MED TESLA MODEL X T/R TYSKLAND
Langtur med elbil? Det blir mange og lange stopp
Dette passet ikke Teslaen til.
Jeg er nybegynner og nysgjerrig på elbiler. Jeg vet, som de fleste, at fremtiden på veiene vil være utslippsfri. På overskuelig sikt betyr dette elbiler.
Nærmere tre uker med Tesla Model X og Model S var en positiv opplevelse i norsk hverdagsbruk. Jeg fikk litt færre kilometer ut enn hva bilen forespeilte, men forskjellen var «innafor».
Selv er jeg vant til å bruke bil mye på jobbreiser når jeg har tid til dette – også på lange distanser.
Prøvebil til drøye millionen
Hvor bra passer elbilen til dette, undret jeg, og la opp en rute på drøyt 1.100 kilometer fra hjemadressen i Drammen til Wehrheim nær Frankfurt da et lite team av oss skulle til Tyskland og Østerrike på en ukes reportasjetur.
For å spare litt kilometer, valgte vi å ta ferge fra Larvik til Hirtshals.
Bilen ble en Tesla Model X 100D, som importøren velvillig stilte til rådighet, med app og det hele. Denne modellen har en startpris på 866.520 kroner, og med det utstyret testbilen hadde, sto det her 1.001.420 kroner på prislappen.
Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde
Stor forskjell på oppgitt og reell rekkevidde!
Vi snakker om en svært godt utstyrt, stor og rommelig bil med høy effekt, og en rekkevidde som oppgis til ca. 565 kilometer (NEDC).
Mitt utgangspunkt for å vurdere en elbil som nr. 1-bil, er at den skal ha like god, eller bedre, reell rekkevidde enn en tilsvarende fossilbil. Det bør også gå mye kjapt å etterfylle energi (lade).
Legg merke til at jeg sier reell rekkevidde, for det viste seg å skille enormt mye mellom hva vi i praksis oppnådde og en rekkevidde på 565 NEDC-kilometer.
Dobbelt så lang ladetid
Det lengste vi oppnådde på turen sørover, var 270 kilometer på det siste strekket fra ladestasjonen i Rhüden til hotellet i Wehrheim – men da var batteriet også bokstavelig talt tomt; 14 fattige kilometer hadde vi å gå på da vi parkerte.
Heldigvis fant vi en ladestasjon i nabokvartalet, slik at vi fikk hentet sårt tiltrengt strøm via type 2-kontakten.
Det skilte også svært mye på effektiv ladetid i forhold til det som gjerne har vært sagt om Tesla på egne superladere. Mens vi ble forespeilet ladetid på 20-30 minutter opp til 80 prosent kapasitet, endte vi med det dobbelte eller mer, som tabellen nedenfor vil vise.
Burde gått raskere
Her bør det tilføyes at på de sju Tesla superladerne vi benyttet på turen, var vi eneste bil på fire av dem, og på de tre øvrige var det henholdsvis en, to og to biler til på åtte mulige ladepunkter. Da burde det etter vår oppfatning ha gått mye raskere.
Tesla gjør det igjen: Enda raskere (!) og bedre rekkevidde
Supert transportmiddel
Om selve bilen er det bare positivt å si. Veiegenskaper og komfort, plass og utstyr holder høy klasse. Luftfjæring og firehjulsdrift er viktige bidrag.
For tre voksne karer med bagasje var det definitivt et flott transportmiddel. Overlegne krefter og akselerasjon, og elbilens suverene lydkomfort, gjorde selve kjøreturen til en særdeles behagelig opplevelse.
Et meget funksjonsdyktig klimaanlegg skal også nevnes på plussiden her.
Hold deg under 130 ...
Den enorme frontruten imponerer stadig, og fargetoningen på den øvre halvdelen er nesten utrolig effektiv når man kjører med sola imot.
En Tesla er nesten mer datamaskin med hjul på enn bil i tradisjonell forstand.
Dette betyr for eksempel at den gir både viktige og nyttige beskjeder uoppfordret.
Som for eksempel da sjåføren tråkket litt vel hardt på pedalen, og farten steg til 215 km/t: «Hold deg under 130 km/t for å nå målet ditt», meldte bilen, med henvisning til neste ladestasjon...
