

Støy 80 km/t, dBA: 62,0

Støy 100 km/t, dBA: 66,0

Testforbruk, kWh/mil: 2,23