Tesla lager 50.000 biler i året - 276.000 har bestilt ny modell

Når får du bilen hvis du bestiller i dag?

Med Model 3 har Tesla opplevd en kjøpeinteresse som er mange ganger så høy som det de foreløpig har hatt med Roadster, Model S og Model X. Men er den for stor?
Publisert

Lørdag kunne Tesla-sjef Elon Musk melde at selskapet har klart kunststykket å få 276.000 personer til å betale selskapet 10.000 kroner for å reservere den kommende elbilen Tesla Model 3.

Dette til tross for at bilen først vil bli levert til kunder i 2018, og at vi ikke vet svært lite om pris eller spesifikasjoner.

Les også: Tesla viser endelig frem 'billigbilen' Model 3

Men for potensielle kjøpere kan det være lett å bekymre seg: Tesla produserer for tiden rundt 50.000 biler i året. De 276.000 bestilte Model 3 utgjør dermed drøyt fem års produksjon med dagens kapasitet. Og da har vi ikke tatt høyde for at Tesla ikke skal slutte å lage Model S og X.

Når vil bilene komme?

Betyr det at den allerede lange ventetiden på bilen, kan trekke ut i det uvisse?

Skal vi tro Tesla i Norge er det ingen grunn til å miste håpet.

- Det er fantastisk å se responsen på Model 3, her tror jeg vi skriver bilhistorie. Det er imidlertid ingen grunn til å være bekymret over å komme langt bak i køen hvis du reserverer nå. Det er egne køer for hver region, og Europa er først på listen etter Nord-Amerika. Reserverer du nå, kan du fortsatt få bilen tidlig, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla til Side3.

Test: Toyota Mirai hydrogenbil

Øker kapasiteten kraftig

Han påpeker at dagens produksjonstall ikke er sammenlignbare med hva det vil være i 2017/2018.

- Husk også at målet vårt er å produsere 500.000 biler i året innen 2020. Med den hastigheten utgjør reservasjonslisten per lørdag kveld omlag et halvt år produksjon. Det foregår en massiv oppskalering på Tesla-fabrikken i Fremont, sier Roland.

Ifølge Tesla er "Gigafactory" verdens største bygg om en ser på grunnflate. Den skal sørge for batteriene til selskapets biler i fremtiden.

I tillegg er den store batterifabrikken "Gigafactory", som er i ferd med å ferdigstilles, en forutsetning for produksjonsøkningen.

Når norske kunder får begynne å konfigurere sine biler, og ikke minst når bilene faktisk kommer til Norge, kan han derimot ikke si noe om.

- Vi kommer tilbake med mer informasjon når produksjonsstart for Nord-Amerika nærmer seg, men det er for tidlig å si noe om Europa nå, konkluderer han.

Hovedkonkurrenten kommer tidligere

Selv om Model 3 nå får svært mye oppmerksomhet verden over, så betyr ikke det at dette blir den første "billige" elbilen på markedet med skikkelig rekkevidde.

Ampera-E er en relativt kompakt bil, men skal likevel ha en rekkevidde i samme område som Model 3.

Spesifikasjonene på denne bilen er, i likhet med Model 3, ikke helt spikret. Men det vi vet er at den vil starte på omtrent samme pris som Model 3, og at den vil ha "mer enn" 320 km reell rekkevidde.

Ifølge Mashable er meldingene fra GM-konsernet at videre testing tyder på at bilen vil få en offisielle amerikansk rekkevidde på 240 miles - 384 km - 25 miles mer enn den billigste Model 3-utgaven.

Test:Er en harrytur med Leaf mulig uten å stoppe for å lade?

Opels norske PR-sjef Stein Pettersen er foreløpig veldig tilbakeholden med informasjon om bilen.

- Det er dessverre svært begrenset informasjon som kan deles når det kommer til Ampera-e. Vi regner med å komme tilbake med betydelig flere detaljer i løpet av noen måneder, sier Pettersen.

- Interessen ute hos forhandlerne har vært svært stor, og hos Opel er det tilstrekkelig å stikke innom å sette seg på listen – helt gratis, sier han som et stikk til konkurrenten.

Når bilene vil leveres til kunder, er heller ikke spikret.

- De første bilene blir levert neste år, sier Pettersen.

- Vi trodde de første bilene kunne komme til landet allerede i år. Snakker vi om slutten av 2017 før den kommer i stedet?

- Nei, vi snakker på ingen måte slutten av 2017, sier Pettersen lurt.