Noen nøkkeltall:
Lengde x bredde: 5,04 x 2,07 meter
Akselavstand: 2.965 mm
Egenvekt: 2.459 kg
Vekt på turen: ca. 2.800 kg
Tilhengervekt m/brems: 2.250 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: Totalt 528,6 kWt
Dette blir tidenes dyreste Tesla
Rimelig transport
Energikostnad, hele turen (1.887 km): Her var det ikke helt enkelt å finne svar, men hvis vi regner med Tesla Supercharger-lading (over 60 kW) etter minuttpris, blir kostnaden (tysk pris) 106,42 euro, som tilsvarer NOK 1.067,42. Så har bilen en Supercharger-kreditt på 400 kWt årlig, som gir et forholdsmessig fradrag her. Før et slikt fradrag blir altså prisen pr mil NOK 5,66.
Ved hjemmelading, med dagens pris på ca. NOK 1,30 pr. kWt, ville tilsvarende kostnad blitt NOK 687,18. Det ville gitt en tilsvarende pris pr. mil på NOK 3,64. For hjemmelading må det også medregnes andel av installasjon av passende veggboks med egen krets.
Rimelig kjøring blir det, uansett.
Snittfart 93,2 km/t
Før vi ga oss i kast med autobahn i Tyskland bestemte vi oss for å holde oss innenfor fartsgrenser – og på strekninger med fri fart holde oss innenfor anbefalte 130 km/t.
Det eneste unntaket fra dette kom på kveldens siste etappe, da trangen til å komme frem overstyrte interessen for å kjøre noen lunde økonomisk. På strekningen fra Rhüden til Wehrheim gikk det stedvis i både 150 og 160 km/t.
Likevel kjørte vi betydelig langsommere på hele turen samlet enn vi noen gang har gjort på talløse turer med diesel- og bensinbiler. En gjennomsnittsfart på 93,2 km/t for hele strekningen på 1.103 kilometer sier vel det meste. Riktig nok vrimlet det av veiarbeidsområder, men likevel…
3 timer 15 minutter til lading - én vei!
Konklusjonen er uansett klar: Et slikt kjøremønster som vi hadde på denne turen passer bilen rett og slett ikke til. Det blir for mange ladepauser – og de blir for lange.
På strekningen Drammen - Wehrheim - 1.103 kilometer - måtte vi lade fem ganger, medregnet topping av batteriet i Drammen før avgang.
Bare på ladepausene fra Hirtshals til Wehrheim brukte vi 3 timer og 15 minutter:
- Randers: 55 minutter
- Aabenraa: 45 minutter
- Bispingen: 45 minutter
- Rhüden: 50 minutter
Brukte over 2 timer ekstra på turen
Selvsagt måtte vi hatt stans på turen også med en fossilbil. Trolig hadde vi stoppet tre ganger da – to ganger for å strekke på beina, og en gang for å tanke og spise. Til sammen ville dette ha tatt knapt en time, hvilket betyr at vi med fossil transport ville vært fremme i Wehrheim litt før klokka 11 på kvelden – i stedet for 01.10 på natta.
Da forutsetter vi samme gjennomsnittsfart som Teslaen på effektiv kjøring. Med diesel- eller bensinmotor ville nok gjennomsnittsfarten vært 10 – 15 prosent høyere, og da ville forskjellen blitt enda større.
Stor test: Så langt går elbilene egentlig
Fossilbil ville spart mye tid også her
På samme måte gikk det nordover mot Kiel (575 kilometer), knapt 2 timer gikk med til lading:
- Lutterberg: 1t 18 minutter(!)
- Bispingen: 40 minutter (ladet ikke helt opp her)
Med fossil bil ville det trolig også vært to stopp på denne turen – ett for å strekke på beina, og ett for å tanke og spise. Dette ville til sammen ha tatt ca. 40 minutter, hvilket betyr at vi med fossilbilen ville ankommet Kiel rundt klokka 17.30 i stedet for klokka 18.50.
En vesentlig årsak til at vi på denne strekningen (584 kilometer) hadde en gjennomsnittsfart på beskjedne 82,3 km/t er at vi brukte omtrent en time ekstra gjennom omfattende veiarbeidsområder på nordsiden av Hamburg.
