Smart og Brabus

Klokkebilens comeback

Smart er tilbake i tett samarbeid med verdens råeste Mercedes-spesialist.

Merkesjef Christian Halvorsen dro nylig teppet av Smart #1 i Norge. Bilen på bildet er Brabus-versjonen.
Merkesjef Christian Halvorsen dro nylig teppet av Smart #1 i Norge. Bilen på bildet er Brabus-versjonen. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

Smart Fortwo het en liten bakhjulsdrevet bil som ble presentert for verden på bilutstillingen i Paris i 1998, og som ble introdusert for det norske markedet året etter.

Les også: Vi Menn Bils test av Smart Fortwo fra 2011

Bilen var et samarbeid mellom Daimler AG og den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch. Den ble ingen kjempesuksess i Norge i en tid da store SUV-er sto i fokus.

<b>1998:</b> Smarts første modell var vesle Fortwo.
1998: Smarts første modell var vesle Fortwo. Foto: Produsent

Comeback

25 år etter verdenspremieren er Smart tilbake i Norge med modeller som nok er noe mer i tråd med tidsånden. Det dreier seg om en liten, elektrisk SUV på 427 centimeter, omtrent like lang som en Mazda CX-3.

Første modell ut er Smart #1. Smart er et samarbeid mellom Mercedes og det kinesiske gigantkonsernet Geely, som blant annet også eier Volvo og Zeekr. Smart #1 produseres i Kina på samme base som Volvo EX30 og Zeekr X. Smart #1 kommer i tre versjoner.

Den rimeligste heter Pro+ og leveres med 66 kWt-batteri, bakhjulstrekk og 272 hestekrefter. Den skal ha en maksimal elektrisk rekkevidde rundt 420 kilometer.

Prøvekjøring: Vi fikk en liten svingom med den bakhjulsdrevne Pro+-versjonen av Smart #1. Den gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder og virker kvikk og lettkjørt. Bakseteplassen er god. Det samme er sittehøyden, som samtidig går litt ut over designet. Den ser litt høy og rar ut, særlig med den hvite fargen. Men vi kan legge til at den ser betydelig bedre ut i andre farger, spesielt med Brabus-spesifikasjoner.
Prøvekjøring: Vi fikk en liten svingom med den bakhjulsdrevne Pro+-versjonen av Smart #1. Den gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder og virker kvikk og lettkjørt. Bakseteplassen er god. Det samme er sittehøyden, som samtidig går litt ut over designet. Den ser litt høy og rar ut, særlig med den hvite fargen. Men vi kan legge til at den ser betydelig bedre ut i andre farger, spesielt med Brabus-spesifikasjoner. Foto: Martin Jansen

Med hurtiglading på 150 kW skal den kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter, ifølge produsenten. Pro+-utgaven virker å være brukbart utstyrt fra start med blant annet adaptiv cruisekontroll, 12,8-tommers berøringsskjerm, 360-graders kamera, panoramasoltak, LED lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke, et utvalg kjøreassistansesystemer og 19-tommers felger. Bakkeklaringen er 16 centimeter.

Lekent: Minimalistisk og lekent førermiljø.
Lekent: Minimalistisk og lekent førermiljø. Foto: Martin Jansen

Hopper du opp et nivå heter bilen Pulse og har i tillegg firehjulstrekk, head up-display, skinnkledd ratt og seter og trådløs mobillading, blant annet. Den har en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer.

BRABUS-STYLING: Den tyske spesialisten Brabus er kjent for å modifisere både ytelser og understell på bilene som behandles. På Smart #1 har selskapet primært har bidratt med styling, men den kommer også med Brabus-kalibrerte kjøreprogrammer. Brabus-versjonen er den dyreste av Smart #1-utgavene, men også den kuleste.
BRABUS-STYLING: Den tyske spesialisten Brabus er kjent for å modifisere både ytelser og understell på bilene som behandles. På Smart #1 har selskapet primært har bidratt med styling, men den kommer også med Brabus-kalibrerte kjøreprogrammer. Brabus-versjonen er den dyreste av Smart #1-utgavene, men også den kuleste. Foto: Martin Jansen
<b>SIGNAL:</b> De røde element­ene på svarte overflater er typisk Brabus-­signal.
SIGNAL: De røde element­ene på svarte overflater er typisk Brabus-­signal. Foto: Produsent
<b>FORDELING:</b> Baksetet kan legges ned med 60/40-splitt. 
FORDELING: Baksetet kan legges ned med 60/40-splitt.  Foto: Produsent

Barsk partner

Toppmodellen har tilnavnet Brabus. Brabus er ikke et navn som i første rekke assosieres med elektriske biler, snarere digre bensinmotorer og voldsomme eksosanlegg.

