Prøvekjørt: Tesla Model X Plaid

Teslas yoke-ratt er ekstrautstyret du ikke trenger

Ser bra ut, men er først og fremst irriterende. 

Pluss ikon
<b>DISKRÉ:</b> En plakett på bakluken er egentlig det eneste som avslører at dette er en Plaid-versjon av Model X. 
DISKRÉ: En plakett på bakluken er egentlig det eneste som avslører at dette er en Plaid-versjon av Model X.  Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Tesla har ofte vist seg som et langt mer innovativt selskap enn mer tradisjonsrike bilprodusenter, noe som på enkelte områder har gitt Tesla et solid forsprang.

Fortsatt ligger de noen hestehoder foran andre når det gjelder batterieffektivitet, rekkevidde og ikke minst hurtigladeinfrastruktur.

Det begynner å bli en stund siden det kom et helt nytt bilprodukt fra Tesla. De fortsetter imidlertid å flikke på eksisterende modeller, mens sagaen om Cybertruck og Tesla Roadster spinner i bakgrunnen.

Den nyeste og mest omfattende produktoppdateringen er Plaid-modeller av Model S og Model X, som ble presentert av Elon Musk sommeren 2021.

Plaid-modellene er de råeste utgavene. De har ikke bare to, men hele tre elektromotorer som til sammen produserer 1020 hestekrefter og et dreiemoment på enorme 1420 Nm.

<b>YOKE-RATTET:</b> Yoke-rattet med blant annet haptiske knapper for betjening av blinklys vekker ingen begeistring hos oss. Den 43 centimeter brede berøringsskjermen med en en oppløsning på 2200 x 1300 er derimot meget god. Solid prosessorkraft gjør at du kan slå i hjel tiden med dataspill mens du lader.  
YOKE-RATTET: Yoke-rattet med blant annet haptiske knapper for betjening av blinklys vekker ingen begeistring hos oss. Den 43 centimeter brede berøringsskjermen med en en oppløsning på 2200 x 1300 er derimot meget god. Solid prosessorkraft gjør at du kan slå i hjel tiden med dataspill mens du lader.   Foto: Martin Jansen

Dragrace-modus

Vi har tidligere testet Model S Plaid, men har denne gangen prøvekjørt Model X i Plaid-konfigurasjon, som skal greie 0-100 km/t på 2,6 sekunder.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Tesla Model S Plaid

For å få maks akselerasjon fra null hjelper det å bruke bilens Dragrace-modus med Launch. Da senkes luftfjæringen foran til lavest mulig bakkeklaring. Først venstrefot på bremsen, deretter høyrefot på gassen, og vips, launchkontroll er aktivert.

<b>TESLA-LAUNCH:</b> For å bruke Launch-funksjonen må bilen stå i Dragrace-modus
TESLA-LAUNCH: For å bruke Launch-funksjonen må bilen stå i Dragrace-modus Foto: Martin Jansen

Vi har tidligere testet en slik funksjon i blant annet BMW iX M60 som skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Model X Plaid er vesentlig raskere, men der M60 har den kule funksjonen at bilen står og bevrer før du slipper bremsen, så holder Plaid seg i ro.

<b>SLEEPER:</b> 1020 hestekrefter og 1420 Nm skjult i fåreklær. 
SLEEPER: 1020 hestekrefter og 1420 Nm skjult i fåreklær.  Foto: Martin Jansen

Les også: Vi Menn Bil har prøvekjørt BMW iX M60

Akselerasjon er imidlertid utenomjordisk selv med myke vinterdekk og en vekt som bikker 2,5 tonn med sjåfør. Når bilen skyter fart vises Plaid-symbolet i tredimensjonal effekt i instrumentdisplayet.

Det hadde vært langt heftigere om det hadde blitt vist i et head up-display i stedet - dersom det hadde vært mulig. Og når bilen skyter fremover i superbike-hastighet bør blikket definitivt være på veien og ikke displayet.

FORSPRANG: Ladehastighet og ladeinfrastruktur er blant Teslas store fortrinn.
FORSPRANG: Ladehastighet og ladeinfrastruktur er blant Teslas store fortrinn. Foto: Martin Jansen

Yoke-rattet

Model X har fått noen oppgraderinger. Den store berøringsskjermen som tidligere hadde vertikal posisjon har nå fått horisontal stilling.

I tillegg kan den blant annet leveres med såkalt yoke-ratt (2900 kroner ekstra), som kan minne om en slags flystikke. Det ser tøft ut, men så veldig mye mer positivt er det ikke å si om yoke-rattet. Til Tesla å være er det noe uvanlig halvhjertet over denne løsningen.

YOKE-STYRING: Yoke-rattet fungere fint så lenge du skal rett frem.
YOKE-STYRING: Yoke-rattet fungere fint så lenge du skal rett frem. Foto: Martin Jansen

Lexus og Toyota har demonstrert et yoke-ratt (One Motion Grip) med steer-by-wire-teknologi som forventes introdusert i 2025. Teknologien innebærer at styringen er helt elektronisk. Det er ingen mekanisk eller fysisk forbindelse mellom styrekonsollen og akselen. Det skal gi en rekke fordeler, ifølge Lexus.