Slik så kjøreskjemaet vårt ut sørover:
Avgang Drammen 06.15 (Rest km: 380)
Ankomst Larvik 07.10 (Rest km: 263)
Avgang Hirtshals11.45 (Rest km: 254)
Ankomst Randers 13.15 (Rest km: 43 – lading)
Avgang Randers14.10 (Rest km: 400)
Ankomst Aabenraa 16.00 (Rest km: 158 – lading)
Avgang Aabenraa 16.45 (Rest km: 409)
Ankomst Bispingen 19.10 (Rest km: 65 – lading)
Avgang Bispingen 19.55 (Rest km: 379)
Ankomst Rhüden 21.25 (Rest km: 136 – lading)
Avgang Rhüden 22.15 (Rest km: 409)
Ankomst Wehrheim 01.10 (Rest km: 14 – lading!)
Store forskjeller
Det er også interessant å se på hvor mange kilometer vi effektivt tilbakela mellom ladingene. Den lista ser slik ut sørover (tallet i parentes er den rekkevidden bilen oppga ved start på delstrekningen):
Drammen – Randers: 245 km (380) (via Larvik-Hirtshals)
Randers – Aabenraa: 185 km (400)
Aabenraa - Bispingen: 249 km (409)
Bispingen – Rhüden: 154 km (379)
Rhüden – Wehrheim: 270 km (409)
Nordover er tallene slik:
Wehrheim – Lutterberg 187 km (436)
Lutterberg – Bispingen 240 km (432)
Bispingen – Kiel 157 km (378)
Ved ankomst Lutterberg viste bilen 76 rest-km, ved ankomst Bispingen 91 km og ved ankomst Kiel 176 km.
Forskjellen mellom bilens anslåtte rekkevidde og hvor mange kilometer vi faktisk oppnådde på de enkelte delstrekningene, var med andre ord veldig stor.
For eksempel sa den at vi hadde 436 kilometer tilgjengelig ved start fra Wehrheim. Etter å ha kjørt beskjedne 187 km hadde vi bare 76 km igjen – og måtte lade. Omtrent slik var det, mer og mindre, hele veien.
Til gjengjeld er det aldri veldig langt til neste Tesla Superlader. Det er bygget ut et imponerende finmasket nett av slike ladestasjoner over hele Tyskland, og flere kommer. Det bør det også gjøre, for interessen for elbil er stigende, også i billand nr. 1.
Derfor er Teslas SUV ulik alle andre
Fartsgrensene – og anbefalt fart
I Tyskland er det fortsatt fri fart på mange autobahn-strekninger. Anbefalt hastighet er 130 km/t – og stadig flere strekninger skiltes ned til 120 km/t. Her snakker vi energikrevende kjøring, nesten uansett hva du har under panseret.
Vi så imidlertid veldig fort at på en stor og tung elbil som Tesla Model X rant rekkevidden veldig fort unna når hastigheten økte, selv innenfor 120 – 130 km/t, som vi brukte som rettesnor det aller meste av tiden.
Vi testet en gang hva bilen faktisk er god for, og passerte 235 km/t (og en kjempeoverrasket Mercedes roadster) med godt skyv.
Fartsøkning koster mer med elbil
Det må også innrømmes at vi slapp opp litt ekstra på siste delstrekning sørover, fra Rhüden til Wehrheim, der vi over lange strekninger lå med 150 – 160 km/t på speedometeret.
Men: I tillegg til det jeg har sagt om hva jeg forventer av en elbil med hensyn til reell rekkevidde, så forventer jeg også transporthastighet som er akseptabelt nær fossilbilen, og det får jeg ikke her.
Vår erfaring er også at forbruket øker vesentlig raskere for en elbil enn for en fossil bil når hastigheten økes.
Dette passet den ikke til
Så snakker vi Tyskland og mulighet for fri fart. Det er naturligvis helt annerledes i Norge, som er min hjemmebane. Men også her registrerer jeg større forskjell på antatt og reell rekkevidde enn det etter min mening burde være.
Et vesentlig poeng er naturligvis hva bilen skal brukes til. Det er for eksempel stor forskjell på ferieturer, da man har god tid, og legger opp dagsetapper på 20 – 40 mil, og rask yrkesmessig transport over betydelig lengre strekninger.
Til det første er elbilen helt super – til det andre, som vi testet denne gang, er den foreløpig ikke kvalifisert.
Snart skal Tesla doble rekkevidden
Se video: Tesla-Bjørn skulle bare forvarme bilen ...
Artikkelen er først publisert på broom.no.