seat el-born
Mye tyder på dette blir en svært rimelig elbil
Seat el-Born kan virkelig sette fart i salget i Norge.
15 år etter at det spanske, men VW-eide bilmerket Seat forsvant fra det norske markedet, ble det relansert i fjor. Men det kan være tungt å skulle selge en nytt bilmerke når man hverken kan tilby ladbar hybrid eller ren elbil.
LES OGSÅ: Peugeot e-208 kan er kanskje årets tøffeste elbil
Nå er den store SUV-en Tarraco på plass i Norge, det kan hjelpe på salget, og nå nærmer det seg for både plug in-hybrid og elbil. Bilen på bildene er Seat el-Born. Den er et konsept, men det er ikke sikkert at den produksjonsklare modellen blir veldig annerledes. Den er forventet lansert neste år.
- Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge.
Seat el-Born er designet og utviklet i Barcelona, og vil bli bygget i den tyske Zwickau-fabrikken. Seat vil bli det andre merket i VW-gruppen som lanserer en helelektriskbil basert på MEB-plattformen, samme plattform som I.D. Neo og Skoda Vision iV.
LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt nye BMW 3-serie
Med tanke på at I.D. Neo sannsynligvis blir en svært rimelig bil med den minste batteripakken, bør konsernsøsken el-Born bli en meget gunstig priset elbil.
Med en energitett batteripakke skal el-Born ha en rekkevidde på opptil 420 km etter WLTP-standarden. Med en effekt på 204 hk (150 kW), skal den greie 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Den skal støtte 100 kW DC hurtiglading og kunne lade batteriet fra 0 til 80 prosent på 47 minutter.
Bilen skal ha autonome funksjoner, så vel som tallrike førerassistentsystemer.