supercharger

Tesla øker sperreavgiften på superlading når det er mange som lader

Tesla mer enn dobler prisen om du blir stående på en full superladerstasjon for lenge.

Pluss ikon
<b>SUPERCHARGER:</b> Teslas nettverk av superladere gjør det mulig å dra på langtur, men med stadig flere Tesla-er på veien, møter sjåførene oftere og oftere kø på ladestasjonene.
SUPERCHARGER: Teslas nettverk av superladere gjør det mulig å dra på langtur, men med stadig flere Tesla-er på veien, møter sjåførene oftere og oftere kø på ladestasjonene.
Først publisert Sist oppdatert

Det tar vesentlig lengre tid å lade batteriet på en elbil enn å fylle tanken på en bil med forbrenningsmotor. Dermed kan det bli kø på ladestasjoner, særlig på utfartsdager.

Siden det likevel tar en stund å lade er det fristende å forlate bilen og kanskje ta seg noe å spise. Desto mer frustrerende er det for andre å komme fram til en stasjon bare for å oppdage at fulladede Tesla-er opptar alle plassene.

I 2016 innførte derfor Tesla en sperreavgift for å øke supercharger-tilgjengeligheten. For hvert ekstra minutt en bil forble koblet til superchargeren, påløp det en sperreavgift pålydende 3,25 kr.

Hvis bilen ble flyttet i løpet av fem minutter, frafalt avgiften.

Slik har det vært i to år, men med stadig flere Tesla-er på veien har har Tesla nå justert sperreavgiften på ny, skriver Electrek.

Prisen har økt vesentlig når det er pågang på superladerne, mens avgiften bortfaller dersom det ikke er særlig pågang:

  • Dersom under halvparten av superladerne er opptatt, bortfaller avgiften.
  • Dersom minst halvparten av superladerne er opptatt, er avgiften 4,05 kr per minutt.
  • Dersom alle superladerne er opptatt, er avgiften 8,10 kr per minutt.

- Vi justerer sperreavgiften basert på tilbakemeldinger fra Tesla-eiere så vi kan fortsette å tilby den beste Supercharger-opplevelsen samtidig som flåten med biler gror. Det er ikke meningen å tjene penger på dette. Vi håper vi aldri trenger å kreve inn avgiften, sier Tesla i en kommentar til Electrek.