Arbeidsliv
Hulken på hjul
Hver dag i løpet av et åttetimers skift kjører denne kjempen tre ganger en rute på tre kilometer med en høydeforskjell på 180 meter. Og det er ikke bare fargen som er grønn.

Den har en nettovekt på 58 tonn, som tilsvarer vekten av 36 Nissan Leaf, og nyttelasten er på 65 tonn.
LES OGSÅ: Norske Eskil jobber på et av verdens mest spesielle skip
Det gir en totalvekt på 123 metriske tonn, noe som gjør tiptrucken «Lynx» til verdens største i sitt slag. For den er helt elektrisk. Nå er den satt til å transportere kalkstein og sedimentær stein i bruddet «La Tscharner» ved Péry i Bern Jura-fjellene ikke langt fra byen Bienne.
Den grønne kjempen
Den grønne dumperen, i dobbelt forstand, er satt i arbeid av Vigier Ciment, den eldste sementprodusenten i Sveits. Hver dag i løpet av et åttetimers skift kjører Lynx tre ganger en rute på tre kilometer med en høydeforskjell på 180 meter.

Fra starten kjører den uten last med sine 58 tonn opp bakken til lastepunktet, deretter ned igjen med 65 tonns nyttelast med steinmasser.
På vei ned fungerer den elektriske motoren som en generator som bruker bremseenergien til å lade opp de fire lithium-batteriene. Teoretisk er det ventet et overskudd med energi som vil bli ført tilbake til strømnettet. Da blir Lynx-en et «Energy-plus-kjøretøy».
LES OGSÅ: Norges største firehjuling veier 240 tonn og har 1800 hestekrefter
Sparer 50.000 liter diesel
Avhengig av driften, er det beregnet at den vil spare rundt 50 000 liter diesel hvert år. I tillegg skal den spare 130 tonn CO2-utslipp. Med disse besparelsene i tillegg til de lange serviceintervallene og lavere servicekostnader, finansierer Lynxen seg selv, ifølge selskapet som har planlagt å kjøre den i 12 år.

Toppfart på 40 km/t
Maskinen er basert på en Komatsu HD 605–7. Prosessen med å modifisere og transformere den til et batteridrevet kjøretøy, ble gjort av et arbeidsfellesskap «E-Mining AG». Drivlinjen består av en synkronmotor (elektrisk vekselstrømsmotor der rotoren er permanent magnetisert) med 634 kilowatt eller 862 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 9500 newtonmeter.
Transmisjonen har to trinn med utvekslingene 1.1 og 1:3,55. Maks hastighet er 40 kilometer i timen og klatreevnen er oppgitt til 13 prosent med en hastighet på 11 kilometer i timen.
For tipping av dumperkassa er det montert en separat hydraulisk motor på 163 hestekrefter eller 120 kilowatt. Den gir kraft til tippehydraulikken, bremsene og servostyringen. Siden dumperkassa ikke kan varmes av eksosgass, har man lagt inn et sterkt gummilag over stålflaten som gjør at steinmassene ikke setter seg fast.

4,5 tonn med batterier
Batteriene er av typen litium-nickel-mangan-kobolt og består av to blokker med en kapasitet på 600 kilowatt til sammen. De veier 4,5 tonn og er plassert der motoren og dieseltankene vanligvis er plassert. Et kjølesystem som bruker luft, glykol og vann, sørger for konstant temperatur på 25 grader celsius.
Kjøretøyet som er utviklet i Sveits, skaper ikke bare nye muligheter i Vigier-bruddet, men kan også passe godt i lukkede områder som tunneler og underjordiske gruver. Støybildet er lavere sammenlignet med dieseldrevne tiptrucker. Maskinfører, Yann Bessire, kjører den grønne maskinen opp og ned i dagbruddet og mener at maskinen har de samme ytelsene som en lignende maskin med dieseldrift.
Vigier ønsker å ha en miljøprofil og Lynx-prosjektet er en forlengelse av dette. 50 prosent av deres produkter fraktes på jernbane og deres eget transportselskap Vitrans, med 20 lastebiler, som alle har Euro-6 motorer.
LES OGSÅ: El-dumperen som aldri går tom for strøm
Samarbeidsprosjekt
Spesialister innen kjøretøy og batterieksperter har jobbet med prosjektet fra 2016 i samarbeid med blant annet Berner Fachhochschule. Selve jobben med ombyggingen ble gjort hos Kuhn Schweiz AG. Det statlige energidepartementet i Sveits har støttet pilotprosjektet.
Resultatet av samarbeidet er verdens største elektriske kjøretøy på
pneumatiske hjul. De har brukt det største batteriet som noensinne er installert i et elektrisk kjøretøy.
Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer på www.vimennpluss.no.