Nissan Leaf

Prøvekjørt: Nye Nissan Leaf

VIDEO: Motorekspert Øyvind Jakobsen i Vi Menn Bil har vært i Spania og prøvekjørt nye Nissan Leaf. Her er førsteinntrykkene.

Først publisert

Nissan Leaf er den første store elbilsuksessen i Norge, og er fremdeles den batteribilen flest nordmenn har kjøpt.

Nå kommer den endelig i en ny versjon med større batteri på 40 kWh timer, og det er ikke fritt for at det er en del nordmenn som venter på denne.

Nissan sier de har fått 6000 bestillinger fra det nordiske området, og det aller meste av det er helt sikkert fra Norge.

Fra-prisen er på rundt 250.000 kroner. Nissan forventer imidlertid at nordmenn flest kommer til å gå for Tekna-versjonen med mer utstyr, og den kommer fort over 300.000 kroner

Rekkevidden etter den nye og mer realistiske WLTP-normen er 270 km per lading med blandet kjøring.

Vi Menn Bils journalist Øyvind Jakobsen har nylig prøvekjørt Nissan på krevende fjellveier på Tenerife.

- Vi har kjørt mange høydemeter på en svært krevende rute på rundt 16 mil. Det var overhodet ikke noe problem i forhold til kapasiteten. 

Temperaturen vekslet fra 10 til 19 grader celsius.

- Førsteinntrykket er at det nye batterier gir en beroligende følelse av å ha ganske mye å gå på, sier Jakobsen.

Mer nøyaktige målinger av rekkevidden får vi ikke før bilen kan testes skikkelig på norske veier.

SER BEDRE UT: - Utseendet er langt bedre enn den litt merkelig forgjengeren, og en trenger ikke å kjøre så langt før en skjønner at det har skjedd en hel del sammenliknet med den forrige utgaven, sier bilekspert Øyvind Jakobsen.
SER BEDRE UT: - Utseendet er langt bedre enn den litt merkelig forgjengeren, og en trenger ikke å kjøre så langt før en skjønner at det har skjedd en hel del sammenliknet med den forrige utgaven, sier bilekspert Øyvind Jakobsen. Foto: Øyvind Jakobsen (Vi Menn Bil)

- Mye sprekere

Bagasjerommet er nå på 435 liter og Jakobsen merker seg at det oppleves som betraktelig mer romslig i forhold til forgjengeren.

- Den er blitt sprekere også?

- Ja, den er mye sprekere enn den forrige. Her snakker vi vel en opplevd ytelse som kan måle seg med Golf, sier Jakobsen.

Ikke alt er like bra

Jakobsen har noen mindre gode inntrykk av nye Nissan Leaf også.

- Nye Leaf har ikke lengdejusterbart ratt. Nissan begrunner det med prisen. Men det er ikke bra.

- I tillegg står det innvendig speilet så lavt og at det stjeler mye av utsynet for høye personer.

De første bilene blir levert til kunder i løpet av februar.

Se video fra testingen i toppen av artikkelen.