Rivian R1T
Avduket elbil-pickup med rekkevidde på opp til 650 km
Denne blir en drøm for mange nordmenn.
RIVAN R1T: Det amerikanske bilselskapet Rivian har sitt utspring i det kjente universitetet MIT. De startet opp i 2009, og nå - etter nesten ti år med utvikling - er de klare for å avduke sin første elbil: Pickupen Rivian R1T.
Og det kan virke som om selskapet har klart å tyne så mye som mulig ut av plassen som er tilgjengelig i en slik bil. Spesifikasjonene er nesten for gode til å være sanne, og det er klart at dette blir en pickup helt utenom det vanlige.
– Pick-up er jo en egen macho-greie her i Norge, enten det er røffe dieselutgaver eller svære US-trucker med enda større V8-motor. Da er det fort gjort å tenke seg at en monster-pick-up som Rivian kan bli en greie for dem som vil ha noe som virkelig skiller seg ut, sier Vi Menn Bil og Side3s bilekspert Terje Bjørnsen.
Med batteripakker i størrelsene 105 kWh, 135 kWh og 180 kWh skal R1T kunne kjøre om lag 370 km, 480 km og 650 km på én lading etter den amerikanske EPA-målestokken.
Elbilen har en 11 kW-ombordlader og kan hurtiglades med 160 kW.
På planet kan du laste opp til 800 kg og bilen kan dra fem tonn på hengerfestet. I tillegg har bilen nærmere 1000 liter med bagasjerom fordelt på plass under panseret foran, under lasteplanet bak, under setene og ikke minst i en oppfinnsom tunnel under baksetene som kan åpnes utenfra.
Rivian R1T trekker på alle fire hjulene, og løsningen til den ferske bilprodusenten er unik med en liten, men kraftig elmotor på hvert hjul. Hver motor yter en effekt på opp til 147 kW per hjul.
Avhengig av modellen er den samlede kraften på henholdsvis 300 kW, 562 kW eller 522 kW.
– Det spesielle med Rivian R1T er at den teknisk sett snur helt opp-ned på hva man tenker om pick-up. Generelt er slike biler ganske gammeldagse på det meste, mens her er alle spesifikasjoner tilsynelatende helt i Tesla- eller Audi-klasse. Og da tenker jeg ikke bare på gigant-batterier. Vel så viktig er at skateboard-plattformen med batteri, moderne uavhengig hjuloppheng og fire separate motorer for 4WD. Det parkerer den tradisjonelle pick-up-teknikken fullstendig, sier Bjørnsen.
I likhet med Teslas løsning vil Rivian oppdaterer bilens programvare fortløpende og trådløst, og er også utstyrt med sensorer for selvkjøring.
Rivian sikter mot lansering i slutten av 2020 i USA. Prislappen skal der starte på 69.000 dollar for innstegsmodellen på 105 kWh. Det er imidlertid ikke denne som kommer i salg først, men de to dyrere modellene på 135 kWh og 180 kWh. Hva disse skal koste er foreløpig ikke annonsert.
105 kWh-utgaven skal være i salg innen ett år etter lansering, hevder Rivian. Interesserte kjøpere kan betale et depositum på 1000 dollar allerede nå, men dette er i skrivende stund bare åpent for kunder i USA, Canada og Mexico.
Rivian R1T er mildt sagt en diger bil. Den er nesten 5,5 meter lang over 2 meter bred. Vekten nærmerer seg 3,5 tonn.
– Rent umiddelbart er størrelsen en klar ulempe. Her i Norge er ikke infrastrukturen innstilt på biler en lengde på nesten 5,5 meter, bredde på godt over 2 meter og akselavstand på 3,45 meter. Det betyr for eksempel at parkering er mest aktuelt på egen gårdsplass, sier Bjørnsen, og fortsetter:
– I dag er batterikapasitet den viktigste kostnadsdriveren for elbiler. Antakeligvis vil de to største batteriene på 135 og 185 kWh sende prisen til værs.
Nedenfor kan du se flere bilder av Rivian R1T:
*****
Denne saken ble første gang publisert 27/11 2018, og sist oppdatert 18/11 2019.