supercharger
Tesla øker sperreavgiften på superlading når det er mange som lader
Tesla mer enn dobler prisen om du blir stående på en full superladerstasjon for lenge.
Det tar vesentlig lengre tid å lade batteriet på en elbil enn å fylle tanken på en bil med forbrenningsmotor. Dermed kan det bli kø på ladestasjoner, særlig på utfartsdager.
Siden det likevel tar en stund å lade er det fristende å forlate bilen og kanskje ta seg noe å spise. Desto mer frustrerende er det for andre å komme fram til en stasjon bare for å oppdage at fulladede Tesla-er opptar alle plassene.
I 2016 innførte derfor Tesla en sperreavgift for å øke supercharger-tilgjengeligheten. For hvert ekstra minutt en bil forble koblet til superchargeren, påløp det en sperreavgift pålydende 3,25 kr.
Hvis bilen ble flyttet i løpet av fem minutter, frafalt avgiften.
Slik har det vært i to år, men med stadig flere Tesla-er på veien har har Tesla nå justert sperreavgiften på ny, skriver Electrek.
Prisen har økt vesentlig når det er pågang på superladerne, mens avgiften bortfaller dersom det ikke er særlig pågang:
- Dersom under halvparten av superladerne er opptatt, bortfaller avgiften.
- Dersom minst halvparten av superladerne er opptatt, er avgiften 4,05 kr per minutt.
- Dersom alle superladerne er opptatt, er avgiften 8,10 kr per minutt.
- Vi justerer sperreavgiften basert på tilbakemeldinger fra Tesla-eiere så vi kan fortsette å tilby den beste Supercharger-opplevelsen samtidig som flåten med biler gror. Det er ikke meningen å tjene penger på dette. Vi håper vi aldri trenger å kreve inn avgiften, sier Tesla i en kommentar til Electrek.
Denne saken ble første gang publisert 20/09 2018, og sist oppdatert 20/09 2018.