Så billig får du elbil nå
Fra Reva til Tesla: Her er en guide til noen av de mest aktuelle, brukte elbilene tilgjengelig i Norge nå.

Det er ikke bare blant nybilene det plutselig har dukket opp en masse alternativer for deg som vil ha elbil.
Bruktmarkedet er etterhvert også blitt rikt på valgmuligheter – i alle mulige prisklasser og størrelser.
Nå ligger det til enhver tid mellom 1700 og 2000 biler tilgjengelig.
Prisene starter på rundt 20.000 kroner. Mens de som virkelig har lyst til å dra på kan punge ut godt over millionen.
Ingen elbil gir deg mer for pengene
Vi har tatt en titt på hva som finnes:

Lavpris
Om vi sorterer etter lavest pris, er det diverse Reva, Buddy og Think-modeller som dukker opp.
Designet her er akkurat det vi forbinder med første generasjon elbiler. Ikke direkte vakkert, for å være litt diplomatisk...
Utseendet var også noe av grunnen til at elbiler fikk mye tyn i starten. De så rett og slett ikke ut som vanlige biler.
For å holde nede vekt og by på nok rekkevidde, ble bilene dessuten veldig kompakte. Gjerne kun med to seter, og begrenset sikkerhet.
Klikk her for å se Norges billigste elbil
40.000-70.000 kroner
Legger du i litt mer, kan du få en langt nyere "bil" – nemlig Renault Twizy. Det er også en ganske sær skapning, og også denne har kun to seter. Men her står de etter hverandre, i stedet for ved siden av hverandre.
2012-modeller starter på rundt 40.000 kroner.
Legg på litt til, og du kan sikre deg et eksemplar av bilen som virkelig var med å starte elbileventyret i Norge: Mitsubishi i-Miev.
Her starter prisene på rundt under 70.000 kroner. Den aller mest solgte elbilen i verden, Nissan Leaf, blir din for drøyt 80.000 kroner og oppover.

Her får du dessuten en fullverdig bil, med plass til fem, sikkelig bagasjerom og en del utstyr.
Det må sies å være mye bil for pengene!
Bilguide: Fortell oss om bilen din!
VW og Toyota
Norges mest populære bilmerke, VW, har to elbiler i "stallen". Minstemann, e-up!, er tilgjengelig på bruktmarkedet for like over 100.000 kroner.
Vil du heller ha e-Golf starter prisene på rundt 175.000 kroner. Det samme gjør Kia Soul og de rimeligste utgavene av BMW i3.
Mercedes B-klasse Electric har sunket til rundt 200.000 kroner for de billigste modellene.
Det har faktisk dukket opp noen elektriske utgaver av Toyota Rav4 til salgs i Norge også. Disse starter på 250.000 kroner.
Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?
Hyundai i vinden
I fjor høst kom også Hyundai på banen med sin første elbil. Nå begynner noen av disse å dryppe ut på bruktmarkedet også. Prisene starter under 300.000 kroner.
Interessen virker god, da flere av disse blir solgt raskt.
I prisklassen over 300.000 kroner er det helst nyere BMW i3 og Tesla som regjerer.
Dette kan bli markedets råeste elbil

Tesla
Akkurat Tesla er jo i en klasse for seg. Det ligger nesten 300 ute for salg, og prisene starter på drøyt 400.000 kroner. Da får du innstegsmodellen av Model S.
Skal du ha Model S med firehjulsdrift starter ballet rett under 600.000 kroner.
SUV-en, Model X, er det også blitt en del av på bruktmarkedet. Prisene starter på 759.000 kroner – for Model X 60D.
Den aller dyreste elbilen til salgs i Norge i skrivende stund er en Model X 90D med Ludicrous-oppgradering. Da snakker vi råskinn, med over 700 hk.
Kort sagt, det finnes mye å velge mellom!
Klikk her for å se Norges dyreste elbil
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Krasjtest: Nybil møter en typisk bruktbil - det er skremmende syn
Klikk her for å lese hva norske Tesla-eiere synes om bilen sin