Smart og Brabus
Klokkebilens comeback
Smart er tilbake i tett samarbeid med verdens råeste Mercedes-spesialist.
Smart Fortwo het en liten bakhjulsdrevet bil som ble presentert for verden på bilutstillingen i Paris i 1998, og som ble introdusert for det norske markedet året etter.
Les også: Vi Menn Bils test av Smart Fortwo fra 2011
Bilen var et samarbeid mellom Daimler AG og den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch. Den ble ingen kjempesuksess i Norge i en tid da store SUV-er sto i fokus.
Comeback
25 år etter verdenspremieren er Smart tilbake i Norge med modeller som nok er noe mer i tråd med tidsånden. Det dreier seg om en liten, elektrisk SUV på 427 centimeter, omtrent like lang som en Mazda CX-3.
Første modell ut er Smart #1. Smart er et samarbeid mellom Mercedes og det kinesiske gigantkonsernet Geely, som blant annet også eier Volvo og Zeekr. Smart #1 produseres i Kina på samme base som Volvo EX30 og Zeekr X. Smart #1 kommer i tre versjoner.
Den rimeligste heter Pro+ og leveres med 66 kWt-batteri, bakhjulstrekk og 272 hestekrefter. Den skal ha en maksimal elektrisk rekkevidde rundt 420 kilometer.
Med hurtiglading på 150 kW skal den kunne lade batteriet fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter, ifølge produsenten. Pro+-utgaven virker å være brukbart utstyrt fra start med blant annet adaptiv cruisekontroll, 12,8-tommers berøringsskjerm, 360-graders kamera, panoramasoltak, LED lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke, et utvalg kjøreassistansesystemer og 19-tommers felger. Bakkeklaringen er 16 centimeter.
Hopper du opp et nivå heter bilen Pulse og har i tillegg firehjulstrekk, head up-display, skinnkledd ratt og seter og trådløs mobillading, blant annet. Den har en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer.
Barsk partner
Toppmodellen har tilnavnet Brabus. Brabus er ikke et navn som i første rekke assosieres med elektriske biler, snarere digre bensinmotorer og voldsomme eksosanlegg.
Det tyske tuningselskapet gjør som regel heftige Mercedes-AMG-modeller enda heftigere med blant annet egenutviklede turboer.
Les også: Vi tuller ikke. Den har ekte gull under panseret
Brabus er flere ganger kåret til det mest populære tuning-merket av tyske Auto Motor und Sports lesere.
Les også: Feier alle andre SUV-er av banen
Men Brabus har også hatt et samarbeid med Smart, og nå har de tatt samarbeidet noen hakk videre. Brabus-versjonen av Smart #1 kommer med firehjulstrekk, 428 hestekrefter og et dreiemoment på 543 Nm.
Den skal greie 0–100 km/t på 3,9 sekunder. Den har også enda mer utstyr enn Pulse, blant annet Brabus-stylet interiør, fargede bremsekalipere, sportspedaler, motorlyd, Cybersparks Matrix LED-lys.
Brabus-versjonen har samme batteristørrelse som Pro+ (og Pulse), men med noe kortere rekkevidde, 400 kilometer.
Den har mer sporty styling, Brabus kjøreprogrammer og logoer, fargekombinasjoner som er distinkt Brabus, head up-display og et Beats lydanlegg.
Kontrakter
Smart #1 skal selges både online og i butikk av Bertel O Steen. Merkesjef Christian Halvorsen opplyser at kontraktsigneringer vil starte i oktober.
– Smart sin nye elektriske satsing vil distribueres gjennom agentmodell i Norge. Bertel O. Steen har tegnet en avtale med Smart Europe, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Norge ved Bertel O. Steen.
TEKNISKE DATA
Smart #1 Pro+ Smart #1 Brabus
Motor: El Elx2
Drivhjul: RWD Alle
Effekt, hk/kW: 272/200 428/315
Dreiemoment, Nm: 343 543
Batteri, kWt: 66 66
Egenvekt, kg: 1800 1900
Maks nyttelast, kg: 450 450
Hengervekt, kg: 1600 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 427/182/164 430/182/164
Akselavstand, cm: 275 275
Bagasjerom, liter: 411 411*
Frunk, liter: 15 15
Standard dekkdimensjon: 235/45 R19 235/45 R19
Maks rekkevidde, WLTP, km: 420 400
Maks ladehastighet, kW: AC: 22/DC: 150 AC: 22/DC: 150
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,7 1,8
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7 3,9
Toppfart, km/t: 180 180
Smart #1 Pro+ (RWD):: 399 900 kroner
Smartt #1 Pulse (4WD): 449 900 kroner
Smart ¤#! Brabus (4WD) 499 900 kroner
*med baksetene justert 13 cm fremover
Om Smart
Det sveitsiske klokkemerket Swatch ble populært på 80- og 90-tallet med rimelige, fargerike og batteridrevne klokker. Selskapets sjef, Nicolas Hayek, mente klokkefilosofien kunne og burde overføres til bilindustrien, og at markedet var mer enn modent for en liten, annerledes og stilig bilmodell. Før noe var konkretisert, ble bilen bare omtalt som Swatchmobile. Hayek ønsket seg en partner i bilindustrien og presenterte ideen for flere bilprodusenter før Volkswagen bet på i 1991. Da Ferdinand Piëch inntok sjefsstolen i Volkswagen i 1993, svirret imidlertid ryktene om at han kom til å skrinlegge Swatchmobile-prosjektet. Hayek gikk videre og skal ha fått avslag fra både Fiat og Renault før Daimler AG slo til. Selskapet Micro Compact Car AG ble dannet. Swatchmobile-navnet ble ikke med videre. I stedet fikk bilen navnet Smart – etter Swatch Mercedes Art. I 1998 hadde den første Smart-modellen, Fortwo, verdenspremiere på bilutstillingen i Paris. Hayek skal ha vært misfornøyd med designet og det faktum at bilen var bensindrevet og ikke en hybrid.