Det tyske tuningselskapet gjør som regel heftige Mercedes-AMG-modeller enda heftigere med blant annet egenutviklede turboer.

Les også: Vi tuller ikke. Den har ekte gull under panseret

Brabus er flere ganger kåret til det mest populære tuning-merket av tyske Auto Motor und Sports lesere.

Les også: Feier alle andre SUV-er av banen

Men Brabus har også hatt et samarbeid med Smart, og nå har de tatt samarbeidet noen hakk videre. Brabus-­versjonen av Smart #1 kommer med firehjulstrekk, 428 heste­krefter og et dreiemoment på 543 Nm.

Den skal greie 0–100 km/t på 3,9 sekunder. Den har også enda mer utstyr enn Pulse, blant annet Brabus-stylet interiør, fargede bremsekalipere, sportspedaler, motorlyd, Cybersparks Matrix LED-lys.

<b>GRUNNLEGGER:</b> BRABUS GmbH er i dag verdens største uavhengige tuningselskap, og ble grunnlagt i Bottrop i 1977 av nå avdøde Bodo Buschmann.
GRUNNLEGGER: BRABUS GmbH er i dag verdens største uavhengige tuningselskap, og ble grunnlagt i Bottrop i 1977 av nå avdøde Bodo Buschmann. Foto: Brabus

Brabus-­versjonen har samme batteri­størrelse som Pro+ (og Pulse), men med noe kortere rekkevidde, 400 kilometer.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Den har mer sporty styling, Brabus kjøreprogrammer og logoer, fargekombinasjoner som er distinkt Brabus, head up-display og et Beats lydanlegg.

Kontrakter

Smart #1 skal selges både online og i butikk av Bertel O Steen. Merkesjef Christian Halvorsen opplyser at kontraktsigneringer vil starte i oktober.

– Smart sin nye elektriske satsing vil distribueres gjennom agentmodell i Norge. Bertel O. Steen har tegnet en avtale med Smart Europe, sier Kjetil Myhre, konsern­direktør i Mercedes-­Benz Norge ved Bertel O. Steen.

TEKNISKE DATA

Smart #1 Pro+ Smart #1 Brabus

Motor: El Elx2

Drivhjul: RWD Alle

Effekt, hk/kW: 272/200 428/315

Dreiemoment, Nm: 343 543

Batteri, kWt: 66 66

Egenvekt, kg: 1800 1900

Maks nyttelast, kg: 450 450

Hengervekt, kg: 1600 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 427/182/164 430/182/164

Akselavstand, cm: 275 275

Bagasjerom, liter: 411 411*

Frunk, liter: 15 15

Standard dekkdimensjon: 235/45 R19 235/45 R19

Maks rekkevidde, WLTP, km: 420 400

Maks ladehastighet, kW: AC: 22/DC: 150 AC: 22/DC: 150

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,7 1,8

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7 3,9

Toppfart, km/t: 180 180

Smart #1 Pro+ (RWD):: 399 900 kroner

Smartt #1 Pulse (4WD): 449 900 kroner

Smart ¤#! Brabus (4WD) 499 900 kroner

*med baksetene justert 13 cm fremover

Om Smart

Det sveitsiske klokkemerket Swatch ble populært på 80- og 90-tallet med rimelige, fargerike og batteridrevne klokker. Selskapets sjef, Nicolas Hayek, mente klokkefilosofien kunne og burde overføres til bilindustrien, og at markedet var mer enn modent for en liten, annerledes og stilig bilmodell. Før noe var konkretisert, ble bilen bare omtalt som Swatchmobile. Hayek ønsket seg en partner i bilindustrien og presenterte ideen for flere bilprodusenter før Volkswagen bet på i 1991. Da Ferdinand Piëch inntok sjefsstolen i Volkswagen i 1993, svirret imidlertid ryktene om at han kom til å skrinlegge Swatchmobile-prosjektet. Hayek gikk videre og skal ha fått avslag fra både Fiat og Renault før Daimler AG slo til. Selskapet Micro Compact Car AG ble dannet. Swatchmobile-navnet ble ikke med videre. I stedet fikk bilen navnet Smart – etter Swatch Mercedes Art. I 1998 hadde den første Smart-modellen, Fortwo, verdenspremiere på bilutstillingen i Paris. Hayek skal ha vært misfornøyd med designet og det faktum at bilen var bensindrevet og ikke en hybrid.