Du får ingen vibrasjoner i rattet fra dekket, mer følelse av kontroll og stabilitet ved sterk sidevind og langt mindre rattutslag. Fullt hjulutslag kommer ved å dreie rattet 150 grader, noe som betyr at du ikke trenger å gjøre hånd over hånd-grep i brå svinger.

Gordisk knute

Yoke-rattet til Tesla er basert på et helt konvensjonelt prinsipp og gir egentlig ingen fordeler sammenlignet med et vanlig sirkulært ratt.

Tvert om. Armene nærmest tvinnes sammen til en gordisk knute i rundkjøringene.

I tillegg har Tesla droppet hendler for blant annet betjening av blinklys og erstattet dem med haptiske knapper på rattet. Summen av dette er et klønete og lite brukervennlig oppsett, etter vårt syn. Blinke deg inn og ut av en rundkjøring? Lykke til.

Girspaken på rattstammen er også borte og er i stedet erstattet av en slide-funksjon på berøringsskjermen.

Det går noen runder med et relativt høyt irritasjonsnivå før det sitter sånn noenlunde i fingrene, men vi setter likevel et stort spørsmålstegn ved brukervennligheten til denne løsningen kontra en god, gammeldags girspak.

Enormt med plass

<b>GOD PLASS:</b> Lastevolumet er anstendig selv med bakerste seterad i oppreist posisjon. 
GOD PLASS: Lastevolumet er anstendig selv med bakerste seterad i oppreist posisjon.  Foto: Martin Jansen
DYPT: Frunken alene sluker 187 liter
DYPT: Frunken alene sluker 187 liter Foto: Martin Jansen

Tesla Model X Plaid kan leveres med fem, seks eller syv seter. Testbilen er en seksseter, som innebærer mye plass på andre seterad.

Selv med tredje seterad i oppreist posisjon er lasteplassen god, mye takket være frunken som rommer 187 liter.

Felles de bakerste setene ned åpenbares et enormt lasterom på 2353 liter. I tillegg kan Model X trekke hengere på 2250 kilo.

<b>KOMFORT:</b> Samtlige seter er utstyrt med varmefunksjon som standard i Plaid. Forsetene er i tillegg ventilerte. Et 960 watts lydanlegg med 22 høyttalere er også standard. 
KOMFORT: Samtlige seter er utstyrt med varmefunksjon som standard i Plaid. Forsetene er i tillegg ventilerte. Et 960 watts lydanlegg med 22 høyttalere er også standard.  Foto: Martin Jansen

Lastekapasitet er med andre ord også blant Tesla-ens styrker. Da er det verre med støynivået som oppleves som for høyt i en bil til minimum 1 225 990 kroner.

<b>KOMFORT I BAKSETET:</b> Med berøringsskjermen på enden av senterkonsollen kan passasjerene i midtre seterad blant annet styre temperatur, viftehastighet og lyd.   
KOMFORT I BAKSETET: Med berøringsskjermen på enden av senterkonsollen kan passasjerene i midtre seterad blant annet styre temperatur, viftehastighet og lyd.    Foto: Martin Jansen

Hvor kommer Plaid-navnet fra?

Mel Brooks-komedien «Spaceballs» fra 1987 er en parodi på de mange sci-fi-eventyrene som Star Wars og Star Trek. Tesla har hentet navnene på de mest ekstreme akselerasjonsmodusene sine fra filmen, der «Plaid Speed» er det aller raskeste. Plaid er enkelt forklart en beskrivelse av skotskrutet stoff. Merket på Model S Plaid er et nikk til Plaid Speed-effekten fra filmen

Model S Plaid med Track Package

I juni blir Tesla Model S Plaid tilgjengelig med Track Package til mellom 146 050 og 194 755 kroner. Track Package inkluderer blant annet smidde aluminiumsfelger, karbonkeramisk bremser med 410 mm skiver og Goodyear Supercar 3R-dekk. Pakken er kompatibel med Model S-biler produsert fra og med 2022 og skal kunne gi en topphastighet på 322 km/t. Tesla presiserer at pakken kun er til banebruk – ikke tiltenkt bruk på offentlig vei. Etter installasjon må kundene hente bilen med lastebil eller tilhenger for egen regning.

TEKNISKE DATA

Tesla Model X  Plaid

Motor: 3xEL

Effekt, kW/hk:  750/1020

Dreiemoment, Nm:  1420

Egenvekt, kg: 2464

Lengde/bredde/høyde, cm:  505/202/168

Akselavstand, cm:  297

Bakkeklaring, cm:  17,1

Bagasjerom, liter: 793

Hengervekt, kg: 2250

Nyttelast, kg: 427 

Standard dekkdimensjon: F: 255/45R20 B: 275/45R20

Batterikapasitet, kWh:  87

Maks ladekapasitet, kW: 250

Rekkevidde, WLTP, km:  543

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,1

0–100 km/t, fabrikk, sek: 2,6

Toppfart, km/t: 262

Pris fra, kr:  1 225 990 

Pris testbil fra, kr: 1 612 003